انواع شخصیت

انواع شخصیت

 

🔔شخصیت مرزی

 

🔴خودزنی و خون بازی ، ویژگی شاخص ” اختلال شخصیت مرزی ” یا ” اختلال شخصیت بردرلاین ” است که ” شخصیت پر آشوب ” هم گفته می شود .

🔶از ویژگی های این افراد ؛

🔹تصویر شکننده ای از خود دارند .

🔹رفتار دمدمی دارند و دمدمی مزاج هستند و تمایل به بی بند و باری جنسی و مصرف مواد و مشروب دارند .

🔹از لحاظ حوصله در نوسان شدید هستند ( بین افسردگی و عصبانیت )

🔹سابقه ای از روابط پرتنش بی ثبات و فرار دارند .

🔹احساس خالی بودن و آزرده شدن دارند .

🔹به طور نامناسبی عصبانی می شوند و فحاشی های فیزیکی ، لفظی و بی احترامی می کنند .

🔹حرکاتی بیانگر میل به خودکشی دارند یا گاهی اقدام به خراش بدن و خود زنی می کنند که بیشتر در ساعد دست ها و مچ دست می باشد .

🔹زخم های ساعد دست ، آنقدر در این اختلال شخصیت بارز و شایع است که در کتب مرجع ، عکس زخمی و خراش های متعدد ساعد دست ، به عنوان نماد این اختلال شخصیت ، از ۱۲تیپ شخصیتی چاپ می شود .

🔔شخصیت مرزی ، یعنی آنها مرز بین بیماری نوروز  ( مثلا اضطراب و افسردگی ) و بیماری روانی ( خارج شدن از تماس با واقعیت و دچار توهم و هذیان شدن ) را اشغال می کنند .

🔔اختلال شخصیت مرزی ، اختلال بسیار جدی در سلامتی می باشد .

🔴این افراد ، در اوایل تجارب کودکی شان ، چه زن و چه مرد ، وضعیت بدی داشته اند .

🔴در بسیاری موارد کودکی شان توام با آشفتگی ، متارکه ، بی توجهی ، سوئ استفاده فیزیکی ، جنسی و احساسی اثر گذار بوده است .

🔴افراد مرزی ، در خانواده های آشفته زندگی می کنند ؛ برای مثال جنگ و دعوای خانوادگی ، روابط جنسی نامشروع ، تجاوز و خانواده هایی که در آن نیازهای احساسی شان نادیده و یا مورد تمسخر قرار می گیرند .

🔴این بچه ها ، زمانی که تلاش می کنند به هویت دست پیدا کنند یا مستقل شوند ، مورد حمله واقع می شوند .

📣در هر شخصی ، موارد گفته شده بالا ، دیده شد ، لازم است توسط روانپزشک یا روانشناس بالینی ، ویزیت شده و مورد روان درمانی قرار گیرد.

 

🔔شخصیت پارانوئید ( بدبین و شکاک )

 

🌺احتیاط و محافظه کاری در زندگی تا حدودی لازم است . به طور کلی انسان های ساده به راحتی فریب می خورند و مورد استثمار قرار می گیرند . لازمه رشد سالم این است که در  وجودمان حالت تدافعی و محافظت ایجاد کنیم ، به طوری که در زندگی و روابط قربانی نشویم.

🌺اشخاص پارانوئید ، طوری در این حالت تدافعی افراط می کنند که فقط نیمه خالی لیوان را در هر شرایط و با هرکس می بینند و گویا نیمه پری از لیوان اصلا وجود  ندارد .

🌺اشخاص پارانوئید ، از حد سالم احتیاط های درون شخصی و دقت محافظه کارانه بالاتر می روند . بر زندگی یک فرد پارانوئید ، ترس و بی اعتمادی تسلط دارد .

🌺افراد پارانوئید  ، تفکر دو بخشی دارند . آنها دنیا را سیاه یا سفید می بینند . برای مثال ، این اشخاص فکر می کنند که مردم یا با او هستند یا بر ضد او هستند .

📣فرد پارانوئید ، نمی تواند به دیگران اعتماد کند . هر کسی ، در نظر او ، بدخواه است و قصد آسیب رساندن به او را دارد .

📢اصل زندگی فرد پارانوئید این است : به هیچ کس اعتماد نکن !

🌺یک فرد پارانوئید  ، شوخی های بی قصد و غرض را بد تعبیر می کند و تعارف های صادقانه را به عنوان حمله و سوئ رفتار تلقی می کند .

🌺اشخاص پارانوئید  ، در مقابل هر اشتباهی  ، عصبانی می شوند ، به گونه ای که عصبانیتش در مورد هر چیزی که به نظر شما بسیار کوچک است  ، تشدید می شود و در طول ساعت ها و روز های آینده به طور غیر منطقی بیشتر و بیشتر خواهد شد .

🌺اشخاص پارانوئید  ، به جای در نظر گرفتن سهم شان در مشکلات ، گناه اشتباهات خود را هم به گردن دیگران می اندازند .

🌺دیگران ، اشخاص پارانوئید  را افرادی عصبانی ، خشک ، تهمت زننده ، سرزنش کننده ، عصبی و آسیب پذیر می دانند .

🌺اشخاص پارانوئید  ، واقعیت را تحریف می کنند تا با پیش فرض هایشان  مبنی بر اینکه دنیا و هر آنچه در  آن است  با آنها دشمن است ، زندگی کنند و به اطراف ، مشکوک و بی اعتماد باشند .

📣احساس نزدیکی عاطفی به فرد پارانوئیک ، بسیار مشکل است . این افراد به سختی صمیمی و دلسوز می شوند و قید و بندی  نسبت به هیچ رابطه‌ای ندارند و فاقد هر گونه احساس در این خصوص هستند .

 

🔔شخصیت اسکیزوئید ( منزوی )

 

🌺شاخص یک فرد اسکیزوئید ، ناتوانی  اش به دلبستگی و عدم تعلق خاطر نسبت به دیگران است . شخصیت اسکیزوئید را یا سه ویژگی علاقه به تنهایی ، فاخر بودن و عجیب و غریب بودن می توان شناسایی کرد .

🌺مشخصه ی کودکی فرد اسکیزوئید  ، غفلت و نقصان ارتباط احساسی و تعامل با والدین و دیگر اعضای خانواده است.  خانواده ممکن است خشک و سرد باشند،  همچنین فعالیت های تکی و ساکت و گسستگی احساسی در بین آنها عادی جلوه کند.

🌺رفتار اسکیزوئید حالت موضع گیری یا دفاع از خود تلقی می شود . بچه ای که در محیط تهدید کننده و بهم ریخته زندگی می کند  ، از لحاظ اجتماعی شخصیتش به عنوان شکلی از محافظت از خود دچار گسیختگی می شود اما در بزرگسالی که ادامه پیدا کند از لحاظ حرفه‌ای یا ارتباطی ، مشکل جدی ایجاد می کند .

🌺صحبت کردن این گونه افراد ، بی حال ، توام با بی توجهی و به نوعی مبهم و یکنواخت است . ارتباط برقرار کردن آنها هم گنگ و غیر مصمم است  .

📣حالت های غیر عادی و حتی غیر انسانی شخص گوشه گیر ، بی میلی برای ارتباط و صمیمی شدن با دیگران را هم در بر می‌گیرد.

🔔در واقع فرد گوشه گیر ، نسبت به ایده ی پیوند یا لذت بردن از یک رابطه ی نزدیک با دیگران  ، کاملا بی احساس و بی تفاوت است .

📣فرد اسکیزوئید  ، نه تنها فرصت اجتماعی شدن با گروهها یا حتی اعضای خانواده خود را از دست می دهد  ، بلکه علاقه ی واقعی و پایداری هم به یک ارتباط رومانتیک ندارد .

🌺شخص اسکیزوئید ، یک تنهای کلاسیک است . از تنهایی لذت می برد و احساس آرامش می کند . اگر قدرت انتخاب داشته باشد ، جذب فعالیت های تکی می‌شود مثل نگهبانی در شیفت شب.

🌺شخص منزوی ، به ندرت دوستی دارد و حتی ممکن است هرگز دوست نزدیک پیدا نکند . ممکن است با یک یا چند عضو فامیل تعامل کند اما حتی این ارتباط هم می تواند بسیار سطحی باشد.

📣نکته مهم این است که شخص منزوی  ، هیچ گاه دلش برای بودن در کنار دیگران تنگ نمی شود   بنابر این جدایی و ترک دیگران او را ناراحت نمی کند .

🌺شخصیت اسکیزوئید  ، در خواندن احساس دیگران و همین طور در تفسیر راهبردهای اجتماعی هوشمندانه و تشخیص حالت احساسی دیگر انسان ها ، استعداد ندارد .

🌺به خاطر بی تفاوتی و مهارتهای اجتماعی ضعیف شان ، اغلب افرادی مرموز و خسته کننده تلقی می شوند . همکاران این افراد به ندرت درک شان می کنند و اکثراً آنها را مورد تمسخر قرار داده و طرد می کنند یا حتی از آنها می ترسند . آنها خشن و پرخاشگر نیستند اما رفتار عجیب و گوشه گیری آنها نگرانی هایی را در مورد بی ثباتی یا خطر آنها ایجاد می کند .

📣شخصیت واقعی اسکیزوئید  ، از لحاظ ارتباطی و احساسی ، نجیب و آرام توصیف می شود و گاه افسرده به نظر می رسند .

 

🔔شخصیت اسکیزوتایپال( عجیب و غریب  )

 

📣این افراد ویژگی های مهمی دارند و مهمترین ویژگی اسکیزوتایپال ؛  همیشه عجیب و غریب و غیر متعارف هستند .

🌺در دوران بلوغ و جوانی فرد اسکیزوتایپال ، تنهایی را تجربه کرده و داستان زندگی او پر از حس طرد شدن و ریشخند است .

🌺اسکیزوتایپال ها ، نقایص مهارتی درون شخصیتی قابل توجهی دارند و در موقعیت های اجتماعی بخصوص با افراد ناآشنا احساس راحتی نمی کنند . وارد شدن به موقعیت جدید او را آن قدر مضطرب می کند که قادر نیست تعامل درستی داشته باشد یا آن قدر عصبی می شود که افکار نامناسبش را بیرون می ریزد و از این موضوع به آن موضوع می پرد که باعث می‌شود اطرافیانش فکر کنند دیوانه است و یا مواد مصرف می کند .

📣بزرگسالان اسکیزوتایپال  ، اغلب به رعایت نکات بهداشتی و غذا خوردن بی توجه هستند

🔔نحوه لباس پوشیدن و علائم ظاهری عجیب و غریب و افکار و رفتار غیر متعارف را در ابتدای رابطه نشان می‌دهند و افکار آشفته ای دارند که مشخصه آن ، باور قدرت سحر و جادو یا توانمندی ها و نفوذ نیروهای فوق طبیعی در رویدادهای زندگی روزمره است . آنها معتقدند تحت تاثیر و نفوذ قدرت نیروهای بیگانه هستند.

📣افراد اسکیزوتایپال ، افرادی هستند که بیشترین مشتریان فالگیر ها ، جن گیرها ، دعا نویسان هستند و دنبال تله پاتی و احضار روح و تماشای فیلم‌هایی مثل فیلم ارباب حلقه ها هستند .

🌺در کیف و وسایل شخصی و زیور آلات افراد اسکیزوتایپال  ، می توان شواهدی از وسایلی پیدا کرد که او را از طلسم دور نگه می دارد و یا طرز تفکر او را به نمایش می گذارد .

🌺این اشخاص از انزوای اجتماعی و تنهایی و فشار های مالی رنج می برند و شغل خود را نمی توانند ادامه دهند و شغل عوض می کنند . آرزوهای سطح پایین دارند و شغل های کم درآمد را انتخاب می کنند

📣بر خلاف شخصیت اسکیزوئید  ، اسکیزوتایپال ها می خواهند با دیگران رابطه برقرار کنند اما قدرت ارتباطی و هوش هیجانی بالا ندارند . به این دلیل احساس تنهایی ، انزوا و طرد شدن را تجربه می کنند و به ندرت دوستان زیاد یا افراد قابل اعتمادی غیر از فامیل درجه یک ، پیدا می کنند

🌺شخصیت اسکیزوتایپال ، احساسات نامناسبی دارد که با چیزهایی که اتفاق می‌افتد یا بحث می شود،  جور در نمی آید .

🌺فرد اسکیزوتایپال  ، فکر می کند که دیگر مردم و رویدادهای زندگی به او مربوط می شوند، در حالیکه این طور نیست.  به همین دلیل همواره مشکوک است و به دیگران اعتماد ندارد و به همین دلیل دوستان کمی دارد.

🔔خلاصه اینکه اسکیزوتایپال ها ، افکار توهمی و جادویی دارند یا حرف های عجیب و غریب می زنند که می تواند گیج کننده باشد و باعث می شود دیگران فکر کنند این فرد ، غیر عادی است.

 

📢شخصیت نارسیستیک ( خودشیفته و خودپسند  )

 

👌افراد خودشیفته ، سه مشخصه اولیه دارند ؛

 🔶یک حس مبالغه آمیز از مهم بودن

🔷نیازمند به تحسین دیگران

🔶ناتوانی در تاکید و فهم محاسن و دستاوردهای دیگران

🔴  والدین شخصیت نارسیستیک  ، در کودکی ،  کودکشان را پرستش می کنند . آنها ، ارزیابی تعریف شده و مبالغه آمیزی از کودک ارائه می دهند که دائم با ارادت خاص تکرار می شود . ( او باهوش و کامل است . او بهترین است ! )

📣البته همه ی والدین معتقدند که بچه هایشان شگفت انگیز و خاص اند . اما والدین کودک خودشیفته ، نمی توانند به بچه‌های شان یاد بدهند که هر کسی نقاط ضعفی هم دارد .

📣این والدین ، ممکن است نتوانند نیازهای خود و علایق جداگانه شان را برآورده کنند ، بنابر این ، به خودشیفته نوجوان شان این امکان را می دهند که باور کنند ، دیگران فقط برای خدمت به او و عظمت وجودش خلق شده اند .

 🔴خودشیفته ها ، آگاهانه مبالغه نمی کنند بلکه معتقدند برتر ، خاص و به طور منحصر به فردی باهوش هستند و نیازمند تمجید و ستایش دائمی است .

🔶نارسیسوس ، یک شخصیت از افسانه های یونان بود . مرد جوانی که عمیقا عاشق خودش بود و نهایتا در استخری که در آن توانمندی های خودش را می ستود ، غرق شد .

📣خود شیفته ها ، اغلب سرگرم فانتزی های موفقیت  ، قدرت  و درخشش هستند .

🔴خود شیفته ، فقط به سراغ پزشکان ارشد و معروف و آرایشگرهای سطح بالا می رود ، زیرا این معاشرت ها ، حس ارزش ایده آل شده اش را تقویت می کند . معمولا ، سعی بر پوشیدن لباس های برند دارند .

🔔عزت نفس او آن قدر شکننده است که نیازش به تحسین و تمجید دائمی ، تقریبا سیری ناپذیر است . اگر شما برای یک لحظه هم از تمجید و تحسین فرد خود شیفته امتناع کنید ، هزینه گزافی باید بابت این کار بپردازید و با عصبانیت ، پرخاشگری و دشنام و اخراج از محیط ، روبرو می شوید .

🔴انتظار تحسین و تمجید داشتن و توقع توجه و رسیدگی خاص ، شاخصه ی مهم نامزد یا همسر خودشیفته است .

🔴مهم نیست که موقعیت و محیط چگونه است ، خودشیفته انتظار دارد که دیگران همه چیز را برایش فراهم کنند و این قانون برای همه ی مردم هم به کار می رود .

🔶علاوه بر غرور ، فخر فروشی و فیس و  افاده ، خودشیفته نقایص و ضعف های ارتباطی شدید دارد که حوصله و مهربانی زیاد به او کمکی نمی کند .

📢خودشیفته ، از لحاظ احساسی نمی تواند دوسره عمل کند . او نمی تواند دنیا را از چشم دیگری ببیند .

🔔خودشیفته  ، برای همیشه نسبت به دیگران  ، حس حسادت دارد .

📣خودشیفته ها ، معتقدند که بیش از دیگران شایسته ثروت یا موفقیت هستند .

 

🔔شخصیت هیستریونیک ( نمایشگر و نمایشی )

 

🌲بیشتر در خانم ها دیده می شود.  این افراد بیشتر در خانواده هایی بزرگ شده اند که رویکرد سرپرستی باثباتی  وجود نداشته و بی توجهی را تجربه کرده‌اند و همچنین پاداش هایی به صورت دوره ای برای رفتار نمایشگری به آنها داده شده است. آنها به اندازه کافی توجه و مراقبت مادری ندیده‌اند و در نتیجه مجبور شده‌اند با جلوه گری نیازهایشان را برطرف کنند .

📣آیا این گفته را شنیده اید که طبل تو خالی سر و صدای زیادی دارد ؟ این خلاصه شخصیت نمایشی است!

📢شخصیت نمایشی  ، به معنای سر و صدای زیاد و جوهره کم است.

🔴این افراد ، از لحاظ احساسی در اوج هستند و می خواهند مرکز توجه باشند . آنها از مسیرشان خارج می شوند تا تضمین کنند که مورد توجه دیگران هستند و در صورتی که توجهی را که مستحق آن هستند دریافت نکنند  ، شدیدا عصبانی می شوند.

🔶اشخاص هیستریونیک  ، نسبت به ظاهرشان وسواس زیادی نشان می دهند . لباس های زرق و برق دار و جذاب می پوشند . هیچ چیز به اندازه توجه دیگران آنها را راضی نمی کند.

🔴اشخاص هیستریونیک  ، زمان زیادی را صرف می کنند تا آخرین مدها و بهترین لباس ها ، خوراک و خریدها را داشته باشند

🔶اشخاص هیستریونیک  ، از ظاهر دیگران به گونه‌ای هوشمندانه آگاه هستند و می خواهند مطمئن شوند که ظاهری بهتر از دیگران دارند و دیگران هم این موضوع را قبول دارند.

🔴اشخاص هیستریونیک  ، تشنه توجه و استقبال هستند  ، اگر تعریف و تمجید در کار نباشد  ، آنقدر تلاش می کنند تا به اندازه کافی توجه دیگران را برانگیزند . آنها دوست دارند که گل مجلس باشند  و اگر این اتفاق نیفتد رفتار عجیب و غریبی نشان می دهند.

🔴اشخاص هیستریونیک  ، آنچنان رفتارشان مبالغه آمیز و ظاهرشان پر زرق و برق و نمایشی است که شما چنین فردی را در جمعیت و مجلسی گم نمی کنید !

🔴زندگی با یک فرد هیستریونیک  برای یک مرد غیرتی و شکاک بسیار سخت است ، زیرا لباس و رفتار پر زرق و برق زن  هیستریونیک  فقط برای شوهرشان نیست ، بلکه برای دیگران هم هست ! کاملا طبیعی است که این فرد برای هر کسی عشوه گری می کند و رفتاری دوستانه دارد .

🔶اشخاص هیستریونیک  ، دوست دارند که مانند خوراک و شرابی برای دیگران باشند تا وسوسه و شهوت ایجاد کنند.  آنها عمیقا به نزدیکی با دیگران اهمیت می دهند.

🔴اشخاص هیستریونیک  ، سریعا از خط آشنایی با مردم می گذرند و به دنبال صمیمیت بیشتر می گردند که برای اغلب مردم در ابتدای رابطه مناسب نیست. برای مثال تیپ های نمایشی اصرار دارند که پزشک آنها و یا دیگر افراد متخصص در حیطه کار ، نام کوچک شان را صدا بزنند .

👌افراد نمایشی  ، از ارتباط با دیگران  ، برای اقناع و جلب توجهی که به دنبالش هستند  ، استفاده می کنند.

📣اشخاص هیستریونیک  ، افراد بوقلمون صفتی هستند . بدون آنکه بفهمند ، برای جلب توجه دیگران در یک لحظه رنگ عوض می کنند . حرف ها یشان اغلب سطحی و دمدمی است و احساساتشان بسته به موقعیت در نوسان است.

🔴راضی کردن یک زن هیستریونیک  در ازدواج و زندگی زناشویی بسیار سخت است  . به همین دلیل ، زندگی های آنها ناپایدار و ازدواج و طلاق مکرر را تجربه می کنند .

📣شخصیت نمایشی  ، به ندرت افکار یا عقیده های شخصی عمیقی از خودش دارد.  عقیده های شخصی چنین فردی در طول زندگی  ، پیرامون مدیریت و کنترل ظاهرش بوده است .

🔶اشخاص هیستریونیک  ، بسیار القاپذیر هستند.  افرادی زودباورند و با کمترین شرایط آنچه را دیگران می گویند باور می کنند .

 

🔔شخصیت ضد اجتماعی ( خطرناک )

 

📢برای تیپ ضد اجتماعی  ، دو تفسیر از قانون وجود دارد :

۱ . به دیگران ضربه بزن قبل از اینکه آنها  به تو ضربه بزنند!

۲ . برای رسیدن به اهدافت ، حقوق دیگران را پایمال کن !

🔴دلیل سرد و خطرناک بودن این افراد ، پایه و اساس ژنتیکی دارد . در واقع تمایلات ضد اجتماعی  ، بیشتر در خانواده ها از نسلی به نسلی منتقل می شود .

🔶والدین جنایتکار می توانند در انتقال آسیب پذیری های ژنتیکی به بچه هایشان سهم داشته باشند و مانند مدلی ، برای رفتار ضد اجتماعی آنها عمل کنند.

📣سبک شخصیتی خطرناک ، به چیزی بیش از ژن ها برای کامل شدن نیاز دارد . تعامل پیچیده ای بین ژن ها و تجارب فرد با بزرگسالان در ایجاد شخصیت های ضد اجتماعی نقش کلیدی دارد .

🔴این افراد در خانه هم از نظم و انضباط بی بهره بوده اند. احتمالا یک دو دلی و نوسان ، بین انفعالی عمل کردن و مجازات کردن در خانه اشان حاکم بوده است. در بسیاری از موارد والدین   خشن ، پر توقع و سوئ استفاده کننده بوده اند و یا کاملا بی توجه و باری به هر جهت بوده اند .

🔶یک فرد ضد اجتماعی  ، در کودکی یا نوجوانی می تواند دزدی کند  ، دروغ بگوید ، فریب بدهد و نسبت به مردم و حیوانات اعمال خشونت کند ، آتش سوزی راه بیندازد ، اموال را از بین ببرد ، جنگ و دعوا راه بیندازد ، از مواد مخدر استفاده کند و با مقامات مختلف درگیر شود .

📣افراد ضد اجتماعی  ، همیشه برای دسیسه ، استثمار ، فریب دادن یا دروغ گفتن آماده هستند و به خاطر عملی که مرتکب شده یا ظلمی که به دیگران روا داشته اند ، ناراحت نمی شوند .

📣هر چه آی کیوی شخص ضد اجتماعی بالاتر باشد ، خطرناک تر است. بزرگترین کلاه برادران و جنایتکاران و دیگر رفتار های ضد اجتماعی مهم ، افراد بسیار باهوشی هستند .

🔔فرد ضد اجتماعی باهوش ،  اغلب مهارت زیادی در شکست قانون و هنجارهای اجتماعی دارد ، بدون اینکه دستگیر یا شناسایی شود .

🔴تیپ شخصیتی خطرناک ، توانایی زیادی برای بی توجهی به احساسات و خواسته های دیگران دارد . آنها به طور خودکار فریب می دهند ، دروغ می گویند ، دسیسه می چینند و همیشه اهداف کوتاه مدتشان را مد نظر دارند .

🔴اشخاص ضد اجتماعی  ، سوئ مصرف مواد دارند ، بی محابا رانندگی می کنند ، ولخرجی می کنند و به قمار بازی مشغول می شوند ، کارهای غیر قانونی انجام می دهند و معشوقه های متعددی دارند .

🔴شخصیت ضد اجتماعی ،  بدون تنوع ، رفتار های خطرناک و نبودن راهی برای تخلیه انرژی اش ، احساس خستگی و بی حوصله گی می کند .

📣یک فرد ضد اجتماعی  ، یک انسان بی مسئولیت است و اغلب به حیطه های مختلف دست درازی می کند . در رابط با پول  ، مسائل قانونی و مسئولیت فرزندانش هم بی توجه و بی مسئولیت عمل می کند  . تغییرات شغلی زیاد ، اخراج از کار و دوره های طولانی بیکاری برای این افراد متداول است.

🔴زمانی که پای مدیریت مناسب منابع مالی در میان است ، شخص ضد اجتماعی  ، سابقه خوبی در این خصوص از خود نشان نمی دهد . خودمحوری و دمدمی بودن ، توانایی را برای اجتناب از سوئ استفاده مالی از بین می برد .

 

🔔شخصیت مطیع – مهاجم ( انتقادی و تحلیل برنده )

 

📢منظور از شخص مطیع – مهاجم شخصی است که به اصطلاح ” چشم می گوید اما کار خودش را انجام می دهد  ” . به این معنی که در ظاهر تبعیت می کند اما در باطن مخالفت دارد و خراب کاری خواهد کرد .

🔴فرد مطیع – مهاجم ، با اشتیاق ظاهری یا حداقل تمایل ، کارها را قبول می کند اما سپس کار را شروع نمی کند یا نمی تواند آن را درست انجام دهد یا ممکن است آن قدر طول بکشد که محصول نهایی دیگر به درد کسی نخورد .

🔴برخی از عوامل بیولوژیکی  ، ژنتیک و محیط و تجارب کودک با پرستار ، بزرگترین نقش را در رفتار فرد مطیع – مهاجم ایفا می کند . این افراد در کودکی احتمالا مراقبت و توجه کافی دریافت کرده اند . ممکن است چیز قابل توجهی در مورد روابط میان والدین و کودک در ابتدای دوران کودکی وجود نداشته  ، اما در یک دوره ی زمانی ، کودک ، تداخلی را در مراقبت پرستاری و والدین ، تجربه کرده و این مسئله را بی انصافی و بی عدالتی تلقی کرده است.

🔶فرد مطیع – مهاجم ، احساس می کند هیچکس او را درک نمی کند و به طور ضمنی شکایت می کند و همه ی شخصیت های کاری و کسانی را که با آنها رابطه دارد ، مورد سرزنش قرار می دهد .

🔴جنبه ناخوشایند این تیپ شخصیتی ، تمایل فراوان به بی ارزش دانستن و انکار موفقیت و دستاوردهای اطرافیان است . این شخص به طور دائمی با هر کسی که کارش را خوب انجام می دهد یا موفقیتش بیشتر از آنهاست ، رقابت و دشمنی دارد .

🔴شخصیت انتقادی ، در مورد همه چیز نگرش منفی دارد ، بویژه مسئولین رده بالا . در مورد مقامات رفتار دمدمی نشان می دهد . از یک سو نیازمند و وابسته به توجه است . از سوی دیگر می خواهد مستقل باشد و روی پای خودش بایستد .

🔶او اغلب برای تنش با مدیران و سرپرستان تا حد اعلا پیش می رود. این شخص از لحاظ رفتاری ، در مقابل تقاضای سرپرستانش برای انجام وظیفه مربوط به کار به طور منطقی مقاومت  می کند یا آنها را طرد می کند و  یا اظهار تنفر می نماید.  ظاهرا شخص تحقیر کننده ، پیرو است اما رفتار او الگوی روشنی از طفره روی ، یک دندگی و فراموشی عمدی کارهایی که قول انجام آنها را داده است می باشد . به عبارت دیگر این شخص بله می گوید ، نه عمل می کند .

🔶اشخاص در تعامل با فرد مطیع – مهاجم  ، بخصوص در روابط نزدیک مثل زناشویی ، دچار سردرگمی و خشم می شوند ، چون او هیچ وقت  حرفی را به طور واضح و شفاف و علنی نمی زند یا آشکارا کاری نمی کند .

📣آنها دیگران را نالایق ، خصمانه و غیر منصفانه می بینند.

📢همسر فرد مطیع – مهاجم را ، به شکل پاتیلی از دشمنی و تنفر ، در حال جوشش ببینید که در زیر نقابی از بی گناهی و حسن نیت ظاهری مخفی شده است.

📣اغلب لجوج است و بدنبال بحث و جدل می گردد.

📣اغلب نسبت به کسانی که خوشبخت تر و موفق ترند ، رشک و حسد می ورزد.

📣در مورد بدبختی اش ، شکایت و مبالغه می کند.

📣رفتارش ، باعث بر هم خوردن خوشحالی و موفقیت شما می شود و باعث می شود که شما در اعتماد به نفس و عزت نفس خود شک کنید .

📢افراد مطیع – مهاجم  ، در بزرگسالی کشف کرده اند که تنها راه برای بیان عصبانیت های فرو خورده ، این است که دیگران را تحقیر کنند ، به ویژه دیگرانی که از قدرت و اقتدار برخوردارند مثل والدین ، مدیران و مسئولین .

 

🔔شخصیت اجتناب کننده ( اجتنابی و ترسو )

 

📢شخصیت اجتنابی در کودکی بسیار خجالتی و آرام است. حتی در نقش یک کودک هم افرادی که این سبک شخصیتی را دارند  ، از لحاظ اجتماعی با مانع روبرو هستند و در فعالیت های اجتماعی یا گروهی احساس ناراحتی می کنند . کودک ممکن است از رفتن به مدرسه خودداری کند .

🔴شخصیت اجتنابی  ، مانند دیگر اشکال افراد خجالتی ، یک ارتباط ژنتیکی دارد و رفتار های کودکی به بزرگسالی هم سرایت می کند . به هر حال محیط ممکن است نقش مهم تری را در تمایل فرد به اجتناب ، بازی کند .

📣اشخاصی که  اجتنابی هستند  ، اغلب سابقه ی فامیلی و خانوادگی اضطراب و ترس دارند .

📣والدین فرد اجتنابی  ، یک سبک سرپرستی دارند که بیش از حد ، حمایتی و مبتنی بر ترس است .

🔶مطالعات مربوط به  سوابق بزرگسالانی که معیار شخصیت اجتنابی دارند ، بیان می کند که سطح بالایی از سوئ استفاده از آنها در کودکی را داشته اند . این شواهد ، فقدان اعتماد شخص در رابطه با دیگران ، نیاز به ارزیابی دائمی و جست و جوی پذیرش بی قید و شرط را نشان می دهد.

🔴تیپ شخصیت ترسو و اجتنابی  ، احساس بی ارزش بودن را به جهان ، فرافکنی می کند و در نتیجه بسیار گوشه گیر می شود و از طرد شدن و عدم تایید دیگران می هراسد .

🔶افرادی که شخصیت اجتنابی دارند  ، در محیط های حرفه ای اغلب احساس ناراحتی می کنند . هر چند بیشتر کارها مستلزم تماس با دیگران است ، این تیپ شخصیتی می ترسد که مورد ارزیابی و انتقاد دیگران قرار بگیرد . به هر قیمتی شده از گردهمایی های اجتماعی می گریزد .

📣شخصیت اجتنابی  ، نمی خواهد شکلی از چراغ راهنما باشد و از نقش رهبری هراس دارد .

🔴فرد اجتناب کننده ، از انجام کار در تنهایی خوشنودتر است  ، یعنی جایی که بتواند تشویق های دیگران را دور بزند ، راحت تر است .

🔶شخصیت اجتنابی  ، با کشمکش های درونی متعددی درگیر است . از یک طرف نیازمند رابطه است که امنیت و اعتماد را برایش داشته باشد و در عین حال می ترسد خودش را در معرض این روابط قرار دهد و از ترس طرد شدن و مورد انتقاد و قضاوت قرار گرفتن ، نمی خواهد رابطه را شروع کند .

🔴افراد اجتنابی ، ترسو هستند و از رابطه هراس دارند ، آنها هنر پرواز کردن زیر رادار را در ظاهر و رفتارشان به طور کامل دارند . شما هیچ وقت نمی بینید که فرد اجتنابی به اجرای موسیقی بپردازد یا داوطلب شرکت در جلسات و اجتماعات باشد .

🔶اشخاص اجتنابی  ، از اینکه چند دوست نزدیک داشته باشند خوشنودتر ند تا یک شبکه ی اجتماعی بزرگ .

📣در روزها و شب های تعطیل ، در خانه نشستن و تلویزیون تماشا کردن برای آنها لذت‌بخش تر از در شهر به گردش پرداختن و به میهمانی رفتن است.

🔴اشخاص اجتنابی   دنبال ارتقای شغلی نیستند و در فعالیت های اجتماعی هم سهیم نمی شوند .

🔶الگوی فرد اجتنابی  ، این است که وابسته به خودش باشد و کارش را آرام انجام دهد و بدور از چشم های ارزیابی کننده باشد .

🔴هر چند بسیاری از ما در اندازه های مختلف خجالتی هستیم  ، خجالتی بودن افراطی و  بی اعتمادی بیش از حد ناشی از اضطراب  ، باعث تنش ها و نقصان هایی در روابط و امور زندگی می شود  .

📣افراد اجتنابی  ، نیاز به تضمین دائمی و پذیرش بدون انتقاد دارند .

📣افراد اجتنابی  ، از افشای خودشان هراس دارند ، زیرا به طور درونی متقاعد شده اند که دیگران آنچه را از او می بینند ، دوست ندارند .

🔴زندگی با شخص اجتنابی  ، ارتباطات  تان را محدود تر می کند.  افراد اجتنابی بسیار محافظه کارانه عمل می کنند و ممکن است متوجه شوید که رویکرد آنها در زندگی فاقد هر گونه هیجان است و روند خسته کننده ای را طی می کند .

🔶فردی که شخصیت اجتنابی دارد ، زندگی اش و افرادی را که در آن هستند بسیار محدود می کند تا از عهده ی ترس و اضطراب نسبت به آسیب دیدن و طرد شدن از طرف دیگران برآید .

📣اضطراب دائمی در اشخاص اجتنابی  ، می تواند منجر به خستگی احساسی مزمن و افسردگی در سطوح متفاوت شود .

📣بر خلاف اشخاص اسکیزوئید و منزوی ، افراد اجتنابی و ترسو به دیگران تمایل دارند ، اما ترس اقتضا می کند که از دیگران اجتناب و دوری کنند  .

 

🔔شخصیت وابسته ( سمج )

 

🔴شخصیت وابسته  ، ممکن است در خانواده ای رشد کرده باشد که کنترل بیش از حد والدین و محافظت افراطی وجود داشته باشد. شاید یک یا هر دو والد  ، همه نیازهای کودک را برآورده کرده و نه تنها استقلال او را تشویق نکرده اند،  بلکه در هر زمان مورد سرزنش نیز قرار گرفته است .

📢بنابر موارد فوق  ، کودک یاد نمی گیرد که تصمیم بگیرد و نیازهایش را برطرف کند. همچنین ممکن است مورد اذیت و ریشخند همسالانش به عنوان یک فرد سوسول،  بچه یا نازک نارنجی قرار بگیرد.

📣احتمال ایجاد شخصیت وابسته در دختران و زنان بیشتر است .

🔶مشخصه تعیین کننده شخصیت سمج ، نیازمندی به مراقبت است . این شخص نیاز دارد که دیگران از او مراقبت کنند و به خودش اطمینان ندارد  .

📣افراد وابسته برای جلب توجه دیگران تلاش زیادی می کنند  ، در واقع افراد وابسته  ، انسان هایی خوب ، با توجه و کمک کننده توصیف می شوند. اما آن قدر نیازمند تضمین و ارتباط هستند که روی دوش هر کسی باری خواهند بود ، مگر فردی که خودش هم وابسته باشد  .

🔴از آنجایی که افراد وابسته از تنهایی و نداشتن کسی که به آنها کمک کند می ترسند ، نقش تبعیت محض را در برابر دیگران برای باقی ماندن در کنارشان به عهده می گیرند  .

🔶اشخاص وابسته  ، فاقد توانایی برای استقلال هستند و معمولا حس ناامیدی دارند . زمانی که کسی برای هدایت زندگی در کنارشان نیست ، حس ناامیدی پیدا می کنند  .

🔔می توان گفت که افراد وابسته  ، به عنوان شریک زندگی و همسر ، در روان شناسی ، دقیقا معادل یک بچه است .

🔴هر چه فرد وابسته به فرد دیگری بیشتر نیاز داشته باشد  ، اعتمادش به خودش کمتر می شود و در نتیجه کارآمدی اش کاهش می یابد و نهایتا برای حفظ کارایی به دیگران وابسته می شود  . این چرخه منفی می تواند به نوبه خود باعث شود که فرد وابسته ، افسرده تر شود و گاهی افسردگی اش شدت یابد .

📣زمانی که از افراد وابسته می خواهند خودشان را توصیف کنند به سختی قادرند کلماتی را برای توصیف خودشان پیدا کنند.

🔴فرد وابسته  ، به وسیله ی ارتباطش با دیگران تعریف می شود.  به سختی می توان با انتظارات و امیال دیگران زندگی کرد ، با این وجود شخص وابسته برای حمایت و پذیرش تضمین شده ی دائمی تلاش می کند.

📣تلاش برای تشویق استقلال بیشتر  ، ممکن است باعث اضطراب و ناراحتی شخص وابسته شود  .

🔶ناراحتی و اضطراب  ، احساسات اولیه ای هستند که فرد وابسته را تهدید می‌کند

📣فرد وابسته  ، ساده و القا پذیر می باشد و مشکلات واقعی را در زندگی و رابطه نادیده می گیرد و مستعد افکار تخریبی و خودشکننده است  .

📢ترس از تنهایی و ناامیدی باعث می شود که فرد وابسته  ، تحت کنترل قرار بگیرد.  او چیزهایی را که دیگران می بخشند نخواهد بخشید و در رفتاری درگیر می شود که پست و نامناسب است و برای حفظ آرامش،  حتی وارد روابط نامناسب و مبتنی بر سوئ استفاده می شود  .

🔶شخصیت وابسته  ، به خاطر بی اعتمادی  ، در گیری های طولانی مدت دارد.  او ترس غیر قابل توجیهی نسبت به طرد شدن دارد و دائم به دنبال تضمین وفاداری و دلسوزی از جانب دیگران می گردد.  او فردی نیازمند است و به وقت و توجه نیاز دارد.

🔴عدم عزت نفس افراد وابسته  ، موجب می‌شود از بودن در جامعه بدون کمک دیگران واهمه داشته باشند. آنها به ندرت در پروژه ها یا کارها درگیر می شوند.  اگر این کار را بکنند به دنبال تضمین از طرف دیگران هستند.

🔴اشخاص وابسته  ، در محیط هایی بهتر کار می کنند که وظیفه ای به آنها دیکته شود و اگر در طول کار تشویق دائمی دریافت کنند  ، به بهترین شکل ممکن انجامش می دهند و بدون راهنمایی نمی توانند به طور موفقیت آمیزی کار را تمام کنند .

📣هسته مرکزی فرد وابسته  ، احساس عمیقی از ناکارآمدی و نقصان است که منجر به احساس ناشایستگی می شود.

📣نگرانی ذهنی فرد وابسته  ، این احساس ترسناک است که در دنیا تنها می ماند و به حال خودش رها می شود .

🔴بسیاری از مشاوران و اعضای خانواده میتوانند بر این حقیقت شهادت دهند که افراد وابسته،  دائما از یک رابطه به رابطه ی بد دیگری می پرند .

📣افراد وابسته  ، بیشتر خودشان را با آنچه ندارند تعریف می کنند ، تا با آنچه که دارند . آنها زمانی خوشحالند که دیگران حضور دارند و مطمئن هستند در محیطی به سر می برند که همراه تضمین شده ی امنی در کنارشان است .

📢زمانی که باران نصیحت و تشویق بر آنها می بارد ، احساس خوبی دارند . در نتیجه احساس شخصی شان به طور ضعیف تعریف می شود و این ایده را که شایسته و توانمند نیستند ، در خودشان تقویت می کنند .

 

🔔شخصیت وسواسی – جبری ( فرد کنترلی و سرسخت )

 

📣این شخصیت بیشتر در مردان و بچه های اول مشاهده می شود.

🔴رویدادهای متعددی به همراه استعداد ژنتیکی رخ می دهد که با هم تلفیق شده و این سبک شخصیتی را ایجاد می کنند .

🔶ممکن است در خانواده ای بزرگ شده باشد که بسیار بهم ریخته و آشفته است . در این خانواده آشفته  ، برای جبران احساس خارج از کنترل بودن اوضاع ، شخص یاد می گیرد که خودش و محیطش را کنترل کند تا اضطراب و بهم ریختگی ذاتی که احساس می کند  ، برطرف شود . تبعیت سرسختانه از قوانین  ، برنامه ها و فهرست کارها به این کودک کمک می کند تا مرزهای مبهم و درهم ریخته ای را که در خانه اش ممکن است وجود داشته باشد  ، به حداقل برساند.

🔴گاهی این کودکان در شرایطی بزرگ شده‌اند که سبک خانوادگی سخت و کنترل آن فوق‌العاده بوده است . آنها در خانواده هایی دارای ساختار افراطی بزرگ شده اند که قوانین و هنجارهای محکم و غیر قابل نفوذی داشته است.

📣اشخاص وسواسی  ، آنقدر مشغول جزئیات زندگی هستند که نمی توانند کارهای اساسی را به انجام برسانند.

🔴انتظارات آنها کمال گرایانه است ، نه فقط برای خودشان بلکه برای هر کسی که در زندگی شان حضور دارد .

🔶افرادی که مبتلا به وسواس فکری هستند ، مانند دیگر جنبه های زندگی شان ، نیاز به کنترل رابطه هم دارند . آنها به ندرت گرم و صمیمی و از لحاظ احساسی در دسترس هستند  .

🔴آنها آن قدر روی فهرست ها ، برنامه ها و جزئیات دقیق متمرکزند که این را از کار اصلی هم مهمتر می دانند .

🔶توجه وسواس گونه به اخلاق  ، ارزش ها و ضوابط برای این افراد بسیار مهم است.  فرد مبتلا به بیماری وسواس هیچ گاه حالت میانه روی را در پیش نمی گیرد .

📣او در مورد دیگران شدیدا قضاوت می کند و سر کار ، ضوابط اخلاقی را در نظر می گیرد .

📢شخص سرسخت  ، درست مانند یک قاضی از قوانین و ضوابط در زندگی و کار  ، بهره می برد.

📣افراد دارای این شخصیت  ، معمولا احتکار کننده هم هستند و دور ریختنی ها را تلنبار می کنند .

📢او تمایلی به شنیدن افکار و ایده های دیگران ندارد .

🔴این اشخاص  ، نه فقط در پول بلکه در مهربانی با دیگران هم خساست به خرج می دهد   معمولا کم خرج می کند و معتقد است که پول باید برای آینده ذخیره و کنترل شود .

🔶او آن قدر مشغول سازمان دهی ، پیش بینی و  کنترل زندگی است که نمی تواند نتیجه رفتارش را بر روی دیگران درک کند . او از ناحیه دیگران فردی لجوج و  کنترل کننده تلقی می شود.

🔔  لازم است شخصیت وسواسی را از بیماری وسواس متمایز کنیم . این دو با هم تفاوت دارند.

🔴شخصیت وسواسی  ، نمی تواند به دیگران اعتماد کند  ، به ویژه نمی تواند به افراد برای انجام کارها به طور کامل یا بر اساس استاندارد های دقیقش اعتماد کند ، این منجر به نظارت دائمی او بر کارهای نزدیکانش می شود و آنها همیشه مورد کنترل ذره بینی او هستند .

🔴این اشخاص ، اطرافیان را به خاطر انجام کار تشویق نمی کنند ، بلکه به جای آن تصمیمات و عملکرد آنها را مورد انتقاد قرار می دهند و نتیجه اینکه در طول زمان عزت نفس اطرافیانشان را مختل می کنند .

 

🔔شخصیت غمگین ( افسرده و غمزده )

 

🔴شخصیت افسرده  ، مابین افسردگی شدید تا حدی که به فکر خودکشی است و عملکرد مزاجی نرمال یا عدم افسردگی ، می باشد .

📣  شخصیت افسرده  ، همیشه حالت کسالت،  به فکر فرو رفتن و بدبینی را به همراه دارد. تیپ افسرده آن قدر با این حالت ها سازگار شده که این علایم دیگر به نظر حاد و تنش زا نمی رسد .

📢فرد افسرده  ، ممکن است بگوید : ” من همیشه این طور هستم . ” باور کنید یا نکنید این افراد آن قدر با افسردگی سطح پایین مزمن عجین هستند که دیگر برای خودشان این رفتار عجیب نیست  .

🔴این تیپ شخصیتی  ، اغلب در افرادی وجود دارد که خویشاوندان درجه ی اول شان ( پدر ، مادر ، خواهر و برادر  ) بیماری های خلقی داشته اند مثل  افسردگی شدید یا بیماری دو قطبی .

📣استعداد ژنتیکی در بروز اشکال شخصیت افسرده دخالت دارد .

📣از لحاظ جنسیتی  ، مردان و زنان ، هر دو ممکن است از سندرم شخصیت افسرده رنج ببرند .

📢فراتر ار ژن ها ، کودکانی که والدین افسرده دارند ، به دلایل متفاوت در معرض افسردگی هستند  . به سختی می توان تحت پرستاری فرد افسرده قرار گرفت و در معرض رویکرد افسردگی دیدگاه او نسبت به جهان و ارزیابی منفی نسبت به خود و دیگران قرار نگرفت .

📣افراد دارای شخصیت افسرده  ، بیشتر مستعد افسردگی جدی و شدید هستند.  زمانی که این اتفاق افتاد ، حالت افسردگی مضاعف نامیده می شود و ممکن است نیاز به دارو باشد تا مشکلات حاد مزاجی تعدیل شود .

🔴شخص افسرده  ، نقصان گسترده و عمیقی در عزت نفس و لذت بردن،  تجربه می کند .

🔶داشتن رابطه با شخصیت افسرده مانند گردابی از بی لذتی است .

🔴احساس ناکارآمدی و عدم عزت نفس شخصیت افسرده به عنوان رفتاری قضاوتی از نوع انتقادی و سرزنش گر تفسیر می شود . این منفی بودن در جهت خود فرد است و فرد افسرده در مورد احساس حقارتش خجالت می کشد .

📣شخصیت افسرده  ، انرژی منفی از خودش ساطع می کند و لذت را از هر جمعی می گیرد .

🔶در چشم شخص افسرده  ، هیچ چیزی به اندازه ی کافی خوب و درست نیست  ، ظرفیت پایین برای احساسی بزرگ و عمیق و در هم تنیده و در هم تنیده شده که در قالب کلمات و  رفتار و برخورد نشان داه می شود.

📣در حالیکه شخصیت افسرده ، خودش را به عنوان فردی واقع گرا توصیف می کند ، دیگران او را فردی منفی و بدبین توصیف می کنند.

🔴فردی که شخصیت افسرده دارد  ، وقت زیادی را صرف فکر کردن ، غصه خوردن  ، ابراز تاسف به خاطر شکست ها ، نقایص  ، قصور ظاهری  ، اشتباهات و حسرت های مزمن می کند.

🔶شخصیت افسرده  ، به طور طبیعی در مورد آینده بدبین است و در مورد نتایج رویدادهای کوچک و بزرگ زیاد فکر می کند . این به فکر فرو رفتن ها به همراه ناشادی عمومی باعث می شود جو اثر گذاری از غم و ناراحتی پیرامون خود داشته باشد.

🔴سبک درون شخصیتی شخصیت افسرده  ، بر اساس احساس عمیق ناکارآمدی و عزت نفس پایین است . بنابر این نوع نگرش این فرد به خودش ، جهان ، آینده و همه ی روابطش از طریق عینکی تاریک دیده می شود.  همه رویدادها را بی ارزش قلمداد می کند و با دید ناراحتی عمیق به اطراف می نگرد.

📣  به طور خلاصه ، حالت کلی شخصیت افسرده  ، با غمگین بودن   ، شاد نبودن و خوشحال نشدن تعریف می شود. حسش به خودش با احساس ناکارآمدی  ، بی ارزشی و عزت نفس پایین تعریف می شود . او نسبت به خودش،  منتقد و سرزنش و منفی کننده است. تمایل دارد به فکر فرو رود و نگران شود . نسبت به دیگران  ، منفی و قضاوتی و انتقادی است . تقریبا در مورد هر چیزی بدبین است و احساس گناه و پشیمانی دارد .

 

🔔توضیح پایانی انواع شخصیت

 

🌺توضیح انواع شخصیت  ، در ادامه پیام صوتی نوروزی ام با عنوان ” قوانین ارتباط موثر ” نوشته شد.

🌺هدف از این توضیح ، رسیدن به آگاهی و شناخت بیشتر ویژگی های شخصیتی خود و انسانهای پیرامون مان مثل پدر ، مادر ، خواهر ، برادر ، همسر ، دوست و همکار یا دیگر انسان هایی که به طریقی با آنان در ارتباط هستیم ، می باشد.

🌺هر قدر آگاهی ما به خود و دیگران بیشتر می شود ، قدم های ارتباط موثر بهتر برداشته می شود و در ” فضای همدلی و درک ” که ” کلید طلایی ارتباط موثر ” می باشد قدم بر خواهیم داشت.

🌺یکی از موارد مهم در هر ارتباطی ، دانستن مفهوم  تعارض می باشد ( همان اختلافاتی که انسان ها با هم دارند و در روابط شان ظاهر می شود ) .

🌺هر چه ارتباط نزدیکتر باشد و صمیمیت بیشتری بین دو نفر بر قرار باشد تعارض و اختلاف نظر بیشتری را شاهد خواهیم بود و می توان گفت ” تعارض   ” یک  ” مفهوم جدایی ناپذیر ” در رابطه ، بخصوص روابط نزدیکتر و با صمیمیت بیشتر است .

📣هنرمند کسانی هستند که بتوانند مدیریت حل تعارض را خوب بدانند و آن را خوب اجرا نمایند .

🌺مدیریت حل تعارض ، یکی از مهار تهای مهم زندگی از ” مهارتهای ده گانه زندگی  ” می باشد .

📢امیدوارم با شناخت خصوصیات شخصیتی که بیان کردم ، سعی در شناخت عمیق تر خود داشته باشیم و از مارک زدن سریع به خود یا دیگران ، خودداری نماییم .

🌺   همه انسانها درصدی از این ویژگی ها را دارند و یک یا دو ویژگیهای شخصیتی  از ۱۲ نوع شخصیت ، که گفته شد در ما بیشتر دیده می شود که می تواند مهمتر باشد و در آن طیف شخصیتی ظاهر شویم.

🌺شخصیت  ، به عنوان یک ویژگی های ثابت ، نافذ و پایدار تعریف می شود و به راحتی قابل تغییر کلی و زیربنایی نمی باشد .

📣در برقراری رابطه های جدی و پایدار ، بخصوص ازدواج لازم است به شناخت شخصیتی و تفاوت ها توجه نمود که این کار را به روانشناسان و مشاوران بسپارید و ” مشاوره ازدواج ” را جدی بگیرید که ” پیشگیری همیشه بهتر از درمان است ” .

🌺بسیار افرادی که بعد از ازدواج مراجعه می نمایند و افسوس می خورند که کاش زودتر به مشاوره آمده بودند و کاش ازدواج خود را با مشاوره انجام می دادند . اما این یک تجریه بزرگ با آسیب های احساسی و عاطفی و از دست دادن فرصت ها و عمر است که به آن رسیده اند .