هیپنوتراپی چیست ؟

هیپنوتراپی چیست ؟

هیپنوتراپی یعنی درمان به کمک هیپنوتیزم .

 درمانگر با هیپنوتیزم کردن مراجع ٬ گامهای درمانی را در حین هیپنوتیزم دنبال می کند .

 با این تعریف متوجه می شویم ؛ هیپنوتراپی به معنای این است که درمانگر همزمان دو مولفه مهم را باید در خودش تقویت کرده و در آن مهارت داشته باشد .

 اولاٌ ؛ هیپنوتیزم را خوب بلد باشد و مهارت لازم را داشته باشد .

دوماٌ  ؛ اقدامات درمانی شامل شناخت و تشخیص بیماریهای قابل درمان با هیپنوتیزم را بداند و در آن مهارت داشته باشد و همزمان روشهای متفاوت درمانی از طریق هیپنوتیزم ٬ در مورد بیماریهای قابل درمان با هیپنوتیزم را بلد باشد و بداند که ؛ در خیلی از موارد هیپنوتیزم در درمان بیماریها کمک کننده است و درمان مکمل حساب می شود . با این توضیح که ؛ اگر در درمان بیماری خاصی توسط پزشک دارو شروع شده است ٬ داروی بیمار نباید قطع شود یا اگر مراجع دچار یک بیماری جسمی می باشد ٬ هیپنوتراپی قادر به درمان آن بیماری جسمی نیست بلکه یک یاور و کمک کننده و تسهیل کننده درمان بیماری می باشد و بهبود بیمار و اثر بخشی دارو را می تواند تسهیل و تسریع نماید یا پذیرش بیمار در مورد بیماریش را بالا ببرد . تا اینجا متوجه می شویم که ؛ هیپنوتیزم خودش ٬ خود به خود درمان یک بیماری نیست بلکه هنرنمایی که درمانگر ٬ علاوه بر هیپنوتیزم کردن بیمار ٬ به نمایش می گذارد ٬ می تواند نقش درمانی هیپنوتیزم را به نمایش بگذارد و این امر مهم ٬ به دانش درمانگر در شناخت بیماریهای قابل درمان از طریق هیپنوتیزم برمی گردد . نتیچه گیری دیگری که از این تعریف بدست می آید این است که ؛ اول اینکه ؛ هر کسی قابلیت هیپنوتراپی را ندارد و دوم اینکه ؛ هیپنوتراپ حتماً درمانگر هم باید باشد و علم و صلاحیت لازم را دردرمان بیماریها داشته باشد ( پزشک ٬ روانشناس و دیگردرمانگرانی که در اساسنامه انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران آمده است و هیپنوتراپی به آنها آموزش داده می شود ) .

هیپنوتیزم یک حالت خوشایند و زیبایی است که یک فرد می تواند از طریق دگرهیپنوتیزمی ( هیپنوتیزم شدن توسط یک هیپنوتیزور ) یا از طریق خود هیپنوتیزم ( هیپنوتیزم شدن توسط خود فرد که توسط یک هیپنوتیزور آموزش دیده و تجربه هیپنوتیزم شدن توسط هیپنوتیزور را دارد ) ٬ این حالت هیپنوتیزمی را تجربه کند . مسلماً این حالت خوشایند آرامش بخش که در آن وضعیت ٬ حالت تلقین پذیری سوژه بیشتر شده و ضمیر ناخودآگاه قابل دسترسی شده است ٬ در حالت دگر هیپنوتیزمی بهتر و کارآمدتر اتفاق می افتد .

 هیپنوتیزم ؛ فقط برای درمان بیماری نیست ٬ بلکه همه انسانها ٬ می توانند از هیپنوتیزم بهره ببرند و در جهت کسب حال خوب و تثبیت آن و دست یابی به موفقیت ها و اهداف گوناگون خود از آن سود ببرند . از مواردی که هیپنوتیزم کمک کننده می باشد و در جهت یاری انسان و یا درمان بیماریها کمک کننده است ٬ می توان موارد زیر را نام برد :

۱ ) افزایش عزت نفس ، بالا بردن کارایی شخصی و اعتماد به نفس

۲ ) تقویت اراده و پشتکار و سخت کوشی

۳) پیشرفت بهتر و بیشتر در مسابقات ورزشی

۴ ) پیشرفت در عادات و رفتار مرتبط با مطالعه

۵) تقویت حافظه و آمادگی موفق برای امتحانات

۶ ) استقرار رفتار و روحیات بهتر در افراد

۷ ) موفقیت های شغلی و زندگی و خانوادگی

۸) افزایش و تقویت تمرکز حواس

۹ ) از بین بردن موانع روحی و روانی در زمینه شخصی ، خانوادگی و اجتماعی

۱۰ ) کمک به تغییر عادات بد و جایگزینی عادات مثبت

۱۱ ) کم رنگ کردن خاطرات ناخوشایند گذشته و رهایی از خاطرات بد

۱۲ ) کنترل اضطراب و برقراری آرامش فردی

۱۳ ) سیگار کشیدن و اعتیاد

۱۴ ) کنترل وزن و چاقی و ماندن در وزن ثابت و مدیریت خوردن

۱۵ ) درمان شب ادراری

۱۶ ) درمان سردردهای مزمن

۱۷ ) درمان فوبیاها ( ترس های مرضی مانند ۵ مورد بعدی )

۱۸ ) ترس از پرواز ( سوار شدن به هواپیما و پاراگلایدر و … )

۱۹ ) ترس از ارتفاع ( بالا رفتن از ساختمانهای مرتفع و کوههای مرتفع یا سوار شدن به وسایل شهر بازی و … )

۲۰)  ترس از یک شی یا موضوع خاص ( ترس از گربه ٬ مارمولک ٬ سگ ٬ سوسک و .. یا ترس از آمپول زدن و خون و تاریکی و … )

۲۱) ترس از سخنرانی و حضور در جمع ( کنفرانس دادن و صحبت کردن در جمع و … )

۲۲ ) ترس از فضاهای بسته ( آسانسور ٬ اتاق دربسته و … )

۲۳ ) اختلالات خوردن   ( بی اشتهایی عصبی – پر خوری عصبی)

۲۴ ) اختلالات عادتی ( ناخن جویدن – مکیدن انگشت شست )

۲۵ ) اختلالات جنسی  ( اختلال نعوظ – انزال زودرس – ترس از نزدیکی در زنان و واژینیسم )

۲۶ ) اختلالات خواب ( بدخوابی ٬ بی خوابی ٬ آشفتگی خواب )

۲۷ ) کنترل درد ( سردرد های تنشی و سردرد میگرنی ٬ تحمل دردهای مزمن و پذیرش آن ٬ دردهای عصبی در نواحی دیگر بدن مثل کمر درد یا دردهای پریودی و عادت ماهانه زنان )

۲۸ ) اختلالات تبدیلی ( هیستریک یعنی غش کردنهای موقع استرس و از دست دادن عملکرد قسمتی از بدن مثل بی حسی یا حالت فلج در عضوی از بدن یا از دست دادن یکی از حواس پنج گانه )

۲۹ ) اختلالات اضطرابی ( حملات پانیک یعنی افرادی که در اثر استرس یا بی دلیل دچار بیقراری و احساس طپش قلب پیدامی کنند و احساس سنگینی یا تنگی نفس یا گرفتگی و حالت خفگی در گلو دارند و … )

۳۰ ) انواع ترس ها و اختلالات دندانپزشکی

۳۱ ) بی هوشی هیپنوتیزمی و آمادگی برای عمل جراحی

۳۲ ) در مامایی و بیماری های زنان ( زایمان بی درد ، ویار حاملگی ، ارتباط عاطفی و احساسی برقرار کردن با جنین و گذران دوران حاملگی لذتبخش )

جالب است بدانید ؛هیپنوتراپی در مواردی که فقط مسائل روانی دخالت دارند می تواند نقش مهمی ایفا کند و به تنهایی کمک کننده عالی باشد ؛ مثل فوبیاها ( ترسهای مرضی از شرایط یا اشیا و حیوانات خاص و … ) و اختلالات تبدیلی و پانیک که در بالا بیان شد . هیپنوتراپی درموارد خاصی ٬ گاه در یک جلسه نتیجه بخش است ٬ ولی دراکثر موارد نیاز به یک جلسه مصاحبه و مشاوره اولیه دارد تا بتوان مواردی که روی آن تاکید درمانی داشت را مشخص کرد و فرآیند هیپنوتراپی را طراحی کرد .