در باره افسردگی

در باره افسردگی

افسردگی ، حالت بسیار ناراحت کننده ، غم انگیز و تاسف باری است که بسیاری از مردم در دوره ای از زندگی خود به آن مبتلا می شوند. در چنین وضعیتی ، فرد چنان احساس بدبختی و بیچارگی می کند که فکر می کند دنیا به آخر رسیده و او هیچ گونه راه فراری ندارد. البته این گفته بدین معنی نیست که افراد مبتلا به افسردگی ، انسان هایی ضعیف و ناتوان هستند ، بلکه نکته مهم اینجاست که هر کسی همانطور که ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شود ، ممکن است در زندگی خود ، زمانی هم ، دچار افسردگی شود.

افسردگی ، مشکل بسیار متنوعی است. دامنه ی آن از افسردگی ملایم تا افسردگی شدید در نوسان است ، بعضی از افسردگی ها با اضطراب و بعضی دیگر با خشم همراه هستند. بعضی از افسردگی ها ، به مرور زمان و آرام آرام ظاهر می شوند و بعضی دیگر هم خیلی سریع و به یکباره نمایان می شوند.

در هر افسردگی ، عناصر روانی ایجاد کننده ای دخالت دارند. البته این امر به این معنی نیست که اگر شما بتوانید عناصر روانی را از بین ببرید ، از شر افسردگی خلاص خواهید شد. بعضی از افراد برای غلبه بر افسردگی از مراقبه سود می برند و عده ای دیگر هم از تغییر موقعیت اجتماعی و تغییر شرایط ، بر افسردگی خود غلبه می کنند. اگر درگیر مشکلات زیادی در زندگی روزمره خود هستید ، می توانید با تغییر نوع تفکر و نوع رفتار خود به رویکرد متفاوتی که برای شما مفید باشد دست یابید. اما در هر حال ، در صورت ادامه علائم افسردگی ، مراجعه به روانشناس و درمانگر ضروری می باشد.

کتاب های خود درمانی ، می توانند بسیار مفید باشند ، ولی هرگز نباید خود را بی نیاز از کمک های حرفه ای روانشناس و درمانگر مجرب بدانیم. خواندن این نوع کتاب ها ، ما را به بررسی اینکه آیا می توانیم برای درمان از سایر کمک های تخصصی کمک بگیریم یا خیر؟ ، تشویق می کند و آیا مراجعه به درمانگر لازم است یا نه؟ اگر جواب مثیت باشد ، حتماً سعی کنیم مراجعه به روانشناس و درمانگر مجرب را به تاخیر نیندازیم. به یاد داشته باشیم هیچ یک از کتاب های خودیاری نمی توانند دربرگیرنده ی تمام مطالب مربوط به افسردگی باشند یا تمام جریاناتی که در امر درمان وجود دارند را شامل شوند. در توضیح این مطلب ، به مراجیعن محترم می گویم در خواندن کتاب های خودیاری ، شما باید خود را در مطالب کتاب پیدا کنید اما در مراجعه به درمانگر ، درمانگر با علم و تجربه فراوان خود به درون شما می آید و راهی سریع به بهبودی را به شما هدیه می دهد و به پاسخ سریع تری در جهت رسیدن به بهبودی و سلامت طی می کنید و در توضیح عقب انداختن به درمانگر ، سوالی می پرسم ؛ اگر ماشین شما ، صدای نابجا بدهد یا در هر جای ماشین شما ، یک اشکال کوچک را بفهمید ، هر چه سریع تر ، به کار بلد آن اشکال و ایراد ، مراحعه نمی کنید؟ پاسخ قطعی بله هست. می گویم پس هر وقت در سلامت روان خود کوچکترین علائم را فهمیدید هم لازم است به آن توجه کنید و در جهت راه حل آن ، تلاش موثری داشته باشید.

شرم و خجالت ، یکی از دلایل عمده ای است که باعث می شود کسی به دنبال کمک های حرفه ای و تخصصی از درمانگر نمی رود. اما باید به یاد داشته باشیم که افسردگی ، یکی از رایج ترین مشکلات روانی است که نیاز به کمک تخصصی دارد و از آن طریق بهتر درمان می شود.خوب است بدانیم که ما تنها کسی نیستیم که دچار افسردگی شده ایم. اگر با دوستان و همکاران خود صحبت کنیم ، می بینیم موارد مشابه ما ، زیاد وجود دارد و دیگران هم ، افسردگی را تجربه می کنند .

بیست و یک علامت افسردگی را بدانیم ؛ احساس غمگینی ، بدبینی ، احساس شکست ، نارضایتی ، احساس گناه ، انتظار تنبیه شدن ، بیزاری از خود ، تهمت زدن و انگ زدن به خود ، افکار خودکشی ، گریه کردن ، تحریک پذیری ، انزوای اجتماعی ، بی تصمیمی ، تغییر در تصویر بدنی از خود ، تاخیر در انجام دادن کارها ، بی خوابی ، خستگی پذیری ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ، اشتغال ذهنی در باره بدن ، افت تمایلات جنسی . همانطور که بیان شد ، اگر چه ممکن است با مشاهده این علائم در خود ، به کمک های اضافی نیاز داشته باشیم ، با این حال ، موارد خیلی زیادی وجود دارند که می توانیم به خودمان کمک کنیم یا حداقل در اثر تغییر شیوه تفکر خود از وخیم تر و بدتر شدن افسردگی خود اجتناب کنیم. اما بدانیم که ، خلاص شدن از دام افسردگی ، اغلب به زمان نیاز دارد . بنابر این لازم است تلاش خود را در جهت بهبودی و برگشت به سلامتی به کار بگیریم و صبور باشیم.

در ادامه مطلب ، از ده گام عمده ی کلیدی که می تواند در کنترل افسردگی مفید باشد ، آگاه شویم ؛

  1. اگر نیاز به کمک داریم ، آن را طلب کنیم و در سکوت رنج نبریم.
  2. گام به گام اقدام کنیم.
  3. مشکلات را به اجزای کوچک تر تقسیم کنیم و به هیچ وجه سعی نکنیم همه را یک دفعه و با یک تلاش از بین ببریم.
  4. در زندگی خودمان ، فعالیت های مثبت بیشتری را انجام دهیم.
  5. وقتی احساس افسردگی داریم ، بیشتر مواظب افکار و ایده هایی باشیم که به ذهن مان خطور می کنند.
  6. سعی کنیم شیوه تفکر خود را بشناسیم ( آیا دچار خطای شناختی و ویروس ذهنی هستیم یا نه ؟ ) . نه تنها فقط آنچه در باره خود فکر می کنیم ، بلکه چگونگی ارزیابی خود و چگونگی رفتار با خودمان را نیز بیاموزیم. مواظب آزارگر درونی و خودگویی های ناخوشایندمان باشیم. به یاد داشته باشیم که خود گویی های آزار دهنده به جای بیرون آوردن ما از افسردگی ، ما را به افسردگی بیشتر فرو می برد.
  7. سعی کنیم افکار خود را بنویسیم و هدف مان از این کار ، روشن تر کردن آنها و اینکه متوجه شدن و آگاه شدن خودمان از افکارمان می باشد.
  8. سعی کنیم مسائل کلیدی افسردگی خود را بفهمیم. ( مثلاً نیاز به تایید ، احساس خجالت ، روابط ناخوشایند ، آرزوهای غیر واقعی و کمال گرایی ). این کار شما را قادر می سازد با پیش آمدن چنین مواردی ، خیلی آسان تر و راحت تر آنها را بشناسیم و با آنها مبارزه کنیم.
  9. شیوه مبارزه با افکار اشتباه خود را از طریق استفاده از ذهن منطقی و ذهن دلسوز خود یاد بگیریم. هر چقدر با خودمان مهربان تر رفتار کنیم ، به همان اندازه از تفکر در باره خود ، به صورت تحقیر ، بد دیدن خود ، احساس بی ارزشی و غیره خودداری خواهیم کرد و جریان بهبود یافتن مغزمان سریع تر و ساده تر خواهد شد.
  10. سعی کنیم با افکار منفی خود مبارزه کنیم و روش های جدید رفتار را رشد دهیم. با این حال ، با واقع بینی ، هر از گاهی انتظار ناامیدی و عقب نشینی و تجربه های حالت افسردگی گذرا و کوتاه مدت را داشته باشیم.

در آخر به یاد داشته باشیم و بدانیم که ؛

  • افسردگی ما ، حالتی از ذهن ما هست ولی خود ما نیست.
  • اضطراب ما ، حالتی از ذهن ما هست ولی خود ما نیست.
  • خشم ما ، حالتی از ذهن ما هست ولی خود ما نیست.

………………………………………………………………………………………………………

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  • تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  • ۳۶۰۶۰۸۶۹
  • ۳۶۰۸۷۳۱۵
  • ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  • ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  • آدرس کانال ما در تلگرام :
  • ravanshenasiebehroozi@
  • آدرس سایت ما :
  • .www.hypnosrohani.ir
  • آدرس ما در اینستاگرام :
  • dr.saadatallahrohan