آنالیز و جمع بندی جلسه دوم یک زوج درمانی

آنالیز و جمع بندی جلسه دوم یک زوج درمانی

جلسات مشاوره دکتر سعادت الله روحانی بر اساس پروتکل های روان درمانی و منسجم و علمی انجام می شود . نمونه ای از گزارش جلسات زوج درمانی ایشان در ادامه آمده است که به زبان و درک زوجین از جلسه نوشته شده است . برای حفظ شرایط رازداری ، از اسم مستعار ( نام خانم ” سوزان ” و نام مرد ” اسمیت ” و تغییر دادن شرایط مشکل استفاده شده است .

  1. با توجه به ۱۰۰ جمله که کامل کردیم فهمیدیم ناخودآگاه ، ما همدیگر را خیلی دوست داریم و بودن با همدیگر را مایه آرامش و حس خوب زندگی مان می دانیم و دوست داشتن مان واقعی و دوری از هم را ، سخت و مشکل می دانیم و تصورش برایمان دردآور است . حس های بدی پدر سوزان ، برای اسمیت ایجاد کرده که خود سوزان هم این را قبول دارد و راه حل آن فکر کردن به احساس دو نفره مان می باشد و اولویت را به رابطه خودمان بدهیم و مداخله پدر و مادر و دیگران را مدیریت و کنترل کنیم و در حل مسائل زناشویی از عقل خود و مشاورمان کمک بگیریم.
  1. در جمع بندی از نوشته هایمان ، فهمیدیم که ویژگی های مثبت همدیگر را کم می بینیم و رفتارهای بدمان را بزرگ می کنیم و انتظارات و خواسته هایمان را به هم شفاف سازی نکرده ایم و برای شناخت همدیگر و بهبود شرایط وقت و فرصت تفکر لازم را نمی گذاریم که این در اسمیت بیشتر دیده شد و می توانست با دقت و تفکر بهتری به سوالات طرح شده پاسخ دهد. سوزان در نامه و پاسخ به نامه اش نشان داد که اسمیت را خوب می فهمد و اسمیت در نامه اش نشان داد که سوزان را خیلی دوست دارد اما در بیان عملی آن خوب عمل نمی کند.
  1. در آنالیز آزمون اعتماد همسران ، فهمیدیم که ما بهم خیلی اعتماد وفادارانه داریم ولی در مورد مسائل جنسی مان خوب و شفاف حرف نمی زنیم و در صیمیمی بودن با هم ضعیف هستیم.
  1. نتیجه آزمون عشق و دوست داشتن ، می گوید که ما همدیگر را در حد ماکزیمم دوست داریم و دوستی برابر داریم.
  1. نتایج آزمون بررسی ابعاد دوست داشتن و عشق به هم می گوید که ما در سه زمینه صمیمیت ، رمانتیک بودن و تعهد و پایداری رابطه ، در تعهد و پایداری رابطه و حفظ رابطه هر دو قوی هستیم اما در بعد صمیمیت ما خیلی ضعیف هستیم و در بعد رمانتیک بودن هم ضعیف هستیم که به کم حرف زدن در باره مسائل جنسی مان و صمیمیت کم ما بر می گردد.
  1. در تحلیل آزمون هماهنگی و مطابقت زوجین ، در بررسی پنج نیاز مهم فطری مان ( عشق ، بقا ، آزادی ، قدرت و تفریح ) در عشق ، هر دو امتیاز بالایی داریم که در فداکاری و از خود گذشتگی مان در زندگی مشترک ، خیلی به ما کمک می کند . در تفریح ، اسمیت امتیاز کمتری می گیرد یعنی لازم است در وقت گذاشتن برای تفریح با سوزان هماهنگ تر شود و سوزان هم سطح انتظارش در تفریح را متعادل تر نماید. در بقا ، امتیاز سوزان بالاتر است که دلیل اصلی رفتارها و درخواست های مالی و محاسبه گری هایش در مطالبات مالی خود می باشد و سوزان با کمک از حس دوست داشتن اسمیت و نیاز به عشق بالایش و با آگاهی به بقای بالایش آن را تعدیل نماید و اسمیت هم به نیاز بقای بالای سوزان احترام بگذارد و در مسائل مالی شفاف تر و با عمل به قول دقیق تری عمل نماید . نیاز به آزادی و قدرت ، برای سوزان  ، در آزمون ، بالاتر آمده اما در عمل ، اسمیت در این دو زمینه بالاتر است ولی همین نیاز بالای فطری سوزان ، عاملی است برای رفتارهای هیجانی و احساسی در زمینه سریع تصمیم گرفتن و اصرار بر خواسته ها که منجر به تنش های بیشتر می گردد. لازم است سوزان با توجه به تقویت حس مردانگی اسمیت ، در این موارد آگاهانه تر و هوشیارتر ، با تسلیم نشدن به هیجانات زودگذر ، عمل نماید.
  1. در جمع بندی از عملکرد زوج محترم در جلسه ؛
  1. هر دو در گوش دادن به هم ضعیف هستیم .
  2. هر دو همدلی کمی را در مورد یکدیگر اعمال می نماییم .
  3. هر دو در سوء تفاهم هایی با هم رفتار می کنیم که ناشی از برداشت ها و قضاوت های اشتباه مان نسبت به یکدیگر می باشد و نیاز به درمان شناختی داریم .
  4. این اصل را که آیا حرف ، رفتار و عملکرد من ، ما را به هم نزدیک تر می کند یا دورتر می کند را رعایت نمی کنیم .
  5. در برخورد با مسائل زندگی ، آنها را به صورت مشکل می بینیم و این نحوه تفکر ، حل آن ها را سخت تر و غیر ممکن جلوه می دهد .
  6. تلقینات اشتباهی مثل نمی توانم را به کار می گیریم در حالیکه بجای آن می توانیم ” نمی خواهم ” را بگوییم که نتیجه آن بیدار شدن یک نیروی درونی در جهت برخورد صحیح با مسائل را در ما به کار می اندازد .
  7. ما واژه هایی مثل دروغگویی را نسبت به هم زیاد به کار می گیریم که این عمل باعث آزردگی و خشم طرف مقابل می شود و یک سیکل معیوب که مسائل را نه تنها حل نمی کند بلکه سوء تفاهم مان را بیشتر می کند را به جریان می اندازد .
  8. ما در بررسی مسائل خود ، به حاشیه زیاد می رویم . در حالیکه با موردی برخورد کردن ، تا رسیدن به یک نتیجه و راه حل مطلوب ، ما را به رفع سوء تفاهم و آرامش بیشتر می رساند .
  9. ما فهیمیدیم که درس های لازم برای مدیریت و هدایت یک زندگی عاشقانه تر را هنوز نیاموختیم و بلد نیستیم و احتیاج به جلسات آنالیز شخصیت ، روان درمانی و زوج درمانی بیشتری نیاز داریم .

                                   دکتر سعادت الله روحانی

     مشاور ، روان درمانگر ، زوج درمانگر و هیپنوتیزم درمانگر

……………………………………………………………………………………………………….

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) : 
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵ 
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵ 
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵ 
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما :  
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan