طلاق عاطفی

طلاق عاطفی

در نوشته قبل در باره غنی سازی و تضمین دهی برای زندگی زناشویی بهتر و با خشنودی بیشتر مطالبی بیان شد. در این نوشته در باره علائم طلاق عاطفی ، گفتگو می کنیم. مشاهده شواهدی خاص در زندگی زناشویی ، هشدار دهنده طلاق در زندگی زناشویی هستند. جان گاتمن که در مورد رابطه زناشویی تحقیقات زیادی انجام داده ، می گوید ؛

علایمی که پیش‌بینی کننده طلاق هستند عبارتند از:

۱ ) شروع یک مشاجره با شدت زیاد ۲ ) انتقاد از همسر به جای گلایه کردن

۳ ) نشان دادن تنفر و انزجار ۴ ) دفاعی بودن زیاد

۵ ) فقدان تأیید طرف مقابل در روابط ۶ ) زبان بدنی منفی

در توضیح این موارد ؛ باید گفت این شش مورد ، می توانند شواهد طلاق عاطفی باشند. زوجی که دچار طلاق عاطفی هستد ، در مراحل اولیه طلاق عاطفی ، این احساسات را از خود نشان می دهند ؛ سردی ، نارضایتی ، بیزاری ، دلواپسی ، ناباوری و اقداماتی که بر اساس این احساسات ، در زندگی زناشویی انجام می دهند شامل ؛ اجتناب و فرار از حل مسائل زندگی ، بد اخلاقی ، گریه کردن های زیاد و بی مورد ، رودررو شدن مدام با همسرش و سر جنگ و دعوا داشتن مکرر با همدیگر. در این شرایط ، زن و شوهر لازم است به این علائم هشداری توجه کنند و به مشاور و درمانگر خانواده مراجعه کنند تا برای آنها زوج درمانی انفرادی یا در صورت امکان زوج درمانی گروهی انجام شود.

اما اگر طلاق عاطفی ادامه یابد و به مراحل شدیدتر وارد شود ، احساسات متفاوت تر و با وخامت بیشتر بر زوجین حاکم می شود که شامل ؛ احساس نومیدی ، احساس ترس ، احساس دوگانگی عاطفی ، احساس یکه خو.ردن و جاخوردن، احساس پوچی کردن ، احساس خشم و نفرت ، احساس سردرگمی ، احساس بی کفایتی ، احساس عزت نفس مخدوش شده و پایین ، احساس ضرر کردن و متضرر شدن با این ازدواج و احساس پشیمانی از ازدواج انجام شده و عدم تمایل و کشش رابطه جنسی که ورود به طلاق جنسی را تسهیل می کند. با تجربه این احساسات ، زوجین اقدامات متفاوتی را از خود بروز می دهند که شامل این موارد می شود ؛ منکر شدن و انکار طلاق عاطفی و شرایط بوجود آمده و اصطلاحاً به خود دروغ می گویند و حتی شرابط را خوب و روبراه نشان می دهند و وانمود به خوب بودن اضاع می کنند. این افراد در اتاق درمان اذعان می کنند که مدت ها این احساسات را تجربه می کردند ولی نمی خواستند آن را باور کنند. بعضی زوجین ، از نظر عاطفی ، جسمی و جنسی خود را از همسرشان کنار می کشند. برخی زوجین ، تلاش می کنند تا عشق و محبت خدشه دار شده را ترمیم کنند و به حالت قبل برگردانند. برخی از زوجین دیگر ، با درک این شرایط ، به چاره جویی و کمک گرفتن از افراد خانواده و دوستان و افراد معتمد می پردازند و اصطالاحاً با کمک گرفتن از ریش سفیدان ، به حل تنش خود با یکدیگر کمک کنند که عمدتاً پاسخ نمی گیرند و بعد به پشیمانی از عملکرد خود دچار می شوند.. در حالیکه توصیه موکد می شود و بهتر است به مشاور و درمانگر خانواده مراجعه کنند و از روش های درمان زناشویی و طلاق درمانی کمک بگیرند یا در صورت امکان وارد زوج درمانی گروهی شوند.

اینجانب در اتاق درمان و جلساتی که با زوجین دارم ، این استعاره را به کار می گیرم ؛ همانطور که وقتی کوچکترین صدای اضافی و غیر طبیعی در ماشین خود احساس می کنیم ، به مکانیک و کاربلد آن مراجعه می کنیم ، با درک و فهمیدن هر کدام از احساسات فوق که نشان دهنده مراحلی از طلاق عاطفی می باشد ، لازم است زوجین به مشاور و درمانگر خانواده مراجعه کنند و حتی اگر یکی از زوجین پذیرش مشاوره را ندارد و تمایل به حضور ندارد ، یکی از زوجین به تنهایی به مشاور مراجعه کند و در جهت کمک به زندگی زناشویی اش کمک بگیرد.

جان گاتمن ، توصیه های مفیدی به زوجین دارد تا بتوانند از ورود به طلاق عاطفی پیشگیری کنند و یا اگر درجاتی از احساسات که شواهد طلاق عاطفی هست را در خود می بینند ، انجام دهند تا به غنی سازی رابطه خود کمکی کرده باشند ؛

زوج های خوشبخت چه کار می کنند؟

اما علاوه بر پیش‌بینی طلاق ، می‌توان خوشبختی و بهبود روابط زوجین را در طول سالیان بعدی نیز پیش بینی کرد.

جان گاتمن ، در پژوهش‌هایش دریافته است که اگر هر زوج در هفته فقط ۵ ساعت را صرف زندگی مشترکشان کنند روابط شان بهتر خواهد شد. کاری که زوج‌های خوشبخت می‌کنند را به شما توصیه می‌کنیم که عبارتند از:

 خداحافظی: این زوج‌ها هر روز قبل از خداحافظی، درباره کارهایی که قرار است در آن روز بکنند سوالاتی از همدیگر می‌کنند (۲ دقیقه در روز ، ۵ روز در هفته ، جمعاً ۱۰ دقیقه).

 تجدید دیدارها : این زوج‌ها در پایان هر روز کاری یک گفتگوی آرام و بی استرس با هم دارند.

در این فرصت آن‌ها می‌توانند روابط خود را عمیق‌تر سازند و از خستگی و دلمشغولی‌های هم آگاه شوند (۲۰ دقیقه در روز ، ۵ روز در هفته ، جمعاً ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه در هفته).

 محبت : این زوج‌ها محبت خود را از طریق رفتارهایی همچون لمس کردن هم، روابط عاشقانه و بخشش در مواقع مناسب ابراز می‌کنند ( ۵ دقیقه در روز ، ۷ روز در هفته ، جمعاً ۳۵ دقیقه در هفته).

 قرار هفتگی : این زوج‌ها یک قرار هفتگی دو نفره در فضایی خلوت و آرامش بخش برای تازه کردن عشق خود دارند ( ۲ ساعت در هفته).

تحسین هم و قدردانی : این زوج‌ها هر روز حداقل ۵ بار قدردانی و محبت صادقانه‌ای بین خود رد و بدل می‌کنند . (۵ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته ، جمعاً ۳۵ دقیقه در هفته).

با توجه به کارهایی که زوج‌های خوشبخت انجام می‌دهند می‌بینیم که انجام این کارها زیاد زمان‌بر نیست. اما همین کارهای به ظاهر ساده می‌تواند روابط زناشویی زوجین را به طرز شگفت انگیزی بهتر کند.

……………………………………………………………………………………………………..

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  • تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  • ۳۶۰۶۰۸۶۹
  • ۳۶۰۸۷۳۱۵
  • ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  • ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  • آدرس کانال ما در تلگرام :
  • ravanshenasiebehroozi@
  • آدرس سایت ما :
  • .www.hypnosrohani.ir
  • آدرس ما در اینستاگرام :
  • dr.saadatallahrohan