در باره ازدواج و زناشویی – ۱

😏 در باره ازدواج و زناشویی – ۱

🔔 مطالبی رو خواهم گفت که مربوط به چگونگی روابط قبل ازدواج ، نامزدی ، دوران عقد ، ازدواج و زناشویی ، مسائل مربوط به روابط زوجین و چگونگی برخورد با اختلافات و تعارضات و دگرگونی احساسات در قبل و بعد ازدواج و …. خواهد بود.

🔔 ضرورت و اهمیت گفتگو در باره ازدواج و زناشویی 

💐 ازدواج و زناشویی ، رابطه ای است که با هیچ رابطه دیگری قابل مقایسه نیست .

💐 در ازدواج ، رابطه آنقدر تنگاتنگ و اندازه نزدیکی و صمیمیت آنقدر زیاد است که به هیچ رابطه دیگری شبیه نیست . یک مشارکت و شراکت بزرگ است که شبیه به هیچ شراکتی نیست .

📢 ما در هر مرحله از زندگی که وارد یک شراکت و پروژه ای می شویم ، قوانین ورود به آن را فرا می گیریم و شرایط ورود به آن شراکت را ارزیابی می نماییم و ضرر و زیان آن را پیش بینی می کنیم و سودمندی آن را می سنجیم ، مشاوره می گیریم و با افراد صاحب نظر مشورت می کنیم و راهنمایی و آموزش می گیریم.

📣 اما ، ورود به ازدواج را سهل و آسان می گیریم ، بخصوص ، اگر موضوع عاشق شدن به میان آید ، چرا که عشق ، از هیچ کس اجازه نمی گیرد و یهویی می آید . آنجاست که ؛ عقل و شعور و تئوری انتخاب چه کاره اند ؟ فقط شور و هیجان و احساس است که می تازد و موانع عقلانی را یا نمی بیند و یا به آن آگاه نیست .

🔶 بعد که وارد ازدواج می شود این عاشق دل خسته ، کم کم عقل سر و کله اش پیدا می شود و احساس سر جایش می نشیند و چشم باز می کند به آنچه قبلن آنان راحقیقت می پنداشت و حالا آنها را واقعیاتی انکار ناپذیر می بیند . آن زمان به آن باوری عمیق داشت و حالا باور خود را اشتباه می بیند و دنبال راه چاره می اندیشد چه کنم ؟
 نه راه پیش توام با خشنودی دارد و نه راه پس چاره اندیش .

📣 گاه ازدواجی اتفاق می افتد ، اما ، عشقی در میان نیست و اجبار ، ترحم ، دلسوزی ، قصد کمک و شاد کردن کسی ، رهایی از سختی زندگی و فشار درون خانواده و یا رهایی از درد شکست عاطفی و لجبازی با خود یا لجبازی با کسی دیگر و…. در میان است که باز در پس آن ، به خود آمدن و پشیمانی رنج آوری خودنمایی خواهد کرد .

📣 ازدواج ، مفهومی عمیق دارد و ورود به آن آمادگی می طلبد . ازدواج ، یک فرآیند است و ورود به هر فرآیندی توام با کنش ها و واکنش ها و ترکیب شدن هایی است که راهکارهای آن را باید آموخت و دانست و با آمادگی وارد فرآیند ازدواج شد . در این صورت است که بعد از مدتی ازدواج خوشایند است و توصیه کردنی اما ، بدون آمادگی برای ورود به این فرآیند بعد از مدتی ازدواج ، تمام ناخشنودی هست و انزجار آور و توصیه به دیگران که نیایید به این وادی که ما آمدیم و حال پشیمان هستیم و نادم.

📣 همیشه پیشگیری ، به از درمان است . امید که در این نوشتارها بتوانیم به فرآیند ازدواج آگاه تر شویم و شیرینی ازدواج را در کنار تلخی های اجتناب ناپذیرش ( تعارض هایی که در هر ازدواج موفقی وجود دارند و هیچ گاه حل نمی شوند ) ، درک نماییم.

🔔 روابط قبل ازدواج

🌹مهمترین مسئله ای که در ازدواج مهم است ، روابط قبل ازدواج است .

🌷اینکه یک دختر یا پسر در دوران نوجوانی به جنس مخالف خود ، تمایل نشان دهد ، نشانه سلامت روانی اوست و از هویت جنسی سالم خبر می دهد و پذیرش جنس خودش .

📣 اما درک این احساس و مدیریت و هدایت این احساس ، به آگاهی و نحوه فرزند پروری والدین مرتبط است .

📢 والدین ، لازم است طوری برخورد نمایند که نوجوان دختر و پسر بتواند احساس خود و ابراز علاقه خود به جنس مخالف را به والدین ابراز نماید و والدین با پذیرش احساس او ، او را طوری راهنمایی نمایند که بتواند خود تصمیم بگیرد که این روابط برای او زود است و هنوز شرایط اینگونه روابط برای او فراهم نیست و درگیری احساسی او آسیب جدی به طی مراحل تحصیل و پیشرفت های آینده او می زند. 

📣 اما ، اگر روابط خوبی بین والدین و فرزندان برقرار نباشد ، یا اصلن این احساسات بیان نمی شود و یا وقتی بیان می شود ، با واکنش تند والدین مواجه می شوند یا با تنبیه و تهدید و تحقیر روبرو می شوند . واکنش نوجوان در این شرایط ادامه دادن راه خود به صورت روابط پنهان و پوشیده از والدین است که گاه به بیشتر از ۱۰ سال می رسد و والدین زمانی آگاه می شوند که آسیب ها و وابستگی هایی پیش آمده که حالا از روانشناس و مشاور برای حل آن و رهایی از این وابستگی کمک می طلبند . 

📣 لازم است بدانیم ، عشق های دوران نوجوانی و زودهنگام بسیار خطرناک و با پیش آگهی بد هستند و حتی الامکان نباید به ازدواج منجر شوند .

📣 نوجوانان عزیز لازم است آگاه باشند که پدر و مادر ، در هر شرایط بهترین دوستان آنان هستند و خیرخواه ترین افراد برای آنان می باشند . حتی پدری با سبک فرزند پروری مستبدانه ، او هم نیت خوب برای فرزندش دارد اما شکل رفتاری اش اشتباه است .

🌷نوجوانان عزیز ، اگر در هر شرایطی وارد رابطه ای به هر شکل ، با جنس مخالف خود شدید ، اولین کسی که از آن باید مطلع شود ، پدر و مادرتان هست . در غیر اینصورت اولین و تنها کسی که آسیب خواهد دید خودتان خواهید بود 

🔔 دوران قبل از ازدواج 

🌺 بعد از دوران نوجوانی ، جوانان که وارد دانشگاه و محیط های بزرگ تر می شوند و محدودیت های خانگی کمتر می گردد یا با زندگی در شهری دیگر و دور از خانواده یا زندگی در محیط های خوابگاهی ، جوانان را به آزادی عمل بیشتری می رساند .

📢 در این آزادی عمل ، جوانانی که کنترل بیرونی و فرزندپروری مستبدانه را بیشتر تجربه کرده اند ، آسیب های جدی تری می بینند و در روابطی خطرناک تر وارد می شوند .

📣 جوانان ، در این شرایط ، آزادی در روابط را تجربه می کنند و پاسخ به یک نیاز فیزیولوژیکی و غریزی وجود خود را دنبال می کنند و آن برآورده کردن میل جنسی می باشد .

🌺 در این دوران ، معمولا دوستی های بین دختر و پسر شیوع بیشتری دارد و دور بودن از خانواده و عدم رصد شدن از سوی والدین ، باعث روابطی می شود که هر دو طرف با آگاهی رابطه ای را دنبال می کنند که گاه به ازدواج ختم می شود و گاه به دوستی های چند ساله بدل می شود .

📣 دوستی و آشنایی های طولانی قبل ازدواج ، از مواردی است که سازنده اختلافات ریشه دار و تمام نشدنی بین زن و مرد می گردد و اغلب به طلاق عاطفی ، طلاق جنسی یا طلاق واقعی تبدیل می گردد و پیش درآمد رابطه های فرازناشویی ( خیانت ) می شود.

📣 دوستی ها و آشنایی های طولانی قبل از ازدواج ، دو تاثیر مثبت و منفی دارد ؛ از یک سو می تواند به شناخت بهتر منجر شود و از سوی دیگر آگاهی بیش از حد از رفتارها و روابط طرف مقابل که در نقش دوست با هم بوده اند ، بعد به عنوان دغدغه های ذهنی و فلاش بک های آزاردهنده تبدیل می گردد که گاه آن دغدغه ها فقط در اتاق مشاوره بیان می گردند و در دل می مانند و چون زخمی دردناک عمل می نمایند و سازنده رفتار های ناخودآگاهی می گردند که آتش بر عشق زناشویی شان می زند .

📢 آشنایی و روابط قبل ازدواج برای شناخت یکدیگر و خانواده ها ، با آگاهی و مشارکت خانواده ها می تواند حداکثر ۶ تا ۹ ماه باشد و حداقل یک دوره ۴۵ روزه تا ۹۰ روزه را می طلبد که در این فاصله ، مشاوره ازدواج بسیار کمک کننده به شناخت صحیح و تصمیم گیری مناسب می باشد.

📣 متاسفانه ، هنوز والدینی را شاهد یم که اجازه صحبت دختر و پسر و یا مکالمه تلفنی یا رفتن دختر و پسر در شرف ازدوج و در مراحل آشنایی به یک رستوران یا قدم زدن با هم برای ارزیابی های بیشتر ، از بودن با هم را ، اجازه نمی دهند و توقع دارند آنها بعد از یک یا دو جلسه صحبت کلی که شاید حداکثر به ۲ تا ۳ ساعت می رسد ، تصمیم به ازدواج بگیرند .

🌺 پایه های یک زندگی موفق ، بر سه حرکت هدفمند آدمی بنا می شود ؛ تحصیلات ، شغل و ازدواج .

📣 تمام موارد فوق از مشاهدات واقعی ام در مشاوره های ازدواجی که مدیریت کرده ام آمده است و در هر مورد ده ها مثال واقعی وجود دارد . بیابیم ، فرآیند ازدواج را یک پروژه مهم ، بلکه مهمترین پروژه زندگی بدانیم و طی کردن مراحل اصولی آن را جدی تر دنبال نماییم تا از بروز طلاق های تعجب برانگیز ، در زمانهایی کوتاه و بلافاصله بعد از عقد رسمی پیشگیری نماییم و از اثرات سوئ آن جلوگیری نماییم.

🔔 دوران قبل از ازدواج و نامزدی

🌺 آشنایی های قبل ازدواج و دوستی هایی که صورت می گیرد ، از آنجائیکه با دخالت احساس و هیجان شروع می شود و شور و احساس حرف اول را می زند ، متاسفانه عقل را پس می زند .

🌷احساس و هیجان شعله ای در وجود دختر و پسر جوان می اندازد که بسیار قدرتمند است و هر چه زمان با هم بودن بیشتر می شود ، این شعله سوزاننده تر و قدرتمندتر می شود .

📣 متاسفانه نتیجه این شور و هیجان ، پیشرفت رابطه به سطوح عمیق تر است . با تفکرات سطحی اینکه ما که با هم هستیم چرا از هم لذت نبریم ، به روابط عمیق تر با هم بودن پیش می روند و چون زن و شوهری با هم رفتار می نمایند .

📢 در جلو رفتن رابطه ، کم کم عقل خودنمایی می کند و پای منطق و استدلال به میان می آید . اصطلاحا چشم ها از یک طرف یا هر دو طرف باز می شود .

📣 نتیجه این اتفاق ، تجدید نظر در شکل گیری رابطه است و دیدن نقاط ضعف و حساس شدن به مسائلی که قبلن اصلن دیده نمی شدند و اهمیت نداشتند و گاه هم بهانه جویی ها و گلایه هایی که قبلن اثری از آن نبود .

🌺 حالا ادبیات متفاوت می شود ، هم را به دروغگویی و فریب و دلبری برای رسیدن به رابطه و… محکوم می کنند و از تماس های تلفنی طولانی متعدد دیگر خبری نیست ، بماند که ؛ چرا زنگ می زنی ؟ هم به هم ارائه می دهند و پیامک های عاشقانه به هیچ یا پیامک های خلاصه و گله آمیز ختم می شود .

🌺 در این زمان ، اتفاقی افتاده است ، دختری ، نجابت و ثروت بزرگی را از دست داده است . ثروتی که عزت ، اعتبار ، شرف و همه چیزش بود و حالا به راحتی می شنود که ؛ خب اخلاق هایمان به هم نمی خورد ، ما به درد هم نمی خوریم ، نمی دونستم خانواده ات اینطوریه ، ازدواج ما آخرش طلاقه ، حالا حالا ها نمی تونم وضع مالی ام رو جمع و جور کنم و….

📣 بارها و بارها اشک ریختن این دختران جوان را شاهد بوده ام و پسر جوان به راحتی می گوید خب نشد دیگه و خب خودت هم خواستی به زور که نبود .

📣 در اینجا ، به عنوان یک روانشناس مشاور ، از شما پسر و دختر جوان خواهش می کنم چه در دوران دوستی و آشنایی برای ازدواج و چه در دوران نامزدی و قبل از عقد رسمی ، خود را حفظ نمایید . با هم باشید ، اما بودنی دور از آسیب و پشیمانی . این محقق نمی شود جز اینکه خود ، محافظ خود باشید و عقلانیت را قبل از احساس مجال بروز و جولان دهید .

🔔 چه زمانی وقت ازدواج هست؟

🌺 گفته می شود که زمانی دختر و پسر جوان ، می توانند ازدواج کنند که به بلوغ های لازمه ازدواج رسیده باشند. 

📣 انواع بلوغ لازمه ازدواج شامل ؛ بلوغ جسمی ، بلوغ جنسی ، بلوغ شخصیتی ، بلوغ فرهنگی ، بلوغ اجتماعی ، بلوغ اقتصادی و در مجموع باید گفت بلوغ در هوش هیجانی را به دست آورده باشد .

📣 سن ازدواج در حال حاضر ، در کلان شهرها بالا رفته است . دختران بین ۲۰ تا ۲۵ سالگی و پسران بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی به ازدواج فکر می کنند .

📣 یکی از بزرگان در پاسخ به اینکه کی باید ازدواج کرد ؟ گفت ؛ زمانی که فرد فکر می کند می تواند نسل بهتری از نسل خودش تولید کند .

🌺 این پاسخ مفاهیمی عمیق در خود دارد . برای آمادگی ازدواج ، فرد در ابعاد گوناگون باید خود را پرورش دهد . 

📢 شروع آمادگی برای ازدواج موفق با شرط بالا را می توان از دوران کودکی و نوجوانی دانست.

🔔 چه وقت بدانیم که بهم می خوریم و مراحل بعدی ازدواج رو طی کنیم .

🌺 گفتیم ازدواج یک فرآیند است. فرآیند یعنی چیزی که نقطه شروع دارد و نقطه پایان و در بین این دو رسالت و هدفی را فرد دنبال می کند .

🌺 ازدواج ، زمانی بین دو دختر و پسر به مراحل رسمیت جلو می رود که رسالت و هدف هر دو مشخص باشد و بدانند هر دو ، یکدیگر را در رسیدن به هدف و رسالت کمک می کنند و بدانند که رسالت و هدف مشترک یا خیلی نزدیک به هم را دنبال می کنند.

🌺 برای درک بهتر این مفاهیم تست های روانشناسی خاص کمک کننده است و فرآیند مشاوره ازدواج بسیار راه گشاست. 

📣 در جمع بندی نهایی در هشت مورد زیر لازم است هر دوی دختر و پسر به یک تایید مشترک رسیده باشند ؛

۱ ) شکل ظاهری و جذابیت

۲ ) دلبستگی

۳ ) نیازها

۴ ) شخصیت

۵ ) بلوغ هیجانی

۶ ) باورها

۷ ) اولویت ها

۸ ) تصاویر دنیای مطلوب ( انتظارات و خواسته ها )

📣 اگر یک مورد یا بیشتر ، عدم تایید خورده باشد حتمن نیاز به واکاوی مورد و رسیدن به چرایی آن داریم.

📣 خیلی از خانواده ها و دختران و پسران برای این واکاوی ها هراس دارند ، که نکند بگویند بهم نمی خوریم و نتوانیم ازدواج کنیم. پاسخ این است فقط یک آگاهی دریافت می کنید و هشدارهایی دریافت می کنید و صراحتاً پاسخ رد ازدواج را نمی شنوید ، مگر موارد خاص . این پیش آگهی می تواند از ایجاد اختلافات و تعارضات شدید بعدی پیشگیری کند و همیشه پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است. 

🔔 معیارهای ازدواج موفق

🌺 در بالا ۸ معیار مهم که لازم و ضروری است قبل ازدواج به طور تخصصی بررسی و تایید دریافت شود را بیان نمودم . در مواردی ، این معیارها به هم کفو بودن تعبیر می شوند .

📣 موارد اساسی که لازم است هم کفو بودن بررسی شده و به شناخت و ارزیابی لازم ، قبل ازدواج ، برسیم به شرح زیر بیان می شود ؛

🌺 ویژگی های ظاهری

🌺 سلامتی

🌺 مذهبی

🌺 خانوادگی

🌺 تحصیلی

🌺 شغلی 

🌺 مذهبی

🌺 شخصیتی و رفتاری

🌺 اخلاقی 

🌺 توانایی ها و استعدادها 

🌺 اقتصادی 

🌺 اجتماعی 

🌺 فرهنگی

🌺 ارزش ها و اعتقادات 

🌺 عادات و حساسیت های خاص

🌺 اقوام خانوادگی و منسوبین نزدیک

🌺 علایق و افکار و تایپ جنسی

🌺 افکار و احساسات در باره فرزند دار شدن

🌺 تاریخچه و بیوگرافی گذشته در حد لازم

🔔 چگونگی دوران عقد

🌺 دوران عقد ، دوران بعد از آشنایی و نامزدی و آماده شدن برای زندگی مشترک در زیر یک سقف است .

🌺 در دوران عقد ، خانواده ها و دختر و پسر در حال آماده کردن جهیزیه و انجام تعهدات خود هستند و در این وظیفه مهمترین موضوعی را که باید دنبال کنند ، فراموش می کنند و آن را حل شده می پندارند و آن آشنایی بیشتر روانی و دنیای مطلوب یکدیگر است .

📣 بسیاری مواقع شاهد بوده ام که درگیر شدن برای تهیه وسایل فلان برند و فلان مارک ، آنقدر دختر و پسر و خانواده ها را درگیر خود می کند و به اختلافات و تنش هایی می کشاند که رسالت خود را در فرآیند ازدوج فراموش می کنند .

🌺 انسان ها در موقعیت های گوناگون ، نقش های گوناگونی را از خود به نمایش می گذارند . وقتی نقش ها عوض می شوند ، لازم است که راه و رسم اجرای آن نقش را هم بیاموزیم و جایگاه خود را درک نماییم و از عهده نقش خود درست برآییم.

📣 متاسفانه به دلیل عدم درک این مفهوم ، می بینیم و می شنویم که می گویند ما مدتها با هم آشنا بودیم و نامزد هم بودیم ، اما به محض عقد کردن اختلافات ما شروع شد و چه بسا می شنویم که یک هفته بعد عقد از هم جدا شدیم .

🌺 با ورود به دوران عقد ، امتزاج دختر و پسر بیشتر می شود و بروز تعارضات بیشتر می گردد و عدم توجه به دنیای دیگری ، تعارضات را شعله ورتر می نماید .

🌺 دوران عقد ، دوران شناخت این تعارضات ، دوران شناخت دنیای مطلوب دیگری و دوران یادگیری سرمایه گذاری روانی برای یکدیگر است .تا برای ورود به نقش جدید ، یعنی شروع زندگی مشترک در زیر یک سقف ، آماده تر شوند .

📣 آنهایی که بلافاصله دوران عقد را باهم زندگی می کنند یا دوران آن را خیلی کوتاه یا خیلی بلند می گذرانند ، این دوران را خوب سپری نمی کنند .

🔔 یک ازدواج ایده آل

🌺 بر اساس تئوری انتخاب ، همه ما انسان ها ، در پی ارضاء نیازهای خود زندگی می کنیم و وقتی وارد رابطه ای مثل ازدواج می شویم هم به دنبال ارضاء نیاز هایمان ، می باشیم .

🌺 ازدواجی ایده آل هست که در آن ازدواج بتوانیم به خوبی ارضاء نیازهایمان را تجریه کنیم و با نیازهای طرف مقابل ، هماهنگ باشیم ، یعنی طرف مقابل هم نیازهایش در این ازدواج ارضاء شود .

🌺 نیازهای پنج گانه ای که در تئوری انتخاب توسط ویلیام گلاسر تعریف و توصیف شده است ؛

💐 نیاز به بقا

💐 نیاز به عشق و تعلق خاطر

💐 نیاز به آزادی

💐 نیاز به قدرت

💐 نیاز به تفریح

📣 این نیازها توسط تست استانداردی سنجیده و نیمرخ آن برای دختر و پسر در مشاور ازدواج بدست می آید .

📢 بهترین نیمرخ نیازها ، که ازدواجی موفق و ایده آل را نوید می دهد ، به شرح زیر می باشد ؛

💐 نیاز به بقا در زن و شوهر متوسط

💐 نیاز به عشق و احساس تعلق  و نیاز به تفریح در هر دو زیاد

💐 نیاز به قدرت و آزادی در مرد کمی بالاتر از زن