در باره هیپنوتیزم درمانی

در باره هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی روز به روز مورد توجه بیشتر افراد جامعه قرار گرفته و مورد استقبال قرار گرفته است. مراجعین متعددی دارم که به مطب تشریف می آورند و می گویند سالها از مشکلی رنج می برند و راههای متفاوت درمانی و کمک گرفتن را پشت سر گذاشته اند و بالاخره با موضوع هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی و هیپنوتراپی آشنا شده اند و یا کسی ، به ایشان هیپنوتیزم درمانی را پیشنهاد داده است یا کسی دیگر ( پدر ، مادر ، خواهر ، برادر یا یک دوست و همکار ) مراجع را به جلسه درمان آورده اند و از درمانگر می خواهند که یک کار معجزه آسا را انجام دهد و حال عزیزشان را دگرگون کند و به حال خوب و زندگی فعال و با نشاط برگرداند. مثلاً در مورد اخیر ، یک فرد در دهه پنجاه با تفکرات خودکشی جدی را بدون رضایت مراجع و در رودربایستی همراهش آورده بود و انتظار داشت در همان جلسه هیپنوتیزم درمانی انجام شود و فکر خودکشی از سر عزیزش بیرون شود. یا در بعضی موارد ، درخواست دارند بدون اینکه مراجع بداند که می خواهد روی او هیپنوتیزم درمانی انجام شود ، هیپنوتیزور کارش را انجام دهد. یا مراجع همکاری ندارد و مقاومت دارد یا اصلاً به او نگفته اند که کجا و چرا او را به اتاق درمان آورده اند یا او را به بهانه اینکه خودشان برای درمان آمده اند ، حالا عزیزشان را هم وارد فضای درمان کنیم و به حل مشکلات او بپردازم و با هیپنوتیزم معجزه ای بر پا کنیم.

در واکنش به درست نبودن شرایط و آمادگی مراجع ، می گویند خب شما به مقاومت و عدم همکاری او توجه نکنید و او را هیپنوتیزم کنید چون ما مستاصل شدیم و او را به زور آورده ایم و دیگر به جلسه مجدد نخواهد آمد و همکاری نخواهد داشت. موارد مشابه را به اشکال مختلف ، ما در اتاق درمان مشاهده می کنیم که با صبوری و توضیحات لازم و شفاف سازی اصول مشاوره و روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی ، عدم امکان پذیر بودن اجرای خواسته ایشان را یادآور می شویم . واکنش مراجع یا همراهی مراجع چندحالت است ؛ یا می پذیرند یا علم روانشناسی و هیپنوتراپی و یا توانایی درمانگر و حسن نیت او را زیر سوال می برند و حتی در باره درمانگر به بدگویی و تخریب می پردازند. متاسفانه این یک موضوع چالش برانگیز و جدی در اتاق درمان و هیپنوتیزم درمانی می باشد و تکرار شونده می باشد که دلیلی برای نوشتن این مقاله شد.

شرایط اتاق مشاوره و روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی ، یک شرایط خاص می باشد (  من اصطلاحی دارم که می گویم مراجع لازمه جنس جلسه باشد ) ، موارد زیر را در جنس جلسه بودن مراجع ، یاآور می شوم ؛

  1. مراجع حتماً باید خودش اتاق درمان را انتخاب کرده باشد و یا با توضیح همراهانش به پذیرش رسیده باشد. ( یک سوال تکراری که بارها از درمانگر می شود ؛ بیمار ما مشاوره و هیپنوتیزم درمانی را قبول ندارد بگویید چطوری راضی اش کنیم که بیاد. )
  2. هدف از آمدن به اتاق درمان مشخص باشد. آمدن به اتاق درمان با چند منظور می تواند باشد ؛ راهنمایی ، مشاوره ، روان درمانی ، روان کاوی یا هیپنوتیزم درمانی
  3. راهنمایی می تواند یک جلسه ای یاشد. مراجع برای یک موقعیت خاص احتیاج به کمک دارد مثلاً برای انتخاب رشته یا یک تصمیم گیری در یک بحران و درمانگر با توجه به شنیدن شرایط مراجع ، نظرات خود را با علم و دانش و تجارب درمانی اش خواهد داد.
  4. مشاوره می تواند یک جلسه یا چند جلسه باشد و مراجع در پروسه انجام کار یا هدفی خاص یک کمک و یاوری را می طلبد که در مسیر کار همراهش باشد مثلاً در آمادگی برای یک آزمون ، تصمیم به ازدواج ، داشتن مشکلات ارتباطی با دیگران ( دوست ، همکار ، خانواده ) یا طی کردن یک مسیر موفقیت
  5. در راهنمایی و مشاوره قطعاً مراجع با میل خودش و با اشتیاق به جلسه آمده است.
  6. در روان درمانی ، روانکاوی و هیپنوتیزم درمانی نیت و قصد شخصی مراجع و همکاری و اشتیاقش به حضور در جلسه کاملاً الزامی می باشد.
  • در روان درمانی افکار و احساسات مراجع مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و کمک به بازسازی شناختی مراجع می شود.
  • در روان کاوی به بررسی و تحلیل مسائل گذشته مراجع و تاثیرات آن بر وضعیت حال او پرداخته می شود و تاثیرات هیجانی و احساسی اتفاقات گذشته بر روان فرد شناسایی و در حل آن و کاهش تاثیرات مخرب آن ، درمانگر اقدام می نماید.
  • هیپنوتیزم درمانی ، یک روش درمانی زیبا و کارآمد و تاثیرگذار در قالب اجرای روان درمانی و روان کاوی تسهیل شده و تسریع شده است که به علم درمانگر در موضوع هیپنوتیزم ، روانشناسی و شناخت حیطه ذهن و روان ، فیزیولوژی و نروساینس انسان ، هنر نمایی و تجارب درمانی و هیپنوتیزم کردن های متعدد درمانگر و اتوریته درمانگر ، رابطه مستقیم دارد و اقدامی جسورانه و بسیار ظریف و دقیق است که به رابطه درمانی و راپورت بسیار قوی نیازمند است.
  1. در هیپنوتیزم درمانی بالینی ( یعنی با هیپنوتیزم کردن یک هدف درمانی دنبال می شود ) ، مراجع و همراه مراجع لازم است بدانند که یک اتفاق یک جلسه ای نیست. ( بسیاری مراجعین داشته ام که توسط درمانگران دیگر عجولانه و یا با اعتماد بالا به توانایی خود در جلسه اول هیپنوتیزم شده اند اما پاسخ لازم را دریافت نکرده اند اما وقتی با طی مسیر درست و آماده سازی ، هیپنوتیزم شده اند پاسخ خوبی گرفته اند. )
  2. چالش دیگر درمانگر بعد از اینکه مراجع خودش با تمایل قلبی به جلسه آمده باشد ؛ سطح هیپنوتیزم پذیری مراجع است. افراد جامعه در مقابل هیپنوتیزور همه به یک شکل ظاهر نمی شوند و واکنش های متفاوتی به هیپنوتیزم دارند ؛
  • گروه اول ، اصلاً هیپنوتیزم نمی شوند و یا به سختی در خلسه سبک هیپنوتیزمی وارد می شوند .
  • گروه دوم ، خیلی خوب هیپنوتیزم می شوند و به خلسه های عمیق وارد می شوند و حتی می توانند مدیوم باشند.
  • گروه سوم ، بسیاری از افراد جامعه هستند که سطح متوسط هیپنوتیزم پذیری را دارند و هم ویژگی های گروه اول و هم ویژگی های گروه دوم را دارند و اینکه درصد ویزگی های کدام گروه در آنها بیشنر باشد ، سطح هیپنوتیزم پذیری متفاوتی را بروز خواهند داد.
  1. سطح هیپنوتیزم پذیری افراد و اینکه در کدام یک از سه گروه قرار گیرند به عوامل متفاوت ، بخصوص ویژگی های شخصیتی فرد بر می گردد و نه حسن است و نه ایراد . بلکه همانطور که رنگ چشم کسی رنگ خاص هست ، سطح هیپنوتیزم پذیری افراد هم یک ویژگی متفاوت در افراد می باشد.
  2. برای هیپنوتیزم شدن ، خواست قلبی مراجع و همکاری او مهمترین شرط است . در واقع هر هیپنوتیزمی یک نوع خود هیپنوتیزم هست که با هدایت و مهارت هیپنوتیزور انجام می شود.
  3. در پاسخ به سوال تکراری که چطور می شود سطح هیپنوتیزم پذیری را افزایش داد باید گفت ؛ در واقع سطح هیپنوتیزم پذیری را نمی شود جابجا کرد همانطور که رنگ چشم را نمی شود عوض کرد. اما با رفع سوء برداشت های هیپنوتیزمی و دادن آگاهی های لازم و بالا بردن سطح همکاری سوژه هیپنوتیزمی ، می توان به موفقیت هایی رسید و از آنجا که برای روان درمانی هیپنوتیزمی به سطح خلسه بالایی نیاز نیست ، در صورت تعامل درست درمانگر و مراجع ، می توان به نتایج درمانی خوبی رسید.

در جمع بندی از مطالب فوق می تئان گفت ؛ برای حضور در اتاق درمان و استفاده از خدمات روان شناسی و روان درمانی و بخصوص هیپنوتیزم درمانی ، موافقت و همکاری بیمار و مراجع ، کاملاً ضروری هست. مراجع را نباید با تهدید و تطمیع و گول زدن و عدم اطلاع و آگاهی او به جلسه درمان آورد ، زیرا شرایط سختی را برای درمانگر بوجود می آورد. یک راه حل مناسب در این شرایط ، حضور همراهی بدون بیمار در اتاق درمان و بیان شرایط عزیزانشان می باشد تا با کمک درمانگر ، شرایط حضور مراجع در صورت امکان فراهم گردد یا در صورت عدم موفقیت راهنمایی های لازم برای برخورد مناسب با شرایط بیمارشان انجام شود.

………………………………………………………………………………………………………

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  • تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  • ۳۶۰۶۰۸۶۹
  • ۳۶۰۸۷۳۱۵
  • ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  • ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  • آدرس کانال ما در تلگرام :
  • ravanshenasiebehroozi@
  • آدرس سایت ما :
  • .www.hypnosrohani.ir
  • آدرس ما در اینستاگرام :
  • dr.saadatallahrohan