پاسخ به سوالات مطرح شده در همایش راههای غلبه در استرس

پاسخ به سوالات مطرح شده در همایش راههای غلبه در استرس ( تالار ابن سینا- ۲۰/۸/۹۰ )

سوال : بیماری پانیک چیست ؟

بیماری پانیک یک حمله اضطرابی شدید است که بی مقدمه و بدون یک منشا استرس مشخص در فرد دیده می شود و به ظاهر با هیچ عامل خارجی و یا داخلی وابستگی ندارد .اما در اصل از یک اضطراب ناخودآگاه بیمار رنج می برد و در نهایت ترس از مرگ عامل اصلی این بیماری می باشد .تظاهرات این بیماری عمدتا به صورت احساس بی قراری شدید توام با احساس تنگی نفس و خفگی قریب الوقوع می باشد که تپش قلب هم دارد و چند علامت دیگر که در مطلب کاملتری در همین وبلاگ خواهم آورد . پانیک یک بیماری است که عالی ترین جواب را از هیپنوتیزم می گیرد و همینطور برای درمان هر گونه حالت اضطرابی دیگر و هر حالت ناخوشایندی که عامل آن به ذهن و ر وان برگردد از هیپنوتیزم  می توان به عالی ترین شکل کمک گرفت .

سوال:با سلام و تشکر جوایز به نفرات برتر احساسی نمی دهید ؟

دقیقا نمی دانم منظور ایشان چیست اما حدس می زنم منظورشان کسانی باشد که در هیپپنوز گروهی عمیق تر  آرامش را تجربه کردند و به خلسه عمیق تری رسیدند و توانستند تجربه بی حسی و دریافت سوزن در دست یا گونه خود را تجربه کنند .در این صورت می گویم عالی ترین جایزه را ایشان با احساس عالی از آرامش و رهایی بی نظیری که تجربه کردند را دریافت نموده اند . جابزه ای معنوی که می توانند حلاوت آن را در ذهن خود بارها حس کنند .چندین مورد تشکر حضوری و تلفنی و چند مورد پیام به صورت ایمیل – اس ام اس و فاکس بعد از همایش دریافت کردم که همگی از احساس خوبی که بعد از این همایش داشتند حکایت می کرد و ابراز تشکری که نموده بودند که این هم بهترین پاداش من از اجرای این همایش است.

سوال : عنایت بفرمایید توضیح دهید در صورتی که اصلا نمی توانیم تمرکز کرده و به یک موضوع مثل مطالعه تمرکز کنیم چه باید کرد ؟

اصلا نمی توانیم تمرکز کنیم معنا ندارد.همین که در نوشتن این سوال حواس خود را جمع کرده اید یعنی تمرکز داشته اید.کاهش تمرکز در هنگام مطالعه عوامل گوناگونی دارد مثل بی علاقعه گی به مطلب – عدم داشتن انگیزه برای فراگیری مطالب جدید – افکار مزاحم و پریشانی که در اثر غذای فکری بد در ذهن وجود دارد – نگرانی برای موضوع یا کاری که در آینده نزدیک باید انجام شود – خستگی جسمی و ذهنی و عدم آمادگی برای  مطالعه – زمان نامناسب برای مطالعه – عدم فراهم نمودن شرایط مساعد برای مطالعه و… که لازم است همه اینها شناسایی و رفع شود و اگر باز هم عدم تمرکز ادامه داشت از یک درمانگر کمک بگیرید تا به شما راههای تمرکز برتر را آموزش دهد .

سوال : بهترین راه رهایی از هر موضوعی چیست و چه کار باید کرد ؟

سوال کمی مبهم است و منظور از هر موضوعی چیه ؟ اما می توان اینگونه گفت که چگونه می توان از موارد ناخوشایند رهایی یافت ؟ اگر منظور این باشه پاسخ اینه که اول از همه گذشت زمان است که بهترین درمان رهایی از موارد ناخوشایند و سخت زندگی است . دوم اینکه آن موضوع رو تجزیه و تحلیل کنیم و نگاهمون رو طوری تغییر بدیم که فقط موارد منفی موضوع رو نبینیم بلکه ببینیم در اون چه چیز مثبتی می تونیم پیدا بکنیم که به ما در آینده کمک بکنه که به قول قدیمی ها از اون ماجرا به تجربه هامون اضافه بشه . سوم اینکه به اون موضوع طوری نگاه کنیم که بار احساسیش کم بشه یعنی اونو مثل یک تماشاچی فیلم ببینیم نه مثل یک بازیکن نقش اول فیلم خدمونو درگیر ماجراهای فیلم بکنیم و دیگه اینکه به کمک هیپنوتیزم در کم رنگ کردن اون خاطرات ناخوشایند قدم اصلی و اساسی برداریم .

سوال : آقای دکتر روحانی بچه هایی که خیلی فکر می کنند و خیلی پرسش می کنند چه نام دارند ؟

این سوالو دختر ۹ساله ای که اسمشو توی برگه سوال نوشته بود ( عاطفه منیری پور ) پرسیده و در همایش هم چند بار داوطلب شد و به سوالات جواب داد مثلا استرسو اومد تعریف کرد و احساسشو در تمرین گروهی مدی تیشن گفت و خلاصه ابراز وجود عالی داشت . دختر با هوشی به نظر می اومد . پرسش زیاد نشانه کنجکاوی و فکر خلاق و جویای هر فردی است . سوال درست پرسیدن یکی از راههای مهم افزایش علم و دانش و کشفیات بزرگه .  و اگر در بچه ها به این سوالات به درستی و با یک دیدگاه علمی و احترام به شخصیتشون پاسخ داده بشه بذرهای عزت نفس و اعتماد به نفس کاشته می شه که می تونه موفقیت های بزرگ علمی – سخصیتی – اجتماعی و … رو براشون به ارمغان بیاره .

سوال : آیا بیماری روانی نظیر اختلال دو قطبی را می توان با هیپنوتیزم درمانی برطرف کرد ؟

اگر کسی به طور کامل بر اساس معیارهای کتاب روانپزشکی دوقطبی تشخیص داده شود یعنی بین دو خلق افسردگی و شاد بودن شیدایی در دوره های زمانی متناوب در حال زندگی است و این نحوه اختلال شخصیتی نیازمند مداخله دارویی دقیق و مستمر می باشد و بیماری است که به راحتی درمان نمیشود اما قابل کنترل است و در کنار درمان دارویی با هیپنوتیزم در شرایط خاص می توان مداخلاتی انجام داد .

سوال : آیا امکان دارد با این روش مشکلات سیستم ایمنی نظیر ضعف سیستم  به علت استرس فراوان و بیماری های جسمی و کاهش غیر طبیعی گلبول های سفید را درمان نمود ؟

اصولا مداخله هیپنوتیزم وقتی صرفا مسائل جسمی در میان باشد با مسائلی روبرو است که گاه لازم است اگر بدنبال معجزه ای از هیپنوتیزم هستیم بهتر است از هیپنوتیزم صرف نظر شود . اما در موارد اینگونه که سوال شده نقش هیپنوتیزم بسیار کمک کننده است در این راستا که می تواند با ایجاد روحیه قوی تر و ایجاد نگرش امید به زندگی در جهت سلامت و بهبودی بیمار قدمهای بزرگی برداشته شود و شاهد قوی این ادعا در سرنوشت بیماران سرطانی و وخیم بارها به شکلهای گوناگون دیده شده و گزارش های زیادی موجود است . 

سوال : کسی که دچار حوادث ناگوار در زندگی بوده و خاطرات بدی دارد می توان با این روش به پاک کردن آن قسمت از حافظه که ناگوار است اقدام نمود ؟

در این موارد به نحو عالی می توان از هیپنوتیزم کمک گرفت اما اصطلاح پاک کردن حافظه غلط مصطلح است و بهتر است بگوییم خاطرات ناخوشایند به کمک هیپنوتیزم بسیار کم رنگ تر می شوند .

 (۱/۱۰/۹۰ ) – پاسخ به سوالات مطرح شده در دومین همایش مقابله با استرس

سوال : آیا با هیپنوتیزم می توان کری حسی عصبی و وزوز گوش را درمان کرد ؟ با تشکر

هیپنوتیزم در مواردی کاربرد عمده دارد که منشائ جسمی نداشته باشد یا بعد ذهنی و روانی بیماری بسیار پررنگ تر باشد. در این مورد جهت درمان مراجعاتی داشته ام که نپذیرفته ام چون یا منشائ جسمی در آن وجود دارد یا هیپنوزهای مکرری می طلبد که از حوصله بیمار خارج است .

سوال : در مرحله ای که شخص مقابل تمرد می کند و لجبازی و باعث اضطراب و استرس بر طرف مقابل وارد می کند چگونه بر استرس خود غلبه نماییم و طرف مقابل را هم متوچه لچبازی و تمرد نماییم ؟

در این موارد بهترین کار حفظ آرامش و نشان ندادن حساسیت است و در شرایط لازم ابراز وجود نمودن بدون تنش کارایی بالایی دارد و اجازه دهیم که نتیجه تمرد را که به منافع خودش آسیب می رساند را تجربه کند .

سوال : با سلام . در باره کسانی که وقتی در مقابل یک جایگاه و جمع عمومی قرار می گبرند و قرار است در باره یک موضوع صحبت و سخنرانی کنند و دچار استرس و اضطراب می شوند و کلیه مطالبی که لازم است گفته شوند از یاد می روند و فراموش می شوند چه راه حلی پیشنهاد می کنید ؟ آیا درمان دارویی هم دارد یا نه ؟ در این زمینه لطفا توضیح دهید . با تشکر

در اضطراب حضور در جمع و سخنرانی کردن هیپنوتیزم عالی ترین کارایی را دارد که در جهت تقویت خودباوری و اعتماد به نفس عمل می نماید و با شرطی سازی در هیپنوزهای متناوب به نتیجه مطلوب می رسیم . درمان دارویی هم کارایی دارد اما هیپنوتیزم موثرتر و ریشه ای تر مسئله را درمان می کند .

سوال : با سلام . در روش درمان چاقی با هیپنوتیزم لطفا کمی توضیح دهید . چگونه باید اقدام کنیم و هزینه ان چقدر است ؟

به این سوال به طور مفصل پاسخ داده ام . لطفا برای مطالعه جواب این سوال به پست ” پاسخ به سوالات بازدید کنندگان وبلاگ مراجعه فرمایید .

سوال : با سلام  خدمت آقای دکتر افرادی که زودتر به حالت هیپنوتیزم می رسند با بقیه افراد چه تفاوتی دارند ؟

این افراد افرادی هستند که از نظر احساسی و عاطفی و ابراز آن قوی تر هستند . در کارهای هنری یا موسیقی مهارت دارند . خوشبین تر هستند . با هوش ترند . تحصیلات بالاتری دارند . در تماشای فیلم با فیلم ارتباط قوی تری برقرار می کنند . در اجرای کارهایی که از آنها خواسته می شود موفق تر عمل می کنند و شنواتر هستند . در ارتباط برقرار کردن افرادی صمیمی تر هستند .

سوال : با سلام و خسته نباشید . ببخشید بنده دختری ۳۱ ساله مجرد می خوام بتونم که دیگه با پسری تلفی صحبت نکنم چون به نوعی معتاد شدم . ( ایشان ایمیل خود را نوشتند که اختصاصی جواب خواهند گرفت اما با توجه به یک معضل اجتماعی پاسخ عمومی هم می نویسم )

در اینگونه موارد فرد دچار یک خلا بزرگ در ابعاد گوناگون است مثل نداشتن نظام ارزشی درست – نداشتن اهداف روشن و واضح در زندگی- نداشتن برنامه های رو به جلو و از همه بالاتر نداشتن عزت نفس بالا . فقط در این شرایط است که ازاینگونه بازیچه قرار دادن خود پرهیز خواهد کرد . من همیشه در این شرایط می گویم با این کار فضای خالی برای جذب یک عشق پاک باقی نمی ماند و بر اساس مشاوره های متعددی که داشته ام در همه این موارد حتی اگر این رابطه ها به ازدواجی منجر شده است یا به جدایی منجر شده یا با چالش های متعددی روبرو بوده است . پس به دنبال اهداف معینی بروید . خود را مقید به انجام کارهای هدفمند بکنید و برای خود ارزش قائل شوید .

سوال : صبح ها وقتی می خوام برم سر کار پسر ۱۹ ماهه ام با ترس از جا می پره و گریه می کند چکار کنم که بتواند بدون من راحت بخوابد ؟ عقده هایی از دوران نامزدی ام در من وجود دارد و هر وقت که می بینم کسی کادو می گیرد و یا از این رفتارها باعث می شه که گریه کنم و احساس حقارت کنم . حالا چه کار کنم .

اضطراب جدایی در بچه ها به شکلهای گوناگون خود را نشان می دهد . در مواقعی که با کودک هستید با عشق و عاطفه لازم با او برخورد کنید . سنین یک تا پنج سالگی و مهمتر زیر دو سالگی دوران شکل گیری عزت نفس و اعتماد به نفس انسان می باشد . در آن حالت گریه و زاری کودک را رها نکنید . کنی در آغوش بگیرید نازش کنید ببوسیدش و به کسی که قرار است جای شما از او مراقبت کند در حالی که آرام شده است بسپارید . از عقده های دوران نامزدی خود که گفته اید بر می آید که خیلی قوی نیستید . خود را بالاتر از این ببینید . مسائل دوران نامزدی و اوایل ازدواج در بیشتر ازدواج ها وجود دارد که عمدتا به خاطر مسائل مالی و فشارهای اقتصادی است .

سوال : افکار آزار دهنده را به چه صورت می توان از خود دور کرد ؟

افکار آزار دهنده برای هر کسی تعریفی دارد . نمی دانم تعریف شما چیست . با توجه به سطح نگرش ها و اهداف و برنامه های افراد افکار آزاردهنده شکل می گیرند . که بهترین راه حل مسئله مدارانه یا هیجان مدارانه سازگارانه با آنها برخورد کنیم به جواب درستی خواهیم رسید .

( ۲۱/۱۲/۹۰ ) – پاسخ به سوالات همایش مقابله با استرس در کاشمر

سوال :سلام فرید هستم ۱۷ ساله،در همایش کاشمر شما شرکت کردم ولی هیپنوتیزم نشدم
چرا؟؟ خیلی برام سئواله که چرا من به اون مرحله نرسیدم
لطفا بهم جواب بدینجواب :

شما در سن هیپنوتیزم پذیری خوبی هستید . اینکه در هیپنوتیزم گروهی هیپنو.تیزم نشدید این دلایل می تواند مطرح باشد : ۱- در شما مقاومت بوده ۲- در هیپنوتیزم گروهی دیالوگهایی داده شد که ممکن است خود را در آن پیدا نکردید . ۳- کنجکاوی های شما در مورد فرایند هیپنوتیزم یا افکار مزاحم دیگر مانع تمرکز شما بر دیالوگ های گفته شده بوده است .

سوال :

با سلام چرا بعضی از افراد هیپنوتیزم نمی شوند با تشکر

جواب :

سطح هیپنوتیزم پذیری افراذ یکسان نیست . افراد جامعه در سه گروه قرار می گیرند : ۱- افراد خیلی هیپنوتیزم پذیر ۲- افراد با هیپنوتیزم پذیری متوسط ۳- افراد با هیپنوتیزم پذیری کم

سوال :

آیا به کمک هینوتیزم  می توان به موضوع تناسخ پرداخت ؟

جواب :

پرداختن به این موضوع با توجه به اعتقادات مذهبی ما صحیح نیست . اگر هم این کار انجام شود به چه هدفی می خواهیم برسیم؟ در هیپنوتیزم بالینی همیشه ما یک هدف درمانی را در جهت بهبود عملکردهای فردی دنبال می کنیم .

سوال :

نقش هینوتیزم در درمان حملات پانیک چیه ؟

جواب :

 این سوال در همه همایش ها مطرح شده وجواب این است هیپنوتیزم در درمان پانیک که یک حمله اضطرابی شدید است عالی عمل می کند و یکی از کاربردهای مهم هیپنوتیزم می باشد.

سوال :

درمان بی خوابی با هیپنوتیزم چطوری میسر می شود ؟

جواب :

درمان بی خوابی به کمک آموزش خودهیپنوتیزم و اجرای آن قبل از خواب میسر می شود و البته دلایل بی خوابی هم لازم است بررسی شود و اگر بیماری جسمی یا روانی وجود دارذد هم تحت درذمان قرار گیرزد .