در باره ازدواج و زناشویی – ۴

🔔 در اختلافات زناشویی چه کنیم؟

❇️ آیا در زندگی زناشویی،  اختلاف و تنش جایی دارد یا نه؟ یعنی آیا زندگی زناشویی و ازدواجی که با یک شناخت خوب و آشنایی دقیق و کمک مشاور،  انجام گرفته است، هیچگاه اختلاف و تنش را تجربه نخواهد کرد؟

📣 پاسخ سوال فوق منفی است.

📢  یعنی حتی در موفق ترین ازدواج،  باز هم درجاتی از اختلاف و تنش وجود دارد.  طبق تحقیقات روانشناسی،  بیش از ۵۰ درصد تعارضات حل نشده در تمام ازدواج ها وجود دارد و تنها راه حل برای حفظ ازدواج و زناشویی موفق،  مدیریت تعارضات ( اختلافات و تنش های بین زوجین) می باشد.

📣 تعارضات،  همیشه با کسی که در ارتباط تنگاتنگ هستیم بیشتر از کسان دیگر است و ارتباط زن و شوهر، تنگاتنگ ترین رابطه بشری هست که با هیچ رابطه دیگری قابل مقایسه نیست.

📢 زن و شوهر، تنگاتنگ ترین رابطه بشری را دارند و بیشترین تعارضات را تجربه می کنند.

📣 بر اساس سخنان بالا، سرانجام تعارضات زوجین، چه باید باشد.  آیا زن و شوهری که هیچگاه در چگونگی مدیریت و حل تعارضات زناشویی، آموزشی را ندیده اند و هیچگاه تجربه مشاوره خانواده را نداشته اند و نمی دانند که وجود تعارضات در زندگی زناشویی، جزئی اجتناب ناپذیر از زندگی زناشویی، می باشد و طلاق را اولین راه حل، برای تنش های مکرر خود می پندارند، آیا راه را درست می روند و انتخاب شان صحیح است؟

📣 مسلما،  جواب منفی است.

📢 طلاق،  مثل سنگی است که در آبی آرام انداخته می شود و همانطور که سنگ در آب موجی ایجاد می کند که هرچه از مرکز دورتر می شود،  بزرگتر می شود، طلاق هم به تدریج عوارض و عواقب بزرگتر و شدیدتری را در ابعاد گوناگون بر سیستم خانواده وارد می کند.

📣 اولین نکته و اقدام مهم در اختلافات زناشویی،  درک و فهم عوامل ایجاد کننده تعارضات و اختلافات زناشویی است.

📣 یکی از این دلایل،  عدم درک و شناخت درست از تفاوت های فیزیولوژیک و روانی شناختی زن و مرد از یکدیگر است.

📣 تفاوت نیازهای عاطفی زن و مرد را در گفتار شماره ۱۶،  بررسی کردیم.  عدم درک این تفاوت های عاطفی و عدم ارضا این نیازها توسط همسر، باعث اختلافات ماندگار می شود که تا سنین سالمندی هم ادامه می یابد.

📢 یکی از دلایل مهم اختلافات زناشویی و ایجاد تعارضات دامن گیر و ایجاد کننده تنش های متعدد و تکرار شونده در زندگی زناشویی زوجین،  وجود خطاهای شناختی و ویروس های ذهنی هست که اگر هر دو زوج دچار آن باشند، خطا در خطا شده و زندگی پر آشوب رنج آوری را تجربه خواهند کرد.

🔔 خطاهای شناختی رایج؛

❇️ قضاوت عجولانه و نتیجه گیری شتابزده

❇️ از کاهی کوهی ساختن

❇️ صفر و صد دیدن یا سیاه و سفید دیدن مسