در باره هیپنوتیزم ( هیپنوتیزم در یک نگاه )

در باره هیپنوتیزم ( هیپنوتیزم در یک نگاه )

مفاهیم هیپنوتیزمی

دانستن تعریف علمی مفاهیم هیپنوتیزمی شما را در در درک درستی ازهیپنوتیزم و استفاده از مواهب هیپنوتبزم کمک می کند .

هیبنوتیزم : یک تغبیر گذاری ذهنی است که با تغییر در درک، تصویر سازی ، تلقین پذیری وتمرکز همراه بوده و با تلقین پدید می آید. هیبنوتیزم با پدیده هایی چون انفکاک همراه است.

هیبنوتیزور : کسی که اقدام به عمل هیبنوتیزم می کند اما بصورت علمی و حرفه ای به کسی هیبنوتیزور می گویند که بتواند ۷۰% از مردم را با استفاده از تکنیکهای مناسب به خلسه فرو برد.

سوژه : کسی که تحت عملیات هیبنوتیزم قرار می گیرد به بیان دیگر کسی که عمل هیبنوتیزم و سیر آن را تجربه می کند (نه آنکه الزاماً به خلسه فرو رود.)

ضمیرخودآگاه و ضمیر نا خودآگاه : تعاریف بسیار و در عین حال غیر جامعی از آْنها در دست داریم. واقعیت این است که بسیاری از مفاهیم براحتی قابل تعریف کردن نیستند. از کسانی که در مورد خودآگاه و ناخودآگاه بحثهای جالب توجهی ارائه و نقش اساسی ایفا کرده اند فروید جایگاهی ویژه دارد. ضمیر خودآگاه جایگاه دانسته های معمول ماست. تفکر انتزاعی یا همین فکر استدلالی ما مربوط به ضمیر آگاه ماست. اما ضمیر ناخودآگاه جایگاه عظیمی است که آروزها، امیال، عواطف، احساسات و آن چیزهایی که فراموش شده، سرکوب گردیده و واپس خورده، به آنجا سرازیر می شود. تفکر ضمیر ناخودآگاه قیاسی بوده و از این رو زبان صحبت کردن با ضمیر ناخودآگاه ، با زبان متعارف اندکی تفاوت داشته و تابع قواعد خاصی است که رعایت آنها باعث بهتر شدن نتیجه های دلخواه می گردد.

خود هیبنوتیزم : تکنیکی که با آن شخص می تواند خود را به جلسه هیبنوتیزمی فرو برد. توضیح اینکه تکنیک خود هیبنوتیزم نسبت به هیبنوتیزم بسیار ساده تر بوده و طی ساعات محدودی شخص می تواند آن را بیاموزد. 

قابلیت هیبنوتیزم پذیری : به توانایی و استعداد هیپنوتیزم شدن سوژه گفته می شود . انسانها در برابر هیپنوتیزم شدن به سه شکل ظاهر می شوند ؛ خیلی هیپنوتیزم پذیر ، هیپنوتیزم پذیری متوسط ، مقاوم در برابر هیپنوتیزم شدن . معمولاً هیبنوتیزم پذیری یک شخص خصوصیت ثابتی می باشد ولی به طور شایع دیده می شود که فردی چند بار خلسه هیبنوتیزم را تجربه می کند و فرضاً به حالت سبکی فرو می رود ولی در تجربه ای دیگر فرد خلسه عمیقی را تجربه می کند. در اینجا نباید این را به حساب تغییر خصوصیات روانی بگذاریم بلکه در ابتدا باید به عوامل شایعتر و موثری نظیر تغییر هیبنوتیزور، شرایط محیطی و انگیزه سوژه برای تجربه هیبنوتیزم و … فکر کنیم.

عمق خلسه : برای عمق خلسه هیبنوتیزم ، تقسیم بندیهای متعددی ارائه شده است یک تقسیم بندی رایج و عملی این است که خلسه هیبنوتیزم را به شش طبقه مختلف تقسیم می کنند.۱٫خلسه خیلی سبک ۲٫خلسه سبک ۳٫ خواب سبک ۴٫ خواب عمیق ۵٫سومبنابولیسم سبک ۶٫ سومبنامبویسم عمیق. اما درجه بندی مهمتر و علمی تر از این و در عین حال آسان از لحاظ علمی، تقسیم بندی دیویس می باشد. در این تقسیم بندی، خلسه هیبنوتیزم به ۳۰ پله درجه بندی شده است. که خود به ۳ پله ده تایی تقسیم شده است.  برای مثال بدانید که فرضاً ریلاکسشن یا وانهادگی عمیق جسمی و روانی در پله پنجم این جدول قرار دارد .

 

🌻هیپنوتیزم چیه؟

🌻هیپنوآنالیز چیه؟

🌻اینا چه فرقی با هم دارند؟

🌻سایکودرام چیه؟

🌻هیپنوتراپی و هیپنوتیزم درمانی چیه؟

🌻هیپنوتیزم یعنی اینکه …….درست و غلطش چیه؟

🌻تعریف و شناخت درست از مفاهیم بالا رو باهم مرور می‌کنیم.

 

 🌻 هیپنوتیزم چیه ؟

 

✅ وقتی کسی از هیپنوتیزم میشنوه ،  اولین ذهنیت عمومی اینه که یکی بنام هیپنوتیزور ، کسی رو خواب کرده و داره ازش حرف می شنوه و کنترل ذهن اونو به دست گرفته.

✅ اینگونه برداشت و تعریف های مشابه رو ، ما باورهای غلط در مورد هیپنوتیزم می دانیم.

📢  اصلاح باورهای غلط در مورد هیپنوتیزم ؛

✅ هیپنوتیزم خواب و بیهوشی نیست.

✅ در هیپنوتیزم اراده و اختیار حفظ می شود .

✅ در هیپنوتیزم ، همه به یک شکل هیپنوتیزم نمی شوند و می گوییم سطح هیپنوتیزم پذیری افراد جامعه متفاوت است.

✅ هیپنوتیزم ، انتقال انرژی نیست ، بلکه کمک گرفتن از توانایی ذهنی و قدرت اندیشیدن افراد با به کارگیری مهارتهای خاص است که در هیپنوتیزور که ویژگی های شخصیتی لازم را دارد ایجاد شده است.

✅ هیپنوتیزم ، یک نوع تغییر هوشیاری است یعنی امواج مغزی از موج مغزی بتا به موج مغزی آلفا تغییر حالت می دهد .

✅ هیپنوتیزم ، در مسائل جسمانی و تغییرات جسمی ایجاد شده ، نمی تواند مداخله کند .

✅ برای استفاده از هیپنوتیزم ، قدرت تجسم لازمه و شرط اولیه است ، پس افراد عقب مانده ذهنی یا بیماران کم توان ذهنی ، نمی توانند از هیپنوتیزم بهره مند شوند.

✅ کودکان را زمانی می توان هیپنوتیزم کرد که توانایی تجسم ذهنی و همکاری خوبی را نشان دهند .

✅ شرط اولیه هیپنوتیزم شدن ، خواست قلبی و رضایت و همکاری خود سوژه ، برای هیپنوتیزم شدن است .

✅ هیپنوتیزور ، قدرت خارق‌العاده ندارد و داشتن چشمان نافذ و …. لازم نیست بلکه خصوصیات شخصیتی تاثیر گذار دارد .

 

🌻 تاریخچه هیپنوتیزم چیه؟

 

✅ هیپنوتیزم ، قدمت خیلی دیرینه ای داره .

🔴 از مسمر شروع کنیم.

✅ مسمر ، مدعی بود ؛ عصایی پر انرژی داره و با تشریفات خاص وارد سالن بزرگی می شد که حوضچه ای در وسط سالن بود و میله‌هایی درون آن تعبیه شده بود که بیماران دستشان را روی آن می گذاشتند.

✅مسمر با طمطراق و بعد از انتظار طولانی بیماران وارد سالن می شد و عصایش را در آب می گذاشت .

✅ این تشریفات ، گاها باعث اتفاقات جالب در بیماران می شد و آنها ، بهبود می یافتند .

✅ به این شکل ، اقدامات مسمر ، مسمریسم ، نام گرفت .

✅ آکادمی سلطنتی آن زمان،  برای ادعای مسمر ، توضیح خواست و اثبات نیروی مغناطیسی مورد ادعایش را طلب کرد.اما مسمر نتوانست توضیح علمی داشته باشد .

✅ بعد از این اتفاق ، مسمر طرد شد و داستان مسمریسم با فوت مسمر در خارج از موطن خود ، به پایان رسید . 

 

🔴 کشیش آبه فاریا

✅ آبه فاریا ، گفت حالت هیپنوتیزمی در حقیقت بر اثر نوعی تلقینات ایجاد می شود و انرژی در میان نیست.

🔴 دکتر جیمز برید

✅ جیمز برید ،  چشم پزشک بود. یکبار که به بیمارش ، برای معاینه ته چشمش ، گفته بود به نقطه مشخصی خیره شود ، منشی اش گفت کسی با او صحبت اضطراری دارد.

✅ جیمز برید ، بیمارش را رها کرد و برای صحبت اتاق را ترک کرد . بدون اینکه به بیمارش بگوید از حالت خارج شود . بیمار همچنان به آن نقطه خیره ماند .

✅ وقتی جیمز برید برگشت ، با صحنه جالبی روبرو شد . بیمار در حالتی فرو رفته بود که چشمانش باز بود اما  برقراری ارتباط با او ممکن نبود . به حالتی خواب مانند با چشمان باز فرو رفته بود.

✅ جیمز برید ، بر این اساس و بعد از این تجربه زیبا ، برای این حالت ، کلمه ” هیپنوز ” را به کار برد به معنی ” خوابواره “

✅ از آنزمان ، هیپنوتیزم ، با معنایی تازه راهش را ادامه داد .

✅ افراد بسیاری در رشد هیپنوتیزم و علمی کردن آن نقش داشته اند و کمک نموده اند که از شبهات خارج شده و وارد کتب رفرنس دانشگاهی شده و به عنوان علم پذیرفته شود . نام تعدادی از آنها را فقط ذکر می کنم ؛

🔴 دکتر شارکوت

🔴 دکتر برنهایم

🔴 دکتر بروئر

🔴 زیگموند فروید

🔴 هلیگارد

🔴 اشپیگل

🔴 المان

🔴 جرالد کاین

🔴 و….

دکتر میلتون اریکسون

 

✅ از میلتون اریکسون ، به عنوان پدر هیپنوتیزم بالینی ، نام برده می شود.

✅ اریکسون ، خودش در کودکی فلج اطفال گرفت و تا نوجوانی نمی توانست حرکت کند و مشکلات جسمی متعدد دیگری داشت. او به کمک ذهن خود و مشاهده گری هایی که داشت توانست به توانمندی هایی برسد که به عنوان درمانگری موفق و صاحب نظر ظاهر شود .

✅ اریکسون ، روانپزشکی بود که درمان های هیپنوتیزمی بسیار موفقی داشت.

✅ نوعی هیپنوتیزم را ابداع کرد که نوع پیشرفته هیپنوتیزم می باشد و به صورت هیپنوتیزم سنتی نیست.

✅ هیپنوتیزم اریکسون ، بنام ” هیپنوتیزم اریکسونی ” شهرت یافته و شیوه درمانی است که در بیداری فرد هیپنوتیزم میشود و پیچیدگی خاص خود را دارد .

✅ میلتون اریکسون ، یکی از سه نفری هست که جان بندلر  و گریندر بر اساس مطالعه شخصیت آنها و شیوه درمانی موفق آنها ، NLP را شکل دادند و به عنوان یک روش درمانی موفق در رسیدن به موفقیت و حال خوب ، آن را ارائه دادند.

✅ سه نفری  که NLP بر اساس مطالعه شخصیت و شیوه درمان گری شان شکل گرفت ؛ میلتون اریکسون ، پرلز و خانم ویرجینیا ساتیر .

 

 🌻 تاریخچه هیپنوتیزم در ایران

 

✅ هیپنوتیزم در ایران ، با برداشتهای غلط و عقاید خرافی که در جامعه رواج داشت و با ناگاهی های موجود ، سالها ، حتی در محافل علمی ، در مهجوریت قرار داشت.

✅ افرادی در چند دهه اخیر با فعالیت ها و تلاش ها و کتبی که تالیف یا ترجمه کردند ، در شناساندن هیپنوتیزم به جامعه و رفع شبهات ، نقش مهمی ایفا کردند که شاید با شناختی که الان از هیپنوتیزم در جامعه علمی وجود دارد ، متفاوت باشد اما اقداماتشان در رشد هیپنوتیزم ، موثر بوده است.

✅ چند نفر از این دوست داران و فعالان هیپنوتیزمی را نام می برم ؛

🔴 شعبان طاووسی ( کابوک ) ،

✅ او دانش آموخته حقوق بود ، در مورد هیپنوتیزم به فعالیت پرداخت و اولین کتابهای هیپنوتیزمی را نوشت ؛ روانشناسی هیپنوتیزم ، دنیای دوم هیپنوتیزم ( خود هیپنوتیزم ) ، هیپنوتیزم و چار ، تقویت حافظه با هیپنوتیزم .

✅ کابوک به علت فعالیت های هیپنوتیزمی اش گاه مورد قهر و خشم قرار گرفت و زندانی شد .

✅ او ادعاهایی مبنی بر هیپنوتیزم های جمعی داشت که معقول به نظر نمی رسید .

✅ هیپنوتیزم کابوک ، گاهی به هیپنوتیزم نمایشی شباهت داشت.

✅ در حالیکه از دید هیپنوتیزم بالینی ، یکی از ممنوعیت های انجام هیپنوتیزم ، انجام هیپنوتیزم به قصد نمایش می باشد .

✅ از افراد دیگری ، که به نوعی در رشد هیپنوتیزم ایران ، با نوشتن کتابهایی ، نقشی داشته اند ، می توان از آقایان صمد ولی زاده ، حسین الماسیان و … نام برد . 

✅ یکی از دوست داران هیپنوتیزم که در ارتقا علمی و شناساندن درست هیپنوتیزم نقش مهمی داشته ، آقای دکتر سید رضا جمالیان ، می باشد .

✅ دکتر جمالیان ، متخصص عفونی می باشد و در خیابان گرگان تهران ، سالها ست به طبابت مشغول است .

✅ دکتر جمالیان ، کتابهای بسیاری را در باره هیپنوتیزم ، ترجمه کرده است که هر کدام زیبایی های خاصی از هیپنوتیزم را به نمایش می گذارد .

✅ از کتابهایی که دکتر جمالیان ترجمه کرده است ؛ هیپنوتیزم علمی نوین ، خود هیپنوتیزم علمی نوین ، هیپنوتیزم هارتلند ، هیپنوتیزم کودکان و…..

✅ مهجوریت هیپنوتیزم و علم روانپزشکی و روانشناسی را از  صحبت در ملاقات حضوری که با ایشان داشتم دریابید ؛ به دکتر گفتم چرا با اینهمه علاقه در روانپزشکی ادامه تحصیل ندادید و تخصص عفونی گرفتید؟ گفتند آنزمان ، روانپزشکی مقبولیت نداشت !؟

✅ دکتر جمالیان ، در تشکیل انجمن هیپنوتیزم ایران نقش داشت و در آن فعالیت می نمود .

✅ دکتر جمالیان ، با کهولت سن ،  هنوز به ترجمه کتب ادامه می دهد و در حال حاضر ، در انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران ، گاهی تدریس می نمایند.

✅ تلاش های دوست داران و فعالان هیپنوتیزمی ، باعث شد انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران به صورت رسمی شکل گرفته و از کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت می گیرد.

✅ در ماده ۱ اساسنامه انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران،  آمده است ؛ به استناد مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه مورخه ۱۳۷۰/۸/۷ شورای عالی فرهنگی و آیین نامه مربوطه کمیسیون موضوع ماده ۴ مصوبه فوق که من بعد به اختصار کمیسیون نامیده می‌شود ، انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی بر مواد آتی تشکیل می گردد که در سطور بعد به اختصار ” انجمن ” نامیده می شود .

✅ مرکز انجمن در شهر تهران می باشد .

✅ آدرس مرکز انجمن ؛ تهران ، خیابان ملا صدرا ، خیابان شیخ بهایی شمالی ، خیابان خلیلی شهانقی،  پلاک ۱۲

✅ آدرس سایت انجمن :  WWW.ISSCH.IR

✅ تنها شعبه انجمن در ایران در مشهد می باشد که در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز نمود .

✅ مسئول شعبه مشهد انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران ، آقای دکتر مهدی فتحی می باشد . ایشان در ۳۰ سال گذشته نقش مهمی در تشکیل انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران داشته اند و سالهاست دبیر انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران هستند و رئیس انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی شاخه خراسان هستند و اینجانب افتخار دارم که از سالهای اولیه افتتاح شاخه خراسان دوست و همکار ایشان بوده و سالها عضو هیئت مدیره انجمن مشهد بودم و همچنین به عنوان مسئول آموزش و مدرس هیپنوتیزم در انجمن مشهد افتخار همکاری داشتم و در مراسم صدمین جلسه ماهانه انجمن علمی هیپنوتیزم خراسان لوح تقدیر دریافت نمودم  . آقای دکتر فتحی دبیر علمی تمام کنگره های بین المللی هیپنوتیزم که تاکنون در ایران برگزار شده بوده اند و چندین جلد کتاب ارزشمند در باره هیپنوتیزم نوشته و ترجمه نموده اند و در ورود هیپنوتیزم به محیط های دانشگاهی و علمی کردن هیپنوتیزم و شناساندن هیپنوتیزم ایزان به دنیا نقش مهمی داشته اند و مدرس بین المللی هیپنوتیزم می باشند و در کاربرد هیپنوتیزم در بیهوشی های غیر دارویی و انجام اعمال جراحی ، دندانپزشکی ، زایمان ، کاشت مو  و … فعالیت های زیادی دارند.

✅ انجمن در شهرهای دیگر ایران نمایندگی دارد ؛ نمایندگی های انجمن در شهرهای زیر فعال می باشد ؛ اهواز ، شیراز ، ساری ، رشت ، کرمان ، کرمانشاه ، اصفهان ، یزد .

✅ انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران ، نقش بسیار مهمی در زدودن باورهای غلط و برداشت های نادرست در مورد هیپنوتیزم و شناساندن درست و صحیح هیپنوتیزم به جامعه  ایفا نموده است.

📢  از اقدامات انجمن در راستای ارتقاء آگاهی جامعه در مورد هیپنوتیزم ، می توان به موارد زیر اشاره نمود ؛

✅ برگزاری جلسات ماهانه برای عموم افراد جامعه و علاقه مندان هیپنوتیزم ، که به طور رایگان انجام می شود .

✅ جلسات ماهانه انجمن ، در تهران ، پنجشنبه های آخر هر ماه ، ساعت ۱۴ ، در محل ساختمان مرکزی انجمن ، برگزار می‌شود.

✅ جلسات ماهانه شعبه انجمن در مشهد ، پنجشنبه های اول هر ماه ، راس ساعت ۱۸ ، به آدرس ؛ بلوار ملک آباد ، خیابان جامی، جامی۹، سالن همایش سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

✅ انجمن مشهد ، تاکنون صد و سیزده جلسه ماهانه را برگزار نموده است.

✅ انجمن تهران و مشهد و نمایندگی های انجمن در دیگر شهرها ، تنها متولیان آموزش هیپنوتیزم بالینی در ایران می باشند .

✅ در این دوره ها که در مرحله مقدماتی و پیشرفته برگزار می شود ، طبق اساسنامه انجمن ، درمانگران می توانند شرکت نموده و هیپنوتیزم را آموزش ببینند.

✅ دانشجویان و فارغ‌التحصیل پزشکی،  روانشناسی،  دندانپزشکی،  مشاوره، مامایی ، پرستاری، مددکاری، گفتار درمانی می توانند در دوره های آموزشی  انجمن، شرکت نمایند.

✅ انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران، در جهت شناساندن درست هیپنوتیزم، اقدام به برگزاریچند کنگره بین‌المللی نمود.

✅ اولین کنگره در بهار سال۱۳۹۱در هتل پارس مشهد برگزار شد.

✅ دومین کنگره در در بهار سال ۱۳۹۲ در هتل پارس مشهد برگزار شد .

✅ سومین کنگره در بهار ۱۳۹۴ در سالن همایش های رازی در تهران برگزار گردید.

✅ اولین کنگره بین المللی هیپنودنتیک در ۱۳۹۵ در هتل پارس مشهد برگزار شد .

✅ اولین کنگره بین المللی هیپنوتیزم ورزشی در ۱۳۹۶در هتل پارس مشهد برگزار شد . 

✅ اولین کنگره هیپنوتیزم آسیایی در مهر ۱۳۹۸ در مشهد برگزار خواهد شد ، مکان برگزاری کنگره ، سالن ۹۰۰ نفره مجتمع برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد (واقع در رضاشهر – بلوار خاقانی – بین خاقانی ۱۰ و ۱۲) محل برگزاری کنگره خواهد بود.

✅ در این کنگره‌ها،  سخنرانانی از کشورهایی چون ایتالیا ، فرانسه،  سویس  ، آلمان ، اطریش و …. شرکت داشتند . در هر کنگره بعدی ، تعداد سخنرانان خارجی بیشتر می شد .

✅ این کنگره ها باعث شناساندن هیپنوتیزم ایران به جهان شد .

✅ بعد از کنگره اول ، پای سخنرانان ایران در کنگره های جهانی هیپنوتیزم باز شد .

✅ به دعوت مجریان کنگره های جهانی هیپنوتیزم، آقای دکتر مهدی فتحی ، دکتر عنایت الله شهیدی و خانم دکتر ندا معین ،سخنرانی ها و اجرای عملی هیپنوتیزم ایرانی را در آنجا داشتند که با استقبال روبرو شده بود.

✅ حاصل این کنگره ها ، پیشنهاد برگزاری ، اولین کنگره آسیایی هیپنوتیزم در ایران، در سال ۱۳۹۸ بود .

✅ اولین کنگره بین المللی هیپنودنتیک ، در مهر ماه ۱۳۹۵ در مشهد ، به همت انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران و همکاری دانشکده دندانپزشکی مشهد ،برگزار خواهد شد.

 

🌻 تعریف هیپنوتیزم

 

✅ هیپنوتیزم، نه خواب است و نه بیهوشی.

✅ هیپنوتیزم، یک حالت زیبایی از آرامش و رهایی است که به آن ” خلسه هیپنوتیزمی ” می گوییم.

✅ در این حالت خلسه ، ذهن فوق‌العاده،  تمرکز بر موضوعی خاص دارد که از طریق تجسم ذهنی و تصویر سازی هدایت شده ، بدست آمده است.

✅ مهارت هیپنوتیزور، تجارب متعدد او در هیپنوتیزم کردن افراد ، توانایی ها و تیزحسی او و….. نقش بسیار مهمی در رسیدن به خلسه بالاتر سوژه دارد

✅ هیپنوتیزم، به قول امیل کوئه،  یک ” توجه تمرکز یافته “بالا می باشد.

✅ در هیپنوتیزم، ضمیر ناخودآگاه ما هوشیار و شنوا می شود و تلقین پذیری ذهن بالا می رود.

✅ در هیپنوتیزم، علاوه بر خلسه ذهنی ، یک حالت ریلکس جسمی نیز بر وجود فرد حاکم می شود .

✅ درجه خلسه ذهنی و ریلکس جسمی توسط تغییراتی در فرد قابل مشاهده است که به آن ” پدیده های هیپنوتیزمی ” می گوییم.

✅ پدیده‌های هیپنوتیزمی، در هر سوژه هیپنوتیزمی ، نسبت به سوژه دیگر ، متفاوت است که به سطح هیپنوتیزم پذیری افراد بستگی دارد.

 

🌻 پاسخ افراد ، به هیپنوتیزم چگونه است ؟

 

✅ همه افراد جامعه ، در مقابل هیپنوتیزور ، یکسان عمل نمی نمایند.

✅ درصد کوچکی از افراد جامعه ، استعداد هیپنوتیزم پذیری بالایی دارند . آنها به خوبی می توانند از مزایای هیپنوتیزم درمانی،  بهره مند شوند.

✅ درصد کوچکی از افراد جامعه، در مقابل هیپنوتیزور، مقاومت می نمایند. این مقاومت ، ممکن است آگاهانه باشد یا جزو خصوصیات شخصیتی آنها باشد .

✅ در صد بالایی از افراد جامعه،  از هیپنوتیزم پذیری متوسط برخوردار هستند.

✅ از نظر جنسیت ، هیچ تفاوت اثبات شده ای ، بین هیپنوتیزم پذیری زنان و مردان، وجود ندارد .

✅ از نظر سن هیپنوتیزم پذیری،  از سنی که کودک بتواند قدرت تصویر سازی ذهنی داشته باشد،  می توان از هیپنوتیزم درمانی استفاده کرد .

✅ از سن ۶ تا ۸ سالگی ، با توجه به بهره هوشی کودک، می توان هیپنوتیزم را انجام داد.

✅ بهترین سن هیپنوتیزم پذیری ، ۹ تا ۱۸ سالگی ، می باشد.

✅ هرچه سن افراد بالاتر می‌رود،  سطح هیپنوتیزم پذیری،  پایین تر می آید.

✅ هیپنوتیزم،  در بعضی موارد ،ممنوعیت دارد .

✅ از جمله موارد ممنوعیت هیپنوتیزم، هیپنوتیزم به قصد کار نمایشی،  می باشد .

✅ در هیپنوتیزم بالینی، از انجام هیپنوتیزم، یک هدف درمانی،  دنبال می شود .

✅ هیپنوتیزم،  به تنهایی،  درمان نیست. بلکه هیپنوتیزور ، از فنون درمانگری در قصد درمانی اش ، آگاه است. 

 

🌻 کاربردهای هیپنوتیزم چیه ؟

 

✅ هیپنوتیزم، در رسیدن به بهروزی ، نقش موثری دارد.

✅ هیپنوتیزم ، نه تنها در درمان بعضی بیماریها موثر است بلکه در بهبود شرایط زندگی انسان سالم و دستیابی به حال و هوای بهتر نقش مهمی ایفا می‌کند.

📢 از کاربردهای هیپنوتیزم ، در انسان سالم ، موارد زیر می باشد؛

✅ افزایش عزت نفس، کارایی خود

✅ افزایش اعتماد به نفس

✅ تقویت حافظه

✅ افزایش و تقویت تمرکز حواس

✅ موفقیت های شغلی و زندگی

✅ کمک به بهبود روابط و رفع خجالت و کمروبی

✅ کمک به داشتن حس بهتر به همسر و غنی کردن  روابط زناشویی

✅ کمک به ارتقا هوش هیجانی

✅ استقرار رفتار و روحیات بهتر در زندگی

✅ پیشرفت در عادات و رفتارهای مرتبط با مطالعه

✅ پیشرفت بهتر و بیشتر در مسابقات ورزشی

✅ آمادگی برای امتحانات و مدیریت جلسه امتحان و آزمونها

✅ از بین بردن موانع روحی و روانی در زمینه شخصی، اجتماعی و آموزشی

✅ کمک به تغییر عادات بد و جایگزینی عادات مثبت 

✅ کم رنگ کردن خاطرات ناخوشایند و آزاردهنده

✅ کنترل اضطراب و برقراری آرامش فردی

✅ کمک به مدیریت استرس ها

✅ و ……

 

🌻 کاربردهای هیپنوتیزم ، در درمان بیماریها چیه؟

 

✅ هیپنوتیزم ، در درمان بیماری هایی که منشاء جسمی دارند ، نقشی در درمان اصل بیماری ندارد. اما به روند بهتر درمان پزشکی ، کمک کننده است.

✅ هیپنوتیزم ، در درمان بیماریهایی که منشاء ذهنی و روانی دارند ( بجز بیماریهای سایکوتیک ) ، نقش خوبی ایفا می کند .

📢 بیماریهایی که هیپنوتیزم ، نقش موثری در درمان آنها دارد ؛

✅ درمان فوبیاها یا ترسهایی که در افراد دیده می شود ، نقش خوبی دارد. طوری که می تواند درمان انتخابی در این موارد باشد .

✅ از انواع  فوبیاهای قابل درمان با هیپنوتیزم؛

🔹ترس از ارتفاع

🔹ترس از سوار شدن به هواپیما

🔹ترس از سوار شدن به آسانسور

🔹ترس از فضاهای بسته

🔹ترس از تاریکی

🔹ترس از شی ء خاص ؛ مثل خون 🔹ترس از آمپول و سوزن زدن

🔹ترس از حیوانات خاص ؛ مثل سوسک ، مارمولک ، گربه ، سگ و …

✅ ترس از حضور در جمع

✅ ترس از کنفرانس دادن و سخنرانی کردن

✅ درمان سردردهای تنشی

✅ نقش موثر در درمان بیماری های سایکوسوماتیک  ( روان تنی )

✅ شب ادراری

✅ ترک سیگار و اعتیاد

✅ کمک به جلوگیری از وسوسه مصرف دوباره مواد مخدر

✅ کمک به درمان پرخوری و بی اشتهایی عصبی

✅ کمک به کنترل وزن و چاقی

✅ ناخن جویدن

✅ مکیدن انگشت

✅ اختلالات خواب ؛ بی خوابی و بد خوابی

✅ درمان اضطراب و افسردگی های واکنشی

✅ درمان پانیک

✅ اختلالات هیستیریک

✅ اختلالات جنسی؛ واژینیسم،  انزال زودرس و بی میلی های جنسی ثانویه

✅ کنترل درد

✅ در مامایی و زایمان؛ کمک به تحمل ویار و تهوع حاملگی،  زایمان آسان و بدون درد و سزارین با هیپنوتیزم

✅ کمک به ترس های دندانپزشکی و رفع حالت تهوع د  دندانپزشکی

✅ بی هوشی هیپنوتیزمی و آمادگی برای عمل جراحی

 

🌻سیر درمان هیپنوتیزمی چگونه است؟

 

✅ مراجعین زیادی دارم که توقع دارند در یک جلسه یک ساعته، مسئله ای مزمن و چندین ساله را با هیپنوتیزم به درمان برسانند.

✅ از آنجا که هیپنوتیزم را درمان خط آخر خود می دانند، انتظار دارند بدون فوت وقت، درمانگر هیپنوتیزمی سریع هیپنوتیزم را انجام داده و اصطلاحا” کار را تمام کند و او را از شر مشکل چند ساله اش خلاص کند .

✅ در دفاع از خواسته خود ، می گویند که درمان های مختلف و مشاوره های متعددی پشت سر گذاشته اند که حوصله‌ اشان سر رفته است.

✅ اما واقعیت این است که ؛ درمان هیپنوتیزمی،  سیر خاص خودش را دارد.

✅ هر درمان هیپنوتیزمی، با هدف درمانی خاص انجام می‌شود. برای رسیدن به آن هدف خاص لازم است؛ مصاحبه و شرح حال لازم و کافی از مراجع بدست آید.

✅ هر گونه عجله ای، در درمان هیپنوتیزمی،  باعث می شود پاسخ مناسب بدست نیاید.

✅ از آنجا که مراجعین برای هیپنوتیزم، بعد از جستجو و با امید فراوان به این درمان روی می آورند ، عملکرد  هیپنوتیزمی اشتباه منجر به سرخوردگی و ناامیدی از درمان بیمار و همراهیان می شود .

✅ اما وقتی سیر درمان ، با تعامل درمانگر هیپنوتیزمی و مراجع،  به درستی طی شود و عجله ای صورت نگیرد ، پاسخ مناسب که معجزه گونه ، گاه می نماید ، حاصل می شود .

 

🌻 هیپنوتیزم درمانی ، چه طوری انجام میشه ؟

 

✅ هیپنوتیزم درمانی ، به چند شکل ، انجام می شود .

✅ نوع انجام هیپنوتیزم درمانی ، وابسته به شرح حال مراجع و مصاحبه بالینی می باشد و در نهایت به تشخیصی که گذاشته می شود ، بستگی دارد .

📢 انواع هیپنوتیزم درمانی ؛

 

🔹هیپنوآنالیز

 

✅ در هیپنوآنالیز ، مراجع با هدف شناخت مسائل ناخودآگاه و پی بردن به تعارض ها و … ، هیپنوتیزم میشود.

✅ هیپنوآنالیز ، نوع هیپنوتیزمی است که در جامعه وقتی از هیپنوتیزم می شنوند ، برداشت می شود .

✅ همان صحبتی که در تعریف هیپنوتیزم ، در نوشته های قبلی ، گفتم ؛ برداشت از هیپنوتیزم در جامعه این است که ؛ در هیپنوتیزم ، ازت حرف می شنوند و رازهات فاش میشه !؟

✅ در هیپنوآنالیز ، لازم است سوژه به خلسه عمیق تری وارد شده و از هیپنوتیزم پذیری خوبی برخوردار باشد.

✅ در هیپنوآنالیز ، سوژه برگشت یا پیشرفت سنی داده می شود و با او در خلسه صحبت می شود.

✅ با مدیریت و هدایت دیالوگ های جهت دار هیپنوتیزور ، اهداف درمانی ، دنبال می شود .

✅ در هیپنوآنالیز،  گاه تخلیه هیجانی صورت می گیرد که به رهایی سوژه از مسائل و تعارضات درونی منجر شده و حسی از سبکی به سوژه دست می دهد.

✅ هیپنوآنالیز ، هیپنوتراپی حرفه‌ای می باشد که چالش های خاص خود را دارد و مهارت هیپنوتیزمی و دانش روانشناسی و تجربه بالایی را می طلبد 

 

🔸 هیپنوتراپی

 

✅ هیپنوتیزم درمانی و هیپنوتراپی در واقع به یک مفهوم می باشند اما برای تفکیک از هیپنوآنالیز ، نوع دوم هیپنوتیزم درمانی را هیپنوتراپی،  بدانیم.

✅ تفاوت اصلی هیپنوتراپی با هیپنوآنالیز، در این است که ؛ در هیپنوتراپی، سوژه صحبت نمی کند.

✅ اگر از سوژه هیپنوتیزمی، هیپنوتیزور ، بخواهد پیامی در یافت کند ، از اشارات هیپنوتیزمی کمک می گیرد ( سیگنال ایدیوموتور ) .

✅  هیپنوتراپی،  کارایی بالایی، در درمان های هیپنوتیزمی ، دارد.

✅ در هیپنوتراپی، یک هدف درمانی مشخص، دنبال می گردد.

✅ در هر هیپنوتراپی ، فقط یک هدف درمانی را می توان دنبال کرد .

✅ در هیپنوتراپی، خود سوژه ، نقش مهمی در موفقیت درمانی دارد.

✅ برای تاثیر گذاری هیپنوتراپی، با توجه به هدف درمانی، ممکن است چند بار هیپنوتراپی،  با جلسات نزدیک به هم ، انجام شود .

✅ در پایان جلسات هیپنوتراپی،  با توجه به هدف درمانی،  ممکن است لازم باشد سوژه ، خودهیپنوتیزم را در منزل ادامه دهد.

✅ در باره خود هیپنوتیزم، در گفتاری دیگر خواهم گفت.

 

🔸هیپنوتیزم اریکسونی یا هیپنوتیزم محاوره ای

 

✅ هیپنوتیزور های حرفه‌ای، عمدتا از نوعی هیپنوتیزم درمانی پیشرفته استفاده می کنند که به آن هیپنوتیزم اریکسونی می گوییم.

✅ هیپنوتیزم اریکسونی ، توسط میلتون اریکسون، پدر هیپنوتیزم بالینی،  ابداع گردید .

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی، مشابه هیپنوتیزم کلاسیک و سنتی ، بیمار لازم نیست در حالت خوابیده در روی مبل هیپنوتیزم باشد .

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی،  چشمان بیمار بسته نیست و در حالت خلسه کلاسیک هیپنوتیزمی نمی باشد .

✅ به کار گیری هیپنوتیزم اریکسونی، به شیوه ای که میلتون اریکسون، به کار می برد در فضای درمانی فرهنگ ما گاه با چالش هایی جدی ، روبرو می باشد.

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی،  هیپنوتیزور ، نقش روان درمانی خود را از طریق استعاره درمانی هایی که به آن ” متافور ” گفته می شود ، اجرا می کند .

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی،  داشتن یک استراتژی برای درمان ، بسیار مهم می باشد و از آنجا که انسان ها با نگرش و تجربه مختلف به یک موضوع،  نگاه می کنند به همان اندازه باید بتوانیم در درمان مان مسیر را طوری طی نماییم که هیپنوتیزور ، باید بتواند از رفتار و بیان سوژه به نوع نگرش او پی ببرد .

✅ پس در هیپنوتیزم اریکسونی،  تنها نشاندن سوژه بر روی یک صندلی و ایجاد تلقین های مختلف برای به ترانس بردن او و سپس تلقینات پی درپی برای ایجاد تغییرات نمی باشد ، بلکه هیپنوتیزور باید بتواند با زیرکی و بررسی دقیق سوژه پی ببرد که وی دارای چه نوع شخصیتی است و با تعیین شخصیت وی ،شناخت نقشه زندگی او را در جهت درمان هدایت کند .

✅ در واکنش به هیپنوتیزم اریکسونی ، نظری را دیدم که فرموده بودند ؛ هیچ مولفه ی هیپنوتیزمی در این نوع هیپنوتیزم ، دیده نمی شود و شاید به خاطر اعتبار بخشی ، بنام ” هیپنوتیزم اریکسونی ” گفته شده است .

✅ همانطور که قبلا گفتم ؛ هیپنوتیزم اریکسونی، پیشرفته ترین نوع هیپنوتیزم  است و مفاهیم اساسی هیپنوتیزم را در خود دارد .

✅ هیپنوتیزم درمانی ، برای تاثیر در ناخودآگاه عمل می کند و هیپنوتیزم اریکسونی، به عالی ترین شکل ، این هدف را میسر می سازد.

✅ اکثر مراجعینی که به قصد هیپنوتیزم شدن ، مراجعه می نمایند ، در واقع خودشان هیپنوتیزم می باشند؛ هیپنوتیزم باورهای غلط و اشتباه که در ناخودآگاه آنان ، نقش بسته است.

✅ در واقع ، کار درمانگر هیپنوتیزمی، دو سویه است؛ اول لازمه مراجع را از هیپنوتیزم آن باور های غلط خارج ساخت. بعد او را بر اساس هدف درمانی، هیپنوتیزم کرد.

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی، به شرط مهارت درمانگر و خوب اجرا شدن هیپنوتیزم اریکسونی،  این اهداف به خوبی محقق می شود.

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی، میلتون مدل ها ، اساس کار ، می باشند و اینکه آنها ، طوری به کار گرفته شوند که به خوبی در ناخودآگاه تاثیر گذار باشند .

✅ در هیپنوتیزم اریکسونی، مراجع ، تاثیرات جلسه درمانی را بعد از جلسه ، احساس می نماید ؛ با تغییر احساسات ، تغییر نگرش ها و رفتارهایش و …

 

🔹خود هیپنوتیزم

 

✅ همه انواع هیپنوتیزم ، در واقع نوعی از خود هیپنوتیزم می باشند.

✅ اگر سوژه حاضر به هیپنوتیزم شدن نباشد و همکاری لازم را نداشته باشد ، هیچ هیپنوتیزوری ، هر چند کاملا مهارتهای لازم را داشته باشد ، قادر به هیپنوتیزم کردن موثری نیست .

✅ خود هیپنوتیزم ، در هیپنوتیزم درمانی ، اهمیت بسیار دارد.

✅ وقتی فردی تحت هیپنوتیزم درمانی قرار می‌گیرد ، با توجه به هدف درمانی ، گاه نیاز است که بارها و بارها هیپنوتیزم را دوباره تجربه کند تا به هدف درمانی بالا تری برسیم . از آنجایی که این روش درمانی ، هزینه درمانی بالایی را در پی خواهد داشت ، یک راه حل موثر ، استفاده از خود هیپنوتیزم ، می باشد .

✅ بعضی افراد هم ، بیمار نیستند و آنطور که در کاربردهای غیر درمانی هیپنوتیزم گفته شد ، به قصد بهبود شخصیت و افزایش بهره وری و رسیدن به اعتماد به نفس بالاتر و قدرتمند نمودن خود در ابعاد گوناگون شخصیت برای دستیابی سریعتر و موثرتر به اهداف خویش ، از هیپنوتیزم استفاده می نمایند . به این منظور ، خود هیپنوتیزم ، بهترین کارایی را دارد .

✅ خود هیپنوتیزم ، یعنی خود را در وضعیت هیپنوتیزم قرار دادن

✅ خود هیپنوتیزم ، قابل آموختن می باشد و به کمک یک هیپنوتیزور ، که آموزش داده شود و عملا روی فرد اجرا شود تا فرد حس هیپنوتیزم شدن را در خود تجربه کند ، بهترین روش آموزش خود هیپنوتیزم می باشد.

✅ اما مهارت یافتن در خود هیپنوتیزم ، احتیاج به تمرین و تکرار دارد ،  بر اساس آنچه آموخته و حس کرده است .

✅ خود هیپنوتیزم ، حالتی است که انسان در موج مغزی آلفا قرار می گیرد.

✅ در خود هیپنوتیزم ، فرد خودش هم هیپنوتیزور است و هم سوژه .

✅ ذهن انسان در خود هیپنوتیزم  ، یک قسمتش دیالوگ می گوید و یک قسمتش دیالوگ را می شنود و می پذیرد .

✅ در علم هیپنوتیزم ، گفته می شود که در خود هیپنوتیزم  ” ناظر پنهان ” نقش اساسی را بازی می کند تا خود هیپنوتیزم اتفاق می افتد .

✅ در خود هیپنوتیزم ، فرد با وارد شدن به موج آلفا ، قدرت تلقین پذیری اش بالا می رود .

✅ با افزایش تلقین پذیری  ، فرد می تواند در هر خود هیپنوتیزم ، یک هدف مشخص را در جهت بهبود وضعیت و بالا بردن شرایط دلخواه خود ، در ذهنش مرور و از همه بالاتر ، تجسم نماید .

✅ نقش عالی خود هیپنوتیزم و هیپنوتیزم ، در بالا بردن قدرت تجسم و تصویر سازی عالی و تاثیر گذار ذهنی می باشد .

✅ امیل کوئه ، نقش عالی این حالت را در کمک به تحقق اهداف و خواسته ها ، با بیان قانون توجه تمرکز یافته بیان می نماید .