نکاتی در باره انتخاب همسر و ازدواج

نکاتی در باره انتخاب همسر و ازدواج

در روابط بین انسان ها عوامل بسیاری موثرند ، اما در مورد مسئله ازدواج که صمیمی ترین و مهمترین رابطه ی انسانی است ، شاید بتوان بیست نکته بسیار دقیق و حساس را نام برد ( البته لازم نیست ، تمام این عوامل در یک ازدواج ، دیده شود ) . این نکات عبارتند از :

  1. زن و شوهر ، هر دو متعلق به خانواده هایی باشند که دارای تاریخچه ی ازدواج توام با سعادت بوده اند .
  2. هر یک از زوجین ، خود را به خوبی شناخته و به ارزش های خود واقف هستند. یعنی یر احساسات ، ارزشها ، آنچه را که دوست دارند ، آنچه را که دوست ندارند ، هدف ها و محدودیت های خود کاملاً آگاهی دارند.
  3. علاقه به طرف مورد نظر ، از اولین لحظات آشنایی ، احساس شود. این عقیده صحیح نیست که بعد از ازدواج علاقه بوجود خواهد آمد. اگر علاقه از اول وجود نداشته باشد ، بعداً به ندرت و با تلاش بسیار ، ممکن است بوجود آید.
  4. هر یک از طرفین ، اطلاعات کافی در مورد مسئولیت هایی که بر عهده ی آنها خواهد بود ، داشته باشد.
  5. طرز تربیت و طرز تفکر زوجین ، باید تا حد امکان نزدیک و مشابه یکدیگر باشد. یکی از پیامدهای این مسئله آن است که زن و شوهر ، می توانند به آسانی منظور یکدیگر را بفهمند. طرز نگرش زوجین ، باید نسبت به جامعه ، مردم و طرز سبک زندگی نزدیک به هم باشد.
  6. هر دو دارای تحصیلات و معلومات یکنواخت باشند ، البته در این موارد بیشتر اطلاعات عمومی منظور نظر است ، نه تحصیلات کلاسیک.
  7. زن و شوهر می توانند از هم برنجند اما ، در صورتی خوشبخت خواهند بود که احساس رنجش خود را بازگو کنند. چرا که سکوت ، پیامدی جز جمع شدن عقده ها در دل نخواهند داشت. زن و شوهر موفق ، می توانند با هم راجع به مسائل گوناگون و مشکلات شان صحبت کنند. به حرف های یکدیگر گوش کنند و تا آنجا که قدرت دارند ، یکدیگر را ببخشند و مشکلات را فراموش کنند.
  8. طرز تفکر زوجین در باره ی کار کردن ، پول درآوردن ، خرج کردن و صرفه جویی مانند هم باشد. زن و شوهری که دارای ثروت های جداگانه ای هستند و یا صورت حساب های جداگانه ای دارند. مشکل است در موارد دیگر زندگی ، بتوانند همگون باشند. اگر در مسائل مادی ، یکرنگی وجود نداشته باشد ، در مسائل دیگر هم تفاوت و فاصله بوجود خواهد آمد.
  9. هیچکدام از طرفین ، نباید انتظار داشته باشند که از ابتدا ، تمام موارد زندگی شان کامل و بی نقص باشد. بلکه چنانچه ضروری است برای داشتن زندگی بهتر تلاش کنند.، به عبارت بهتر ، قدرت تحمل ناملایمات باید در زوجین وجود داشته باشد.
  10. عقیده زوجین ، در باره تعداد بچه ها و طرز تربیت آنها ، شبیه به هم باشد . اگر مرد و زن قبلاً دوران کودکی خوبی پشت سر گذاشته باشند ، در این دوره موفقیت بیشتری خواهند داشت.
  11. بین عقاید و افکار زوجین ، نباید اختلاف اساسی و فاحشی وجود داشته باشد. چرا که این نوع اختلافات به مراتب حساس تر و مهمتر از اختلاف سنی است. اساساً زن و شوهر باید از نظر رشد فکری و داشتن معلومات نزدیک به هم باشند.
