در باره ازدواج و زناشویی – ۲

در باره ازدواج و زناشویی – ۲

🔔 نمونه یک ازدواج بد و نافرجام

📢 ازدواج با دو شخصیت از بدترین ازدواج ها می باشد ؛

۱ ) ازدواج با شخصیت ضد اجتماعی

۲ ) ازدواج با شخصیت بیکاره

📣 شخصیت ضد اجتماعی

🌲شخصیت ضد اجتماعی به تنها چیزی که فکر می کند ، قدرت و آزادی شخصی خودش است و نیازهای دیگران برایش اهمیتی ندارد .

🌲نیاز به بقا در فرد جامعه ستیز و شخصیت های ضد اجتماعی پایین تر از متوسط است .

🌲 خصوصیت برجسته او این است که نیازش به عشق و احساس تعلق تقریبا صفر است ، در حالیکه نیازش به آزادی بسیار بالاست .

🌲او همواره در تلاش برای ارضای نیاز به قدرت خود است و در این راه از هیچ شیوه ای اعم از تقلب ، کلاهبرداری و دزدی ابایی ندارد .

🌲از تحقیر کردن شما لذت می برد .

🌲 او فقط خودش را آدم قابلی می داند .

🌲در پیگیری امور ضعیفند و علاقه ای از خود نشان نمی دهند .

🌲در گول زدن دیگران بسیار ماهر است ، چون فکر می کند از همه برتر است .

🌲مردان با شخصیت ضد اجتماعی ، قابلیت و توان احساس عشق و تعلق خاطر به کسی را ندارند . او ممکن است جذاب و دلنشین باشد ولی فقط برای بهره کشی و نه هرگز برای لطف و مهرورزی .

🌲او اصلا دوستی ندارد و اینکه هرگز نمی توانید روی او حساب باز کنید .

 

📢 ازدواج با شخصیت بیکاره

🔴 آدم بیکاره ، عجیب ترین فردی است که ممکن است با او مواجه شویم . او به آسانی با دیگران رابطه برقرار می کند و ممکن است در ابتدا به راحتی با او ارتباط برقرار کنید .

🔶 شخصیت بیکاره ، بر خلاف شخصیت ضد اجتماعی که ماهیت خودش را زود بر ملا می کند ، آرام آرام خود را ظاهر می کند .

 ❤️ ممکن است بدون آنکه بدانید با چه کسی رودررو هستید ، به طور عاطفی عمیقا با او درگیر شوید .

🔴 فرد بیکاره ، به طور مستقیم شما را عذاب نمی دهد ، او با کارهایی که انجام نمی دهد ، بیش از کارهایی که می کند شما را می آزارد .

📣 او را بیکاره می دانیم چون کار نمی کند . به طور افراطی مشروب نمی خورد یا مواد مخدر استفاده نمی کند ، ولی مثل یک الکلی و معتاد ، برای زنده ماندن همواره نیاز به افرادی دارد مثل همسر ، اعضای خانواده ، دوستان ، تا حمایتش کنند و جالب این جاست که همانند معتادین ، معمولا ، چنین افرادی را پیدا هم می کنند .

 

🔴 فرد بیکاره ، ظاهرا می تواند کار کند و ممکن است مدتی هم کار کند ، به خصوص زمانی که جوان است ، ولی هیچ گاه بیش از چند سال تن به کار نمی دهد . بیشتر اوقات از کار اخراج می شود ولی گاهی هم خودش کارش را ول می کند .

🔶 فرد بیکاره ، معمولا پس از چهل سالگی احتمال این که کار بگیرد خیلی کم است و معمولا برای گذران زندگی زندگی اش به دیگران وابسته است.

🔴 آدم بیکاره ، حتی در مقایسه با شخصیت ضد اجتماعی ، نیاز به بقا بسیار کم تری دارد ، اما نیاز به قدرت در او مانند شخصیت ضد اجتماعی بالاست .

🔶 نیاز شدید به قدرت ، دیدگاهش نسبت به خودش را چنان مخدوش می کند که انجام هر کاری را دون شان خود می داند .

🔴 فرد بیکاره ، از رویاها و آرزوهای بزرگ حرف می زند ولی در عمل کاری نمی کند ، به بیان دیگر بزرگ حرف می زند ولی عملکردش ناچیز است.

🔶  نیاز به آزادی در فرد بیکاره ، در حد متوسط یا کمی بالاتر از متوسط است . او دائم به این طرف و آن طرف می رود ، ولی فکر نمی کنم برای ارضای نیاز به آزادی باشد ، بلکه بیشتر می خواهد خود را مشغول کند .

🔴 دوست دارد در اطراف پرسه بزند ، با غریبه ها دمخور شود و در باره خودش حرف بزند . این حرف زدن در باره خود  ، از ویژگی های یک شخصیت بیکاره است .

🔶 شخصیت بیکاره  ، در واقع جز خودش به کسی علاقه ندارد ، او نسبت به خود بینشی ندارد و نمی داند چگونه آدمی است ، خصوصا متوجه نیست که کار نمی کند .

🔴 آدم بیکاره ، ظرفیت و قابلیت دریافت عشق و محبت را دارد ، توانمندی که برای شخصیت ضد اجتماعی  ، بیگانه است  .

📢 اگر با فرد بیکاره ، ازدواج کنید ، در واقع با کودکی که هرگز بزرگ نمی شود ازدواج کرده اید .

🔴 شخصیت بیکاره  ، نیاز شدید به تفریح ، به معنای کودکانه اش دارد .

📣 اگر با شخصیت بیکاره  ، ازدواج کنید تا وقتی از او حمایت کنید و تقریبا همه کارها را خودتان انجام دهید و از او هیچ چیز نخواهید،  برایتان همراه بسیار خوبی خواهد بود  ، اما وقتی از او می خواهید کمی مسئولیت بپذیرد  ، شانه خالی می کند و اگر اصرار کنید ، حتی به خشونت و بدرفتاری نیز متوسل می شود .

🔴 اگر آدم های بیکاره  ، به واسطه نفوذ خانوادگی به پست مهمی برسند ، کار موثری انجام نمی دهند .

🔶 آدم بیکاره ، مشتاق است همواره در باره دستاوردهای خیالی خود ، که هرگز وجود نداشته است ، حرف بزند .

📣 کاری که آدم بیکاره  ، نمی خواهد انجام دهد و انجام هم نمی دهد ، این است که در حال زندگی کند ، کار کند ، مسئولیت بپذیرد و امور را به انجام برساند .

📢 زندگی برای آدم بیکاره  ، همیشه عبارت است از گذشته یا چیزی که به زودی خواهد آمد و نه حال ، زمان حال در ذهن او هیچ جایگاهی ندارد .

📢 این واقعیت که فرزندان آدم بیکاره  ، علاقه خود را نسبت به پدر از دست می دهند ، نکته مثبتی است و در غیر این صورت ، سرخورده و نومید خواهند شد .

 

🔔 چگونه ازدواج موفقی داشته باشیم-

🌺 ازدواج و زناشویی ، مثل خرید یک باغ است . تازه بعد از آن شروع رسیدگی به باغ و اجرای اصول درست باغبانی است و احتیاج به آبیاری مناسب و به موقع و هرس کردن علف های هرز و نگهداری و مراقبت از سرما و گرما ، کود دهی و سم پاشی به موقع و مناسب و …. دارد .

🌺 ازدواج و زناشویی ، مثل سوار شدن در یک ماشین و رانندگی است . فرق نمی کند ماشین مدل بالا یا پایین باشد . در هر دو باید مراقب باشیم که سرویس به موقع بنزین و روغن و… انجام شوند و به موقع به اخطارهای پشت آمپر توجه کرد و آن را رفع نقص نمود .

📣 نکته مهم در ازدواج و در استعاره ماشین اینجاست که ؛ وقتی ماشین مدل بالاتر و برند بالاتری هست ، تجهیزات هشدار دهنده آن مدرن تر و آلارم های آن دقیق تر و حساسیت بالاتری دارد و نیازمند به دقت و مراقبت دقیق تری می باشد .

📣 ازدواج با بعضی از خانم ها ، مثل خرید یک ماشین مدرن و برند است که به مراقبت و دقت بیشتری نیازمندند و اگر همسر آنها متوجه این موضوع نباشد و به اخطارهای هوشمندانه آنان توجه نکند ، آسیب های جدی به آن ازدواج وارد خواهد شد ، طوری که علی رغم نگاه بیرونی دیگران که همه چیز را خوب می دانستند ، به یکباره به جدایی و طلاق منجر می شوند .

📣 ازدواج و زناشویی ، یک رابطه است ، رابطه ای منحصر به فرد و متفاوت از هر رابطه ای که اصول و قوانین خود را دارد . لازم است قوانین این رابطه شناخته و به آن قوانین احترام گذاشته و عمل نمود .

📣 ازدواج ، مثل یک بازی دونفره است که اگر هردو نفر خوب بازی کنند هر دوی ایشان ،  از بازی لذت خواهند برد و اگر یک نفر خوب بازی نکند ، روی بازی دیگری هم اثر می گذارد و نمی تواند به خوبی بازی کند .

📢 اولین قدم در ازدواج و زناشویی موفق ، شناخت تفاوت‌های شخصیتی و رفتاری و جنسیتی و یادگیری قوانین رابطه زناشویی موفق است .

🌺 زن و مرد ، در زندگی زناشویی موفق ، نیازهای عاطفی و عشقی دارند که متفاوت از یکدیگر است و لازم است آنها را از هم بگیرند .

🌺 متاسفانه , زنان و مردانی را می بینیم که سالهاست با هم زندگی می کنند و از هم نالان هستند که چرا در زندگی , با آنکه به همسر خود , عشق زیادی ارائه داده ولی همسرش قدر او را نمی داند و گله مند هم می باشد .

📣 نکته مهم و ظریف اینجاست که ” هر کسی از ظن خود شد یار من ” یعنی زنان ، همان نیازهای فطری خود را به مردان ارائه می دهند و متقابلن مردان هم نیازهای فطری خود را به زنان ارائه می دهند .

📣 این گونه ارائه نیازها ، مثل این است که کسی تا یک پیش غذای دلخواهش را نخورده است ، هر غذای بسیار خوشمزه از نظر دیگری ، به مذاقش خوش نمی آید  .

❤️ نیازهای عاطفی و احساسی زنان ، که دوست دارند از همسرشان بگیرند ؛

💐 مهمترین نیاز زن ، مورد توجه واقع شدن از طرف همسرش می باشد . مصداق های توجه زن را مرد با هوشمندی و پرسش از زن لازم است کشف کند .

💐 دومین نیاز زن ، این است که از طرف همسرش مورد درک و فهم قرار گرفته و فهمیده شود .

💐 سومین نیاز عاطفی زنان ، گرفتن صمیمیت و احساس صمیمی بودن با همسرشان است .

💐 چهارمین نیاز عاطفی زنان ، مورد احترام قرار گرفتن از طرف همسر ، بخصوص در حضور فرزندان و اقوام خانوادگی و دیگران و در جمع ها می باشد و اینکه احساس حمایت شدن در  جمع ، از طرف همسر را ، دریافت کند .

💐 پنجمین نیاز عاطفی زنان ، این است که در نظر همسرشان ، ارزشمند و مهم جلوه کنند و مردشان ، به روش گوناگون این احساس ارزشمند بودن به همسرش را القا کند .

💐 ششمین نیاز عاطفی زن ، این است که مردش ،  به او قوت قلب دهد و پشتیبانی و حمایت همیشگی و پایدار خود از همسرش را ، در رفتار و عملش ، به نمایش بگذارد .

📣 نکته مهم این است که ؛ مردان هم به این نیازها ، نیازمند هستند ، اما وقتی پیش غذای دلخواهشان  را که نیازهای اولیه خودشان هست را دریافت کرده باشند .

🌷 نیازهای عاطفی و احساسی مردان

❤️ نیازهای عاطفی و احساسی زنان که در بالا بیان شد مورد نیاز مردان هم می باشد ، اما زمانی به آنان مزه خواهد داد و خوشحال شان خواهد کرد که ابتدا نیازهای اساسی خود را دریافت کرده باشند .

❤️ زنان هم به نیازهای عاطفی و احساسی مردان ، پاسخ مثبت می دهند اما به شرطی که در ابتدا به نیازهای اساسی آنان که در پیام قبل آنها بیان شدند ، توجه شده باشد و زن آن را در یافت کرده باشد .

❤️ نیازهای عاطفی و احساسی مردان

🥀 اولین و مهمترین نیاز مردان ، این است که از طرف همسرش ، مورد اعتماد و اطمینان باشد و زنش او را به عنوان مدیر زندگی بپذیرد .

🥀 دومین نیاز مرد در زندگی زناشویی ، این است که از طرف زنش ، مورد قبول و پذیرش قرار گیرد .

🥀 سومین نیاز مردان ، مورد قدردانی و سپاسگزاری واقع شدن از طرف همسرشان می باشد .

🥀 چهارمین نیاز مردان ، این است که از طرف همسرشان عملکرد مثبت شان مورد تایید قرار گیرد .

🥀 در پنجمین نیاز ، مردان دوست دارند که از طرف همسرشان ، در انجام امور و عملکرد مثبت شان ، مورد تشویق قرار گیرند

🥀 در ششمین نیاز ، مردان ، ناخودآگاه خواهان تحسین شدن از طرف همسرشان  هستند.

📢 بارها شنیده ایم که پشت سر هر مرد موفق ، یک زن دانا و باهوش ایستاده است  ، زن دانا و باهوش ، زنی است که نیازهای عاطفی و احساسی مرد زندگی اش را به خوبی برآورده کند .

📣 اکثر اختلافات و مشکلات زناشویی که در جلسه مشاوره  ، بررسی می شود  ، در تحلیل مسائل به کوتاهی یا ناقص و اشتباه ارائه شدن این نیازها از طرف زن یا مرد ، می رسیم یا زن و مرد ، این نیازها را مشروط به هم می دهند یا بده و بستانی و معامله گرانه با آن برخورد می نمایند .

🌺 موارد طلاق در ازدواج های این دوران ،  خیلی مشاهده می شود. دلیلش این است که؛ اهداف ازدواج های الان با قدیم بسیار متفاوت شده است.

🌸 در حال حاضر،  افراد،  نه برای حفظ بقا و برخورداری از حمایت و افزایش رفت و آمدهای خانوادگی،  بلکه برای برخورداری از عشق و تامین نیازهای عاطفی و جنسی ازدواج می کنند.

📣 امروزه بسیاری از قوانین و  روش هایی که والدینمان برای ادامه زندگی زناشویی به کار می بردند،  تاثیر خود را از دست داده اند و حتی خلاف آن عمل می‌ شود .

📣 گرچه والدینمان ما را خیلی دوست داشتند،  اما نمی توانستند آنچه را که خود نمی دانستند به ما بیاموزند.  آنها نمی توانستند راه حل مسائلی را به ما بیاموزند که خودشان با آنها مواجهه نبودند.

📢 آنچه برای زنان و مردان نسل های قدیم، در ازدواج کافی بود،  برای دختران و پسران حال حاضر و ازدواج هایی که قرار است موفق باشند،  کفایت نمی کند.

♥️ زنان و مردان جوان زمان حاضر،  دیگر نمی خواهند مدتها از خودگذشتگی کنند، آنها به صمیمیت و شور و هیجان نیاز دارند.  در غیر این صورت در زندگی زناشویی،  فکر می کنند فدا شده اند. 

📢 در ازدواج های امروزه و برای ماندگاری و دوام آن،  تامین نیازهای فردی زوجین ،  بسیار مهمتر از آبروی خانوادگی و ثبات خانوادگی،  نقش ایفا می کند.

📣 پس دختران و پسران جوان که ازدواج می کنند و یا آنها که قدیم تر ازدواج کرده اند بدانند که در اغلب موارد،  طلاق تنها راه حل نیست.  نیازی به فداکاری هم نیست بلکه باید ازدواج و زندگی زناشویی را بوجود آوریم که در آن نیازهای فردیمان تامین شود! اگر انتظاری بیش از انتظارات پدر و مادرمان داشته باشیم به معنای خودستایی نیست.

📣 حقیقت این است که زمانه عوض شده است و ارزش ها و خواسته ها و نیازها هم تغییر کرده اند.

 

♥️ زبان عشق همسر خود را دانستن،  از مهمترین روش های حفظ و پایداری ازدواج و زناشویی موفق است.

♥️ عشق، یک واژه گیج کننده است. همه متفکران، معتقدند که عشق نقش اساسی در زندگی انسان ایفا می کند. می شنویم که  ” عشق چیز باشکوهی است ” و”  دنیا بر مراد عشق می گردد “.  هزاران کتاب،  ترانه،  مجله و فیلم و سریال آکنده از این واژه اند.

📣 می شنویم بارها که؛ هر آنچه در زندگی بشر با انگیزه عشق صورت نگرفته باشد در نهایت پوچ و تو خالی است.

📢 از آنجا می گوییم واژه عشق، گیج کننده است زیرا از ” واژه عشق ” به هزاران راه استفاده می کنیم. ما می گوییم” من عاشق سوسیس هستم ” و بلافاصله می گوییم” من عاشق مادرم هستم ” و ما از فعالیت های که عاشق شان هستیم حرف می زنیم؛ مثل شنا کردن، فوتبال بازی کردن و فیلم دیدن و… ما عاشق چیزها و اشیاء می شویم مثل غذا،  اتومبیل،  خانه.  عاشق حیوانات می شویم؛ سگ،  گربه و… عاشق طبیعت می شویم؛ درخت،  چمن، گل و هوا.  عاشق افراد می شویم؛ مادر،  پدر،  پسر، دختر، والدین، زن، شوهر و دوست. 

📣 ما حتی ” عاشق عشق”  می شویم.

♥️ در کانون وجود بشر،  آرزوی صمیمیت و مورد محبت و علاقه فرد دیگری بودن وجود دارد.  هدف ازدواج،  رفع این نیاز به مهر و محبت و صمیمیت است.

📣 در ازدواج خود،  چقدر به این هدف رسیده ایم؟

📣 مفهوم عشق در زندگی زناشویی ما چگونه جاری است؟

📣زبان عشق همسر خود و حتی زبان عشق خود را می دانیم؟

👌به سوالات تامل برانگیز بالا تا گفتار بعد بیندیشیم.

 

🔔چه زمانی باید یک رابطه را تمام کرد؟  

💔وقتی رابطه باعث شود به جای زندگی در زمان حال در گذشته ها زندگی کنی!

💔وقتی رابطه بیشتر برایت رنج آور است تا لذت بخش!.

💔وقتی از تو خواسته می شود خودت را تغییر دهی!

💔وقتی از طرف مقابلت می خواهی برای خوشایند تو تغییر کند!

💔هنگامی که کارهایش را توجیه می کنی!

💔وقتی به تو صدمه های روحی، جسمی یا بیانی می زند!

💔وقتی موردی ناپسند در مدت زمانی کوتاه بارها اتفاق می افتد!

💔وقتی می بینی طرف مقابلت هیچ تلاشی برای ادامه ی ارتباط نمی کند!

💔وقتی ارزش ها و عقاید اصلیتان متفاوت است!

💔وقتی که به امید بهبود شرایط، رابطه را ادامه می دهیم!

💔وقتی هیچ کدام از طرفین احساس قبلی را نسبت به هم ندارند!

💔وقتی بده بستان یک طرفه است. یک طرف فقط می دهد و طرف مقابل فقط می گیرد.

 

❤️ در باره زبان عشق خود و همسرمان

 

♥️ از نگاهی اجمالی می توان حداقل پنج زبان عشق را در خودمان و همسرمان یا با کسی که در رابطه هستیم، شناسایی کنیم و با توجه به آنها و عمل نمودن و ارضاء آن در طرف مقابل یا کمک به او برای درک و ارضاء زبان عشق خودمان،  بتوانیم رابطه عشقی و عاطفی بهتری با همسر یا وابسته عاطفی خود ( پدر،  مادر، خواهر، برادر،  دوست و…)، داشته باشیم.

 

♥️ پنج زبان عشق؛

 

📣 زبان اول عشق؛

♥️ کلام تایید آمیز

👌یکی از راه های بیان و ابراز عشق،  استفاده از واژه‌های دلگرم کننده و تشویق آمیز است. بسیاری از زوج ها هرگز قدرت خارق العاده تایید یکدیگر با زیان را یاد نگرفته اند.

📣 زبان دوم عشق؛

♥️ وقت گذاشتن برای یکدیگر

👌 منظور از ” وقت گذاشتن برای همدیگر ”  این است که توجه خود را به طور کامل به دیگری معطوف کنیم. منظور این نیست که کنار هم روی مبل بنشینیم و تلویزیون تماشا کنیم. وقتی وقت مان را اینطور می گذرانیم توجهمان به برنامه تلویزیون است نه همسرمان.

📣 زبان سوم عشق؛

♥️ دریافت هدایا

👌 هدیه چیزی است که فرد در دستش می گیرد و می گوید  ” او به فکر من بود”  یا  ” او مرا به خاطر داشت ”  برای اینکه به کسی هدیه دهیم باید به او فکر کنیم.  خود هدیه،  نماد آن فکر است.  مهم نیست که چقدر پول صرفش شده.

📣 زبان چهارم عشق؛

♥️ خدمت به یکدیگر

👌منظور از خدمت به یکدیگر ، انجام کارهایی است که می دانید همسرتان دوست دارد شما انجام بدهید. ما به دنبال کسب خشنودی او از طریق خدمت به او هستیم و عشق خود به او را با انجام کارهایی برای او نشان می دهیم.

📣 زبان پنجم عشق؛

♥️ تماس فیزیکی

👌این یک مورد فهمیده شده است که تماس فیزیکی و لمس کردن یکدیگر از راه های ابراز مهر و محبت است. حتی اثبات شده است نوزادانی که در آغوش گرفته شده و نوازش شده اند زندگی عاطفی بهتری خواهند داشت تا نوزادانی که از بوسه و نوازش محروم بوده اند.