بیوگرافی میلتون اریکسون

بیوگرافی میلتون اریکسون

میلتون اریکسون ، بنیان گذار درمان استراتژیک و برنامه ریزی ذهنی می باشد که سیستم روان درمانی او را  ” هیپنوتیزم اریکسونی ” می نامند . ولی همین قدر گفته باشیم که وی در جهت حل مشکلات بیماران از استراتژی و محرک هایی استفاده می کرد که در زمان او کاملا جدید بود . او به آن ترتیبی که مایل بود ، بیماری را تحت کنترل خود می گرفت و به درمان آن می پرداخت . هیپنوتیزم اریکسونی ، هیپنوتیزم پیشرفته ای هست که توسط میلتون اریکسون ابداع شده و بر اساس میلتون مدل ها و متافورها بنا شده است ( میلتون مدل ها در مطالب قبلی توضیح داده شده است ) . در هیپنوتیزم اریکسونی به شیوه هیپنوتیزم کلاسیک ، تشریفات خاص ، گاهی اجرا نمی شود و بیمار احساس هیپنوتیزم شدن ندارد و یک نوع هیپنوتیزم محاوره ای  می باشد که براساس دیالوگ ها یا با زبان بدن تاثیر گذار و به جا بر روی ناخود آگاه بیمار که از سوی هیپنوتیزور بیان می شود ، بنا شده است . در این حالت است که بیمار بعد از جلسه ، ناخودآگاهش درگیر جلسه می ماند . بعضی اوقات ، در پایان جلسه درمان ، ممکن است بیماری که انتظار هیپنوتیزم کلاسیک را داشته ، بگوید پس کی مرا هیپنوتیزم می کنید .

اریکسون ، نابغه برنامه ریزی های ذهنی ، در یک خانواده پر جمعیت به دنیا آمد . پدر او مزرعه دار بود و کشاورزی و دامپروری می کرد و محل زندگی او در فنیکس ، در آمریکا بود و از کودکی ، هوشیارانه سعی می کرد که در رابطه با مشکلات مختلف به گونه ای دیگر به آن مشکلات فکر کند و آنچه را که یک انسان معمولی مثلا اگر بگوییم به یک موضوع می پرداخت سعی می کرد همیشه از ابعاد مختلف به خصوص از مقاومتی که در سوژه ایجاد شده بود با آن برخورد نماید . به این پدیده ، فکر معکوس می گویند .

اریکسون ، کارهای جالبی در طول زندگیش حتی در کودکی ، از خود نشان داد و حتی برادرها و خواهرهای بزرگتر ، از او به عنوان یک نابغه ذهنی یاد می کردند . در سن ۱۸ سالگی بیماری مولتی اسکلروزیس ( ام اس ) به نوعی وجود او را در بر گرفت و باعث زمین گیر شدن او شد اما اریکسون که هم زمان صاحب یک خواهر شده بود که تازه به دنیا آمده بود با پیروی از او یا مدل برداری از خواهر کوچکش ، توانست دوباره سلامتی خود را باز یابد و بتواند به راحتی و در کمتر از یکسال تونایی جسمانی خود را به دست آورد . بعد از آن ، اریکسون که در تحصیلات خود بسیار موفق بود ، به رشته پزشکی روی آورد . در رشته پزشکی دکتری خود را گرفت و از آنجا که علاقه مند به سیستم روانی انسان بود در روان درمانی و حتی نورولوژی نیز به درجه دکتری رسید . او در اوایل زندگی خود و بعد از تحصیلاتش به شهرهای مختلفی رفت و در پست های مختلفی در تیمارستان ها و بیمارستان های عصبی فعالیت کرد و بالاخره به فنیکس ، محل تولد خود برگشت و در آنجا مشغول به درمان فقط از طریق استراتژی و برنامه ریزی ، که از ابداعات او بود ، شد ، موفقیت او چنان چشمگیر بود که از همه نقاط آمریکا به سراغ او می آمدند و افرادی که هیچ گاه نتوانسته بودند یک درمانگر خوب را پیدا کنند و از همه جا نا امید بودند با مراجعه به میلتون اریکسون ، به نتیجه دلخواه خود و به یک درمان واقعی می رسیدند . میلتون اریکسون ، علی رغم ثروت قابل توجه در یک منزل ساده در فنیکس زندگی می کرد و همیشه محل کار او ، در منزل خود او بود . و مخصوصا سعی می کرد که بیمارانش با نوع زندگی وی که در یک خانواده بسیار متعادل بود آشنا شوند به طوری که اعضاء خانواده نسبت به هم احترام خاصی داشتند و همچنین در خانواده ، هر کس ، مسئولیت خاص داشت که برای میلتون اریکسون مهم بود ، این نوع ارتباط را افرادی که به وی مراجعه می کنند ، شاهد باشند .

اریکسون ، صدها مقاله از خود به جای گذاشت . هر چند که بیماری ام اس دوباره در سنین ۶۰ سالگی به سراغ او آمد ه بود و مانع از نوشتن وی می شد و از آنجا که خود او نیز زیاد میل به نوشتن نداشت ، شاگردان او ، جی هالی و گیگوری بتسون می باشند که مقالات مهم و گفتارهای اریکسون و سمینارهای او را بر روی کاغذ آورده اند . علاوه بر درمان استراتژیک که از طریق اریکسون به دنیای درمان اختلالات روانی وارد شده بود ، متافور نیز یکی دیگر از بخش های درمانی اختلالات ذهنی می باشد که توسط اریکسون شکل گرفت . برای اریکسون ایجاد یک متافور در هر لحظه و در هر موقعیتی امکان پذیر بود و بدین وسیله توسط متافور که یک نوع درمان از طریق ایجاد یک داستان غیر واقعی و حتی یک تشابه ساخته شده بود ، تاثیرات بسیار زیادی بر روی مشکل یک نفر می گذاشت . متافور را به دو گونه مورد استفاده قرار می دهند که در استفاده از آن باید بسیار دقیق عمل کرد تا سوژه بتواند از طریق متافور راه حل مشکلش را باز یابد . مسئله ای که بسیار مهم است چرا که به صورت ظاهری و شاید سطحی ما نتوانیم در سوژه یک بیماری ذهنی ایجاد نماییم حال آنکه از طریق متافور ، می توانیم در ضمیر ناخودآگاه وی یک مدل مشخص از سوژه و مشکل او نمایان سازیم که باز از طریق متافور ، می توانیم راه حل این مشکل را مشخص کرده و در جهت استفاده از این راه حل قدم برداریم .

هیپنوتیزم ، به صورت کلاسیک و سنتی و به همان صورتی که امروز در ایران وجود دارد ، در کشورهای غربی ، سال هاست که از طرف پیشگامان این علم دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد . درمان و تاثیر هیپنوتیزم از طریق هیپنوتیزم سنتی ، گاه عمر کوتاهی دارد و از آنجا که بشر امروز پذیرای دریافت تلقین به صورت تحمیل را ندارد ( در هیپنوتیزم سنتی اساس بر تلقین نهاده شده است ) این امر باعث ایجاد مقاومت در ضمیر ناخودآگاه گشته و درمان از این طریق به درستی صورت نمی گیرد و به صورت دراز مدت انجام می گیرد . این باعث شد میلتون اریکسون با روش انحصاری و ابداعی خودش بسیار موفق عمل کند ، نکته ای که باعث شد روش جدید سریع درمانی یا بریف تراپی شکل بگیرد ، این بود که درمان هایی که غالبا براساس آنالیز و تجزیه و تحلیل مسائل و برگشت به گذشته بود ، گاها باعث بی حوصله گی فرد می شود و درمان متوقف می گردد . حال آنکه تاثیر بریف تراپی که درمان سریع می باشد چنان طولانی مدت است که ایجاد یک تحول سریع و برگشت به یک تعادل رفتاری و ذهنی در کمنرین زمان شکل می گیرد . بنابر این بریف تراپی ، امروزه متقاضیان زیادی دارد که می دانند در کمترین زمان به نتیجه می رسند . در بریف تراپی عامل اصلی درمان ، هیپنوتیزم اریکسونی می باشد  و هیپنوتیزم هم با مجموعه ای از ان ال پی و اناگرام ، یک استراتژی درمانی را برای بیمار به وجود می آورد . در این استراتژی درمانی که شامل بخش های مختلفی می شود ، درمانگر با تسلط کامل براین گونه روش ها به کار خود می پردازد . بنابراین ما شاهد جلساتی با نکات بسیار غیر قابل باور و یا حتی نکاتی که باعث شگفتی بیننده می شود ، روبه رو هستیم . در هیپنوتیزم اریکسونی ، داشتن یک استراتژی برای درمان بسیار مهم می باشد و از آنجا که انسان ها با نگرش و تجربه مختلف به یک موضوع نگاه می کنند به همان اندازه باید بتوانیم در درمان مان مسیر را طوری طی نماییم که عامل بتواند از رفتار و بیان سوژه به نوع نگرش او پی ببرد و با همراهی کردن وی او را با باورهای خودش که برای او هم بسیار مفیدند به یک درمان برساند . پس بحث ما در هیپنوتیزم اریکسونی ، تنها نشاندن سوژه برروی یک صندلی و ایجاد تلقین های مختلف برای به ترانس بردن او ، سپس تلقینات پی در پی ، برای ایجاد تغییرات ، نمی باشد . بلکه هیپنوتیزور ، باید بتواند با زیرکی و با بررسی دقیق سوژه پی ببرد که وی دارای چه نوع شخصیتی است و با تعیین شخصیت وی و شناخت نقشه زندگی او ، بیمار را در جهت درمان هدایت کند.

………………………………………………………………………………………………………………………………..

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما : 
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan