هیپنوتیزم را درست بشناسیم

هیپنوتیزم را درست بشناسیم

مردم در زندگی به دنبال راههایی هستند که بدون زحمت زیاد و تحمل سختی بتوانند به دستاوردها و نتایج آنی و سهل الوصول برسند و علاوه برآن ، نتایج بدست آمده ، تحولی شگرف را برایشان به ارمغان آورد . به همین دلیل افرادی که مدعی اینگونه اعمال هستند مورد استقبال فراوان قرار می گیرند و آوازه شان بخصوص در بین مردم عوام و ساده اندیشان می پیچد . از این مدعیان انجام کارهای شگرف ، می توان از انرژی درمانی ، فال گیران ، دعانویسان ، جن گیران ، کف بینان ، طالع بینی ، ستاره بینی و …. نام برد . در این آشفته بازار ، بعضی از راهکارها و فنونی که علمی هستند و حرف درست می زنند هم در دسته بندی آن مدعیان قرار می گیرند ، باز هم بویژه از دید مردم عوام و ساده اندیش .

هیپنوتیزم ، یکی از این موارد است . بعضی از کسانی که هیپنوتیزم را نه درست شناخته اند و نه درست به کار می برند ، به این تفکر اشتباه دامن می زنند ؛ مثل کسانی که از هیپنوتیزم به صورت نمایشی و برای خنداندن دیگران استفاده می کنند یا در فیلم و سریال ها هیپنوتیزم را با عملکرد و کاربرد اشتباه به نمایش می گذارند . در این آشفته بازار ، کسانیکه از هیپنوتیزم می توانند در جهت درست بهره مند شوند ، بجای استقبال ، از آن فرار می کنند ، چرا که ترس هایی را در اذهان ایجاد کرده که افراد را از هیپنوتیزم فراری نموده است . دستاوردهای بشری در جهت کمک به انسان ها در دو دسته تقسیم بندی می شود ؛ علم ، شبه علم . مردم ، وقتی نام هیپنوتیزم را می شنوند ، بلافاصله صحنه ای را مجسم می کنند که کسی آنها را خواب کرده و از او حرف می شنود و اطلاعات می گیرد و رازهای او را بیرون می کشد . از آنجایی که هر کسی ، رازی در درون دارد . از ترس فاش شدن رازهایش ، از هیپنوتیزم شدن فراری می شود . اما ، آِیا هیپنوتیزم ، صرفا یعنی به خواب رفتن توسط شخصی و حرف از او شنیدن و رازهایش را فاش کردن است ؟ البته که نه . اینطور نیست . هیپنوتیزم ، یک علم است . یعنی بر اساس داده های علمی و تحقیقات انجام شده برای اثبات یا رد ادعاهای هیپنوتیزمی و تاثیرات آن بر عملکرد مغز و ذهن و روان استوار است و دانشمندان و صاحب نظران بسیاری در این زمینه تفکر و تلاش نموده اند تا جایگاه درست خود را کسب نموده و در دانشگاهها و کتاب های مرجع روانپزشکی و روانشناسی می توانیم فصولی از کتب را به طور اختصاصی در مورد هیپنوتیزم مطالعه نماییم .

در تعریف مختصر ، هیپنوتیزم ، یک حالت از امواج مغزی می باشد که موج آلفا نامیده می شود . در این حالت انسان خواب نیست بلکه هوشیار است و نوع هوشیاری او تغییر کرده و سوژه توسط هیپنوتیزور در تصورات هدایت شده ای قرار می گیرد که حالتی از ریلکسی ذهنی و جسمی را او تجربه می کند که خلسه هیپنوتیزمی ” گفته می شود . این حالت ، در اثر محدود شدن کانون توجه سوزه انجام می شود . در اینجا متوجه مطلبی می شویم ، اینکه افراد جامعه همه به طور یکسان در مقابل هیپپنوتیزم ظاهر نمی شوند و پدیده های هیپنوتیزمی متفاوتی را نشان می دهند . بعضی از مردم ، هیپنوتیزم پذیری عالی دارند . بعضی از مردم ، هیپنوتیزم نمی شوند و اکثر مردم جامعه ، از هیپنوتیزم پذیری متوسط برخوردارند که به یک طیف از هر دو طیف بالا تمایل دارند . گروهی که هیپنوتیزم پذیری عالی دارند یا متوسط رو به عالی هستند ، می توانند از مزایای هیپنوتیزم بیشتر بهره مند شوند . در خلسه هیپنوتیزمی ، سوژه در موج آلفای مغزی می باشد و به محیط آگاه است و اختیار و اراده اش صلب نمی شود . در حالتی از آرامش درونی قرار گرفته است که تجربه ای لذتبخش و دوست داشتنی است و تمایل دارد در آن وضعیت باقی بماند . در این شرایط دروازه ضمیر ناخودآگاه گشوده می شود و فرد به تلقین پذیری بالای ذهنی می رسد که با توجه به هدف درمانی ، تلقینات هیپنوتیزمی را خواهد شنید . از آنجائیکه فرآیند هیپنوتیزیم ، سیر خوش آیندی را در ذهن فرد ایجاد می کند ، عموما این مطلب از زبان سوژه بعد از خروج از خلسه شنیده می شود که کاش این حالت همیشه در من ماندگار بماند و از آن حالت خارج نمی شدم .

برداشت های اشتباه و اصلاح آن را در مورد هیپنوتیزم ، در پایان مطلب مرور می کنیم ؛

۱ ) غلط ؛ هیپنوتیزم خواب است .

     درست ؛ هیپنوتیزم نوعی از تغییر هوشیاری است .

۲ ) غلط ؛ هیپنوتیزم خطرناک است .

    درست ؛ هیپنوتیزم توسط هیپنوتیزور با صلاحیت علمی ، بی خطر است .

۳ ) غلط ؛ هیپنوتیزم ترسناک است .

    درست ؛ هیپنوتیزم حالتی از آرامش لذتبخش را ایجاد می کند .

۴ ) غلط ؛ هیپنوتیزم بیماری زا است .

    درست ؛ هیپنوتیزم به درمان بیماری ها کمک می کند .

۵ ) غلط ؛ فقط افراد ضعیف هیپنوتیزم می شوند .   

    درست ؛ هر چه اعتماد به نفس ، هوش و آگاهی سوژه بالاتر باشد ، هیپنوتیزم بهتری اتفاق می افتد .

۶ ) غلط ؛ فقط افراد بیمار هیپنوتیزم می شوند .

     درست ؛ هیپنوتیزم برای همه افراد سالم مفید است .

۷ ) غلط ؛ هیپنوتیزم شونده ممکن است از خلسه خارج نشود .

    درست ؛ هیپنوتیزم شونده در صورت رفتن به خلسه عمیق به موج دیگر مغزی که موج خواب است وارد می شود و بعد ، از خواب بیدار می شود .

۸ ) غلط ؛ با هیپنوتیزم همه اسرار فاش می شود .

    درست ؛ اختیار و اراده فرد در حین هیپنوتیزم صلب نمی شود و ناظر پنهان ، در ذهن آدمی ، مراقب می باشد .

۹ ) غلط ؛ هیپنوتیزم برای همه قابل اجراست .

   درست ؛ افراد در مقابل هیپنوتیزم متفاوت ظاهر می شوند .

۱۰) غلط ؛ هیپنوتیزم کننده قدرت ماورایی دارد .

     درست ؛ هیپنوتیزم یک علم و هنر است و افراد با خصوصیات شخصی کارآمد از جمله مدرک دانشگاهی درمانگری ( پزشکی ، روانشناسی ، مشاوره ، دندانپزشکی ، پرستاری ، مامایی ، گفتار درمانی ، مددکاری ، فیزیوتراپی ، بیهوشی ) ، اعتماد به نفس بالا با قدرت برقراری رابطه قوی ، می توانند علم آن را آموخته و با تمرین زیاد به این مهارت دست یابند و به عنوان هیپنوتیزور کار هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی و هیپنوآنالیز را در ارتباط با رشته درمانگری خود را انجام دهند .