مصاحبه با هفته نامه غذا

مصاحبه با هفته نامه غذا

در شماره ۱۸۵ هفته نامه غذا و خراسان منتشر شده در یک مهر ۱۳۹۴ مصاحبه دکتر سعادت الله روحانی و یکی از مراجعین مطب که درمان موفقی را تجربه کرده است به چاپ رسیده است . شرح این مصاحبه را ملاحظه می فرمایید . اصل مصاحبه چاپ شده را در سایت www.ghazanews.ir  به صورت فایل pdf می توانید مشاهده فرمایید .

موفق‌تر شدن انسان‌های موفق با هیپنوتیزم

ما انسان‌‌ها بسیاری از مواقع به دلیل پیدا نشدن واژه‌های بهتر، کلمات را اشتباه به کار می‌بریم. یکی از همین اشتباهات رایج ، استفاده از واژه‌های مبالغه آمیز و برداشت های نادرست است در باره هیپنوتیزم می باشد. امروزه روش‌های درمانی جدید به تدریج جایگاه خود را در کنار روش‌های درمانی قدیمی پر رنگ تر می نمایند. هیپنوتیزم درمانی ، علمی است که در چند دهه گذشته نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت گرفته است. ما در این مطلب با یکی از موارد موفق درمانی علم هیپنوتیزم و پزشک معالج ایشان مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم که پیشنهاد می‌کنیم در ادامه آن را دنبال کنید.

امین طاهری- دانشجوی کارشناسی ارشد عمران ( گرایش مهندسی سازه ) و سوژه درمانی

مشکلات قبل از درمان

در آن روزها دانشجوی مقطع کارشناسی بودم و با این وجود که بسیار درس می‌خواندم و توانایی‌‌هایم از همه دوستانم بالاتر بود؛ ولی در ساده‌ترین شرایط امتحان توانایی‌ام به شکل قابل توجهی کاهش می‌یافت. با استرسی که در جلسه آزمون داشتم نمی‌توانستم سوالات را بخوانم. علاوه بر این توانایی کنترل عصبانیتم را نداشتم. دیگران مدام حالاتم را به من یادآوری می‌کردند. همچنین در آن روزها مسائلی بود که همیشه ذهنم را درگیر خودش می‌کرد و تحمل شرایط را برایم سخت کرده بود.

حس پس از هیپنوتیزم

در جلسات اولی که هیپنوتیزم می‌شدم آن مسائل حداقل به مدت یک هفته به سراغم نمی‌آمدند. پس از هیپنوتیزم حال خوبی داشتم؛ چون بدین ترتیب دغدغه‌های فکری و مشکلات روزمره که ذهنم را خسته می‌کرد و آزارم می‌داد ، رفع می‌شد. شاید برایتان جالب باشد وقتی از سمت منزل ، برای جلسه هیپنوتیزم رانندگی می‌کردم در طول یک مسیر ۱۵ دقیقه‌ای چند بار از کوره در می‌رفتم و حتی گاهی اوقات برای اشتاباهات کوچک رانندگی دیگران ، با آنان دعوا می‌کردم. ولی برعکس وقتی پس از هیپنوتیزم در همان مسیر به منزل برمی‌گشتم با وجود عصبانیت برخی از افراد، به خاطر حال خوبی که داشتم با آن‌ها خوش و بش هم می‌کردم و به هیچ عنوان عصبی نمی‌شدم.

هیپنوتیزم و موفقیت در کارشناسی ارشد

با توجه به کاهش مشکلات و تثبیت آن‌‌ها در زمینه اضطراب و اعتماد به نفس، تقریبا دو سالی بود که دیگر به آقای دکتر مراجعه نکرده بودم ولی با نزدیک شدن به آزمون دوره کارشناسی ارشد اضطرابم مقداری برگشته بود. البته مطالعه داشتم و تصمیم گرفتم که برای موفقیت بهتر به آقای دکتر مراجعه کنم. بنابراین به صورت اختصاصی یک جلسه برای کنکور هیپنوتیزم شدم و برای موفقیت در کنکور و مدیریت جلسه امتحان ، شرطی شدم. بعد از جلسه هیپنوتیزم ، آقای دکتر فایل صوتی به من دادند و قرار شد صبح آزمون آن را گوش کنم. صبح روز امتحان و پس از گوش دادن فایل صوتی آنقدر ریلکس شدم که نزدیک بود خوابم ببرد. در آزمون کارشناسی ارشد با این که شاید میزان آمادگی‌ام یک‌هزارم دوره کارشناسی نبود ولی چون آرامش داشتم ، نتیجه فوق‌العاده بهتری گرفتم. طوری که رتبه ۱۰۰۰ آزمون کارشناسی ارشد را آوردم.

موفقیت‌‌های حال حاضر

من بسیار منزوی بودم و اعتماد به نفس لازم برای حضور در جامعه را نداشتم. حتی نمی‌توانستم دنبال کار مورد علاقه‌ام بروم و به آن بپردازم؛ اما اکنون در یک پروژه ساختمانی ۷ طبقه سرپرست اجرا هستم و به راحتی می‌توانم در جامعه حضور پیدا کنم و ابراز وجود نمایم.

پزشک معالج

دکتر سعادت‌الله روحانی- پزشک و روان‌شناس، عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

گزارش تکمیل پرونده

مورد مراجعه امین آقا در جهت افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب در تاریخ ۱۸/۵/۱۳۹۱ بوده است، همچنین ایشان پس از رفع مشکل فوق برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مراجعه نموده است.

شرح حال موجود در پرونده

در پرونده مراجعه‌کنندگان شرح حالی از آنان گرفته شده و در پرونده آنان ثبت می‌شود. طبق آن، امین آقا در اولین جلسه از حالات اضطرابی و از دست دادن کنترل حتی در شرایط خیلی ساده شکایت داشت. وی انگشت شست پاهایش را به داخل فشار می‌‌داد. همچنین آنقدر بازوهایش را فشار ‌داده بود که زخم شده بودند و اواخر در منزل بسیار عصبی می‌شده است که در نهایت به توصیه خواهرش جهت درمان مراجعه می نماید.

نحوه انجام کار

هیپنوتیزور در جلسه ابتدایی ، نمی‌تواند فرد را بلافاصله و سریعا وارد فضای هیپنوتیزم کند. در جلسه سوم ، پس از مصاحبه بالینی و ارزیابی مسائل ،امین آقا وارد فضای تمرین و آموزش مدیتیشن شد. در واقع مدیتیشن یک تمرین ذهنی است، برای این منظور و بر اساس شرایط مراجعه و مسائلی که قابل رویت است بنا به ضرورت ، یک فایل صوتی اختصاصی در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌گیرد و به او توصیه میشود تا جلسه بعد ، روزی یک مرتبه به آن گوش دهد. امین آقا در جلسه چهارم ، اولین هیپنوتیزم کامل را تجربه کرد.

تفاوت مدیتیشن با هیپنوتیزم

در مدی تیشن نیاز نیست که فرد ریلکس جسمی شود و روی مبل یا تخت بخوابد بلکه این عمل در هر شرایطی انجام‌پذیر است. هدف ، به حالت سکون رساندن ذهن می باشد تا وی در این حالت بتواند با درون خودش رابطه برقرار نماید. در نهایت ما در مدی تیشن تنها به ذهن و نه جسم فرد نیاز داریم. ولی در هیپنوتیزم، با ذهن و جسم کار داریم و باید ریلکس ذهنی و جسمی را در دستور کار خود قرار دهیم.

هیپنوتیزم جلسه پنجم ، با هدف افزایش اعتماد به نفس و دیدن توانمندی به صورت تجسم عینی و ذهنی در ذهن امین آقا اجرا شد. در جلسه بعدی ، گزارش پاسخ مثبت از جلسه قبل، ماندگاری آن و کاهش تحریک‌پذیری و عصبانیت در طول هفته گزارش شد. در مجموع ، طی ۶ جلسه مشکلات امین آقا کاهش پیدا کرد و تثبیت شد.

هیپنوتیزم

در هیپنوتیزم ما با قوه تخیل سر و کار داریم . ساده ترین راهی که می توان هیپنوتیزم را معرفی کرد ، آن است که این پدیده را حالت روحی خاص بدانیم که فکر در آن حالت ، کاملا مستعد پذیرش تلقین است . هیپنوتیزم ، نوعی تغییر هوشیاری است که توسط تصورات هدایت شده فرد به سمت موضوعی خاص ، ایجاد می شود که هیپنوتیزور، فرد را به سمت آن سوق می‌دهد . نکته مهم ؛ تا زمانی که خود فرد نخواهد هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. بنابراین اولین شرط هیپنوتیزم همکاری سوژه می‌باشد، وی باید خودش را رها کند و بخواهد که هیپنوتیزم شود. در یک‌ سوم پایانی زمان جلسه هیپنوتیزم ، شرایط و ضمیر ناخودآگاه فرد مانند یک زمین شخم زده شده است و ما می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم و بذر بپاشیم ( تلقینات درمانی را ارائه دهیم ) .

در هیپنوتیزم ، فرد کاملا هوشیار است، اراده و اختیار او محفوظ است وتمام اتفاقات اطراف را درک می‌کند. در این حالت ، نوعی رهایی و ریلکس شدن جسمی و ذهنی بوجود می آید مثلا دست وی و یا سرش به سمتی رها می‌شود اما فرد تمایل دارد در همان حالت بماند . لازم به ذکر است همه کسانی که هیپنوتیزم می‌شوند قریب به اتفاق می‌گویند: کاش از این حالت خارج نمی‌شدم و کاش می‌شد همیشه در این آرامش و حس خوب باقی می‌ماندم.

هیپنوتیزم تا کِی؟

انتظار معجزه از هیپنوتیزم و نتیجه آنی در یک جلسه انتظار نابجایی است . در سیر درمان ، در حالت اول پس از انجام هیپنوتیزم و انجام مجدد آن در جلسات دیگر، اهداف درمانی ، در وجود و ذهن فرد تثبیت می‌شود. در حالت دوم که جهت رسیدن به اهداف درمانی ،نیاز به جلسات بیشتری باشد به فرد مراجعه کننده خود هیپنوتیزم آموزش داده می‌شود تا بتواند خودش را در حالت خود هیپنوتیزمی قرار دهد و بداند در شرایط سخت باید به چه صورت عمل کند.

کاربردهای هیپنوتیزم

هیپنوتیزم ؛ فقط برای درمان بیماری نیست ٬ بلکه همه انسانها ٬ می توانند از هیپنوتیزم بهره ببرند و در جهت کسب حال خوب و تثبیت آن و دست یابی به موفقیت ها و اهداف گوناگون خود از آن سود ببرند . از مواردی که هیپنوتیزم کمک کننده می باشد و در جهت یاری انسان و یا درمان بیماریها کمک کننده است ٬می توان موارد زیر را نام برد :

 

 

۱ ) افزایش عزت نفس ، بالا بردن کارایی شخصی و اعتماد به نفس

 

۲ ) تقویت اراده و پشتکار و سخت کوشی

 

۳) پیشرفت بهتر و بیشتر در مسابقات ورزشی

 

۴ ) پیشرفت در عادات و رفتار مرتبط با مطالعه

 

۵) تقویت حافظه و آمادگی موفق برای امتحانات

 

۶ ) استقرار رفتار و روحیات بهتر در افراد

 

۷ ) موفقیت های شغلی و زندگی و خانوادگی

 

۸) افزایش و تقویت تمرکز حواس

 

۹ ) از بین بردن موانع روحی و روانی در زمینه شخصی ، خانوادگی و اجتماعی

 

۱۰ ) کمک به تغییر عادات بد و جایگزینی عادات مثبت

 

۱۱ ) کم رنگ کردن خاطرات ناخوشایند گذشته و رهایی از خاطرات بد

 

۱۲ ) کنترل اضطراب و برقراری آرامش فردی

 

۱۳ ) سیگار کشیدن و اعتیاد

 

۱۴ ) کنترل وزن و چاقی و ماندن در وزن ثابت و مدیریت خوردن

 

۱۵ ) شب ادراری

 

۱۶ ) سردردهای مزمن

 

۱۷ ) درمان فوبیاها ( ترس های مرضی مانند ۵ مورد بعدی )

 

۱۸ ) ترس از پرواز ( سوار شدن به هواپیما و پاراگلایدر و … )

 

۱۹ ) ترس از ارتفاع ( بالا رفتن از ساختمانهای مرتفع و کوههای مرتفع یا سوار شدن به وسایل شهر بازی و … )

 

۲۰) ترس از یک شی یا موضوع خاص ( ترس از گربه ٬ مارمولک ٬ سگ ٬ سوسک و .. یا ترس از آمپول زدن و خون و تاریکی و … )

 

۲۱) ترس از سخنرانی و حضور در جمع ( کنفرانس دادن و صحبت کردن در جمع و … )

 

۲۲ ) ترس از فضاهای بسته ( آسانسور ٬ اتاق دربسته و … )

 

۲۳ ) اختلالات خوردن   ( بی اشتهایی عصبی  پر خوری عصبی)

 

۲۴ ) اختلالات عادتی ( ناخن جویدن  مکیدن انگشت شست  کندن مو )

 

۲۵ ) اختلالات جنسی  ( اختلال نعوظ  انزال زودرس  ترس از نزدیکی در زنان و واژینیسم )

 

۲۶ ) اختلالات خواب ( بدخوابی ٬ بی خوابی ٬ آشفتگی خواب )

 

۲۷ ) کنترل درد ( سردرد های تنشی و سردرد میگرنی ٬ تحمل دردهای مزمن و پذیرش آن ٬ دردهای عصبی در نواحی دیگر بدن مثل کمر درد یا دردهای پریودی و عادت ماهانه زنان )

 

۲۸ ) اختلالات تبدیلی ( هیستریک یعنی غش کردنهای موقع استرس و از دست دادن عملکرد قسمتی از بدن مثل بی حسی یا حالت فلج در عضوی از بدن یا از دست دادن یکی از حواس پنج گانه )

 

۲۹ ) اختلالات اضطرابی ( حملات پانیک یعنی افرادی که در اثر استرس یا بی دلیل دچار بیقراری و احساس طپش قلب پیدامی کنند و احساس سنگینی یا تنگی نفس یا گرفتگی و حالت خفگی در گلو دارند و … )

 

۳۰ ) انواع ترس ها و اختلالات دندانپزشکی

 

۳۱ ) بی هوشی هیپنوتیزمی و آمادگی برای عمل جراحی

 

۳۲ ) در مامایی و بیماری های زنان ( زایمان بی درد ، ویار حاملگی ، ارتباط عاطفی و احساسی برقرار کردن با جنین و گذران دوران حاملگی لذتبخش )

 

جالب است بدانید ؛هیپنوتراپی در مواردی که فقط مسائل روانی دخالت دارند می تواند نقش مهمی ایفا کند و به تنهایی کمک کننده عالی باشد ؛ مثل فوبیاها ( ترسهای مرضی از شرایط یا اشیا و حیوانات خاص و … ) و اختلالات تبدیلی و پانیک که در بالا بیان شد . هیپنوتراپی درموارد خاصی ٬ گاه در یک جلسه نتیجه بخش است ٬ ولی دراکثر موارد نیاز به یک جلسه مصاحبه و مشاوره اولیه دارد تا بتوان مواردی که روی آن تاکید درمانی داشت را مشخص کرد و فرآیند هیپنوتراپی را طراحی کرد .یژه

 

حرف آخر

هیپنوتیزم برای بهبود شخصیت، افزایش کارایی شخص، لذت بردن از شرایط زندگی مفید است. بنابراین تمام انسان‌‌های موفق نیز که می‌‌خواهند در زندگی موفق‌تر و قوی‌تر باشند می‌توانند از این علم بهره ببرند.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 ( ۲۰/۱۰/۹۱ ) – شرکت در مصاحبه مطبوعاتی

به دعوت واحد اجتماعی روزنامه قدس در یک نشست مطبوعاتی شرکت داشتم که مشروح آن به صورت ویژه نامه ای به نام ” مرگ مهربان ” در روز سه شنبه ۱۹/۱۰/۹۱ در روزنامه قدس به چاپ رسیده است . علاقه مندان می توانند به آن مراجعه داشته باشند یا به صورت آن لاین به آن دسترسی یابند.به این منظور لازم است در نوار جستجوی گوگل “ویژه نامه روزنامه قدس سه شنبه ۱۹/۱۰/۹۱ ” را جستجو نمایید و مرگ مهربان راببینید.