چگونه درمانگر خود را درمان می کند ؟ ( گروه درمانی بالینت )

چگونه درمانگر خود را درمان می کند ؟ ( گروه درمانی بالینت )

مقاله بازتابی گروه درمانی بالینت

نویسنده : دکتر سعادت الله روحانی

درمانگری ، کار پیچیده و سختی است . درمانگر ، در حین درمان مراجع خود ، باید خود را هم درمان کند . درمانگر ، لازم است با مراجع خود همدلی نماید و گاه لازم می باشد همدردی را هم در حین همدلی به کار گیرد . در این فرآیند ، گاهی درمانگر دچار آسیب و رنجش عاطفی می شود و بعد از درمان ، درگیر افکاری آزاردهنده در باره مراجع می شود که گاهی به صورت تکرار شونده در ذهن او نشخوار می شوند . لازم است درمانگر به ترمیم خود بپردازد تا از تجمع این افکار آزاردهنده و ادامه کار درمانگری دچار فرسایش نشود . شرکت در گروه درمانی بالینت ، راهی مفید در جهت رهایی از این رنجش های فضای درمانی می باشد .

قوانین گروه درمانی بالینت :

 تعداد نفرات گروه حداکثر ۸ نفر است که همه خود درمانگر هستند و یک استاد و درمانگر بالینت ، گروه را هدایت می کند . افرادی که دچار رنجش عاطفی هستند به طور کوتاه در حد یک دقیقه کلیت رنجش خود را می گویند و رهبر گروه ، یک مورد را که برای طرح در گروه درمانی مناسب تر است انتخاب می کند . آن درمانگر که به عنوان راوی می باشد ، در باره موضوع رنجش عاطفی خود از مراجعش را با توضیح بیشتر بیان می کند و احساسات خود را تشریح می نماید . افراد گروه می توانند سوالاتی برای درک بیشتر موضوع از آن فرد بپرسند اما این سوالات مثل پرسش درمانگر از بیمار نیست و با این گونه جملات پرسیده می شود ؛ می توانم در باره …. بیشتر بدانم . یا ؛ من این را…. متوجه نشدم ، آن را برایم بازتر کنید . سوالات پرسیده شده با احساس راوی لازم است مربوط باشد . بعد راوی از گروه خارج می شود و بقیه افراد گروه در باره آن به صحبت می پردازند و از احساسات مشابه و تجربیات مشابه خود در آن مورد می گویند و یا در باره عملکرد راوی در برخورد با مراجعش و گزینه های عملکردی دیگری که می توانست صورت گیرد ، به بحث و تبادل نظر می پردازند . راوی ، در خارج از گروه فقط شنونده هست و این گفتمان را بدون شرکت در آن گوش می کند . رهبر گروه ، در همه این شرایط ، در حال هدایت گروه می باشد تا اعضا از قوانین گروه درمانی بالینت خارج نشوند و در صورت لزوم ، تذکرات و اصلاحات ضروری را یادآوری می شود . در پایان ، راوی دوباره به گروه برمی گردد و تاثیر گوش کردن صحبت های گروه را در تلطیف حس رنجش عاطفی خود و رهایی از احساسات آزاردهنده را بیان می کند . در پایان نهایی و اتمام گروه درمانی ، رهبر گروه به جمع بندی نهایی و بیان نکات لازم اصلاحی و درمانی می پردازد و پیشنهاداتی می دهد که گشایش دهنده موضوع مطرح شده می باشد .

هدف از گروه درمانی بالینی :

 در این گروه درمانی ، هدف آموزش تکنیک و تراپی نمی باشد . بلکه هدف قدم برداشتن در relationshipمی باشد بجای قدم برداشتن در communication . در communication یک معنا به اشتراک گذاشته می شود و عوامل ناهوشیار در آن دخالت دارند اما در relationship چهارچوب ، معناست و خود معناست و در این معنا ، هدف ، رهایی راوی از احساسات ناخوشایند و آزاردهنده می باشد .

درک حس و تاثیر گروه درمانی بالینت در من :

شرکت در دو گروه درمانی بالینت انجام شده ، تجربه خوبی برایم بود . فهمیدم که اگر گاهی من در درمانگری ، دچار خستگی و رنجش ها و فرسودگی می شوم ، بقیه درمانگران هم به طور مشابه  رنجش هایی دارند و خستگی ها و فرسودگی های مشابه را تجربه می کنند و من تنها نیستم . صحبت کردن در باره آن با دیگر درمانگران بدون قضاوت شدن ، یک راه خوب خلاصی از این رنجش عاطفی و فرسودگی ها می باشد . از اینکه در جهت فهمیدن دیگری تلاش کردم که او را بفهمم ، خودم را فهمیدم و در عملکردم در جلسات درمانی ام تاثیر مثبت داشت و یک احساس سبکی و رهایی داشتم و به کار بردن توضیحات گشایشی رهبر گروه در جلسات درمانی ام را سودمند یافتم .