  12. داشتن علایق مشترک در زمینه کار و تفریح در خوشبختی یک خانواده ، عامل بسیار موثری است.
  13. زن و شوهر ، باید از همنشینی و مصاحبت با یکدیگر لذت ببرند. آنها باید دوستانی داشته باشند که هر دو ، از معاشرت با آنها خشنود باشند.
  14. حفظ احترام و در نظر گرفتن عواطف و احساسات یکدیگر ، مسئله بسیار مهمی است.
  15. هر کدام از زوجین ، جداگانه و با هم دارای احساس مسئولیت شدید باشند. زن یا مرد باید برای خوشبختی و رفاه خانواده وظایفی را که بهتر می توانند عهده دار شوند به نحو احسن انجام دهند. در این مورد هر کدام باید وظایف را به گونه ای انجام دهند که هیچگونه احساس فداکاری یا نارضایتی وجود نداشته باشند چرا که آنها می دانند زحمات شان برای خوشبختی بیشتر خانواده و زندگی مشترک آنها ضرورت دارد.
  16. هیچکدام نباید احساس کنند که ازدواج ، آنها را از شغل مورد علاقه ، آزادی زیاد ، تفریح و غیره بازداشته است. زن و شوهر بالغ و فهمیده می دانند که زندگی زناشویی قبل از هر چیزی به صلاح و نفع آنهاست.
  17. اخلاق و خصوصیات هر یک از زوجین ، باید اخلاق و خصوصیات دیگر را کامل کند. اگر یکی از طرفین ، خیالاتی است ، دیگری ، باید بیشتر اهل عمل باشد. اگر یکی قضاوت خود را بر پایه احساسات بنا نهد ، دیگری بیشتر پایبند منطق باشد. به این ترتیب ، وقتی مشترکاً زندگی می کنند از مزایای هر یک جداگانه و با هم استفاده می کنند.
  18. هر یک از طرفین ، خود را یک انسان بالغ بداند و بتواند خود را از خانواده ای که در آن بزرگ شده است جدا سازد. البته علاقه به خانواده ، خواهر و برادر از بین نمی رود ولی علاقه اساسی تر به زندگی زناشویی و فرزندان خود او تعلق دارد. احساسات مادرانه و خواهرانه باید در درجات بعدی اهمیت قرار گیرند.
  19. زوج خوشبخت ، قبل از ازدواج ، یکدیگر را خوب می شناسند و فرصت لازم برای این شناخت را به یکدیگر می دهند و خانواده ها هم همراهی می نمایند. حداقل زمان شناخت سه ماه تا شش ماه هست.
  20. زن و شوهر خوشبخت ، مثل یک تیم با هم کار می کنند و هیچ رقابتی با یکدیگر ندارند. در زندگی زناشویی ، دو نفر وجود دارند و این دو نفر ضمن حغفظ فردیت خود با هم زندگی می کنند. زن و شوهر خوشبخت ، به خوشبختی و رفاه خانواده ، حتی بیشتر از رفاه و خوشبختی خودشان ، اهمیت می دهند.

نکات بیست گانه فوق ، مجموعه نکاتی هست که می توانند زندگی توام با سعادتی را برای زوجین به همراه داشته باشند. فراموش نشود که زندگی زناشویی کامل ، مثل انسان کامل وجود ندارد. ولی زندگی زناشویی خوب که بر پایه های درست و صحیح استوار باشند ، می توانند موفقیت آمیزتر باشند.

…………………………………………………………………………………………………….

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  • تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  • ۳۶۰۶۰۸۶۹
  • ۳۶۰۸۷۳۱۵
  • ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  • ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  • آدرس کانال ما در تلگرام :
  • ravanshenasiebehroozi@
  • آدرس سایت ما :
  • .www.hypnosrohani.ir
  • آدرس ما در اینستاگرام :
  • dr.saadatallahrohan