باورهای نادرست درباره هیپنوتیزم

باورهای نادرست درباره هیپنوتیزم

  هنوز برخی تصور می کنند به هنگام هیپنوتیزم ، یک فرد مقتدر و ماهر به طور فعال ، فردی را که حالت تسلیم به خود گرفته ، کنترل می کند . این تصور از واقعیت علمی به دور است . تصور وجود یک هیپنوتیزور با قدرت زیاد و اسرار آمیز در مقابل فردی ضعیف و مقهور ، به قرن هجدهم باز می گردد که هیپنوتیزم با استفاده از ” نیروهای مرموز ” و مغناطیسی صورت می گرفت . هیپنوتیزور در آن عصر ، انسانی با قدرت جادویی و غول آسا بود که با وسایل اهریمنی ، اراده و روح انسان های دیگر را کنترل و اداره می نمود . نظریه جدید درباره هیپنوتیزم وهیپنوتیزور با این باورهای قدیمی فاصله بسیار زیادی دارد . هم اکنون بسیاری از روان پزشکان و روان شناسان از این نظریه طرفداری می کنند که : هیپنوتیزور تنها نقش راهنما و هدایت کننده را در برقراری حالت هیپنوتیزم ایفا می کند و ” کار اصلی” را در این جریان خود فرد تحت هیپنوتیزم انجام می دهد . هیپنوتیزم شدن ، نشانه ضعف روحی نیست .  همانطور که دکتر اشپیگل اظهار می دارد : هیپنوتیزم شدن نشانه سطح  بالایی از هوش و استعداد و نمایانگر قدرت و قابلیت فرد در انجام تمرکز است . باور نادرست دیگر اینکه ، هیپنوتیزم نوعی خواب است . در حالی که تحقیقات مختلف نورولوژیک نشان می دهد که امواج مغز در هیپنوتیزم با خواب متفاوت است علاوه بر آن از نظر سایکولوژیک هم خصوصیات فرد هیپنوتیزم شده با فردی که به خواب رفته است متفاوت است .

 آیا مى توان در جریان هیپنوتیزم از کسى سوء استفاده کرد؟

 یکی دیگر از نگرانى هاى کسانى که هیپنوتیزم را به عنوان یک روش درمانى انتخاب مى کنند ، ترس از این موضوع است که چون در جریان هیپنوتیزم  کنترل خود را از دست مى دهند ممکن است ناآگاهانه مورد انواع سوء استفاده قرار بگیرند . در حالیکه در حالت هیپنوتیزمی اختیار و اراده سوزه سلب نمی شود.

پژوهش هاى دقیقى که توسط ارنست هیلگارد و دیگران انجام گرفته ، به خوبى نشان داده اند که هنگام هیپنوز بخشى از ذهن به نام ناظر پنهان ، تمام جریان هیپنوز را به دقت زیر نظر دارد و هرگز تلقیناتى که مغایر با اصول اخلاقى و اعتقادى فرد باشند را نخواهد پذیرفت . در واقع این بخش از ذهن ، از سوژه به خوبى مراقبت مى کند و در صورت نیاز وى را بلافاصله از هیپنوز خارج مى نماید . بنابراین ،  این باور نادرست نیز افسانه اى بیش نیست و هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

  آیا هیپنوتیزم نوعى خواب مصنوعى است؟

   از زمان مسمر ، عقیده بر این بود که هیپنوتیزم نوعى خواب مغناطیسى یا خواب مصنوعى است. در حالیکه پژوهش ها نشان داده اند هیپنوتیزم هیچ شباهت روانشناختى و نوروفیزیولوژیک به خواب ندارد . در واقع هیپنوتیزم نه تنها خواب نیست بلکه سوژه در جریان هیپنوز کاملا بیدار است و قادر است صداى هیپنوتیزور و در اغلب موارد صداى محیط را بشنود. همچنین در بسیارى از موارد سوژه قادر است پس از هیپنوز، تجربیات هیپنوتیزمى خود را نیز به یاد آورد.

  آیا ممکن است سوژه اى که هیپنوتیزم شده، از هیپنوز خارج نشود؟

 ” آیا ممکن است شخص هیپنوتیزم شده بیدار نشود؟  این مهم‌ترین سوالی است که از هیپنوتیزور می پرسند. علت این پرسش هم ترس ناخودآگاه مردم از مرگ است، زیرا خواب شبیه مرگ است. عده‌ای هم هیپنوتیزم را شبیه بیهوشی و شاید قوی‌تر از آن تصور می کنند. به کرات شنیده‌اند که فلان بیمار ضمن عمل بیهوشی «رفت» یعنی در حال بیهوشی و ضمن عمل جراحی مُرد. مردم بدون این‌که خودشان در ظاهر کاملاً آگاه باشند، ناخودآگاه آنها به آنها می‌گوید که خواب هیپنوتیزم شبیه بیهوشی قوی است و شبیه مرگ است.”

به هر حال در پاسخ این سوال که آیا سوژه ممکن است از خواب بیدار نشود ؟ باید بگویم که چنین چیزی امکان ندارد . حتی اگر هیپنوتراپیست هم عمداً سوژه را به حال خود رها کند و از خلسه هیپنوتیزمی ( و نه خواب ) خارج ننماید، باز هم سوژه خود به خود از خلسه هیپنوتیزمی خارج خواهد شد و دلیل آن این است که به محض این‌که هیپنوتراپیست سوژه را به حال خود رها کند چند دقیقه بعد فوراً خلسه هیپنوتیزمی تبدیل به خواب طبیعی شده و سپس بیدار می‌شود به این دلیل که این حالت توسط تلقین ایجاد شده است و با قطع جریان تلقین ، این حالت هم به اتمام میرسد. لازم به توضیح است که در طول قرنها تاریخچه مدون هیپنوتیزم تا کنون چنین اتفاقى نیفتاده و هرگز نیز اتفاق نخواهد افتاد.

تصور غلط دیگر مانند اعتقاد به اینکه در حالت هیپنوتیزم فرد کنترل رفتار و گفتار خود را از دست می دهد و تحت تسلط هیپنوتیزور قرار می گیرد و امکان دارد رفتار یا گفتاری از او سر بزند و یا مثلا اسراری را فاش کند . یا هیپنوتیزم شدن نشانه کند ذهنی است و یا اینکه فرد هیپنوتیزم شده ممکن است بیدار نشود یا اینکه افراد ساده لوح زودتر هیپنوتیزم می شوند و صدها تصور غلط دیگر .

در حالی که حقایق علمی نشان می دهد افراد فقط در صورت تمایل می توانند هیپنوتیزم شوند و در حین هیپنوتیزم در صورتی که تلقینات ارائه شده با اعتقادات آنها و با خواست آنها مخالف باشد به راحتی در مقابل آن ایستادگی می کنند و بلافاصله پدیده مقاومت بروز میکند و فرد از هیپنوز خارج می شود و چیزی را که مایل نیستند بگویند ، نخواهند گفت و کاری را که مایل نباشند انجام دهند ، انجام نخواهند داد . همچنین ، افراد در هر مرحله از هیپنوز در صورت تمایل می توانند ازحالت خلسه خارج شوند . همچنین مشخص شده که برعکس تصور حاکم , افراد با هوش ، هیپنوتیزم پذیری بالاتری نسبت به بقیه افراد جامعه دارند .

 آیا همه افراد هیپنوتیزم می شوند؟

پاسخ کلی مثبت است یعنی اگر قرار باشد یک فرد را هیپنوتیزم کنند بالاخره می توان وی را  با  یک  تکنیک خاص به خلسه فرو برد ، اگرچه ممکن است این امر وقت زیادی بگیرد و تکنیکهای متعددی را مجبور باشیم پیاده کنیم . در واقع به لحاظ تئوری همه انسانها می توانند خلسه هیپنوتیزم را تجربه کنند . اما به لحاظ عملی انسانها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند :
۱ 
 ۵ % تا ۱۰ % افرادجامعه رانمی توان هیپنوتیزم کرد.
۲ 
 ۳۰ % تا ۳۵ % فقط خلسه سبکی راتجربه میکنند.
۳ _ حدود ۳۰% تا ۳۵% میتوانند خلسه متوسطی را تجربه کنند.
۴ 
گروهی که ۲۰ % تا ۲۵% افرادجامعه راتشکیل داده ومیتوانندخلسه  های عمیقی راتجربه کنند..

   چه کسانی رامی توان راحت تر هیپنوتیزم کرد ؟

افراد و گروههای زیر معمولا می توانند سریعتر و عمیقتر به خلسه روند :
الف : نوجوانان و جوانان نسبت به کودکان کم سن و افراد مسن.
ب : خانمها نسبت به آقایان راحت
 تر هیپنوتیزم می شوند.
ج : افرادی که تصویرسازی خوبی دارند و راحت تر رویا پردازی می کنند ، از همین رو بازیگران ، هنرمندان ، کسانی که شعر می گویند ، با موسیقی سروکار دارند و نقاشی می کشند و …. افراد مناسبی برای تجربه هیپنوتیزم
  می باشند.
د : اشخاصی که کارهای ریتمیک می کنند و به لحاظ شغلی وظیفه انجام عملی مشخص را دارند .
هـ : افراد باهوش و باقدرت خلاقه و تصویرسازی بالا از یک سو و از طرف دیگر افرادی که ساده دل بوده و تلقین پذیری بالایی دارند ، در واقع افراد دو سر طیف جامعه هیپنوتیزم پذیری بالایی دارند .
و : افرادی که شخصیت وابسته دارند و اشخاصی که تحت تربیت آمرانه رشد کرده اند .
ز : اشخاصی که ورزشهای رزمی می کنند .

 چگونه می توان میزان هیپنوتیزم پذیری یک فرد را برآورد کرد ؟

با ارزیابی کلی شرایط عمومی یک سوژه به لحاظ جنس ، سن ، هوش ، شغل و … می توان یک برآورد کلی به عمل آورد ولی تمام این موارد توضیح داده شده نسبی بوده و ممکن است یک فرد علی رغم شرایطی که دارد، بر خلاف انتظار ، پاسخ متضادی به تکنیکهای هیپنوتیزم بدهد . البته در هیپنوتیزم اریکسونی ، نیازی به ارزیابی سطح هیینوتیزم پذیری نداریم . هیپنوتیزم اریکسونی ، برای بیماران با سطح هیپنوتیزم پذیری کم و حتی مقاوم کاربرد دارد .

………………………………………………………………………………………………………………………………..

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما : 
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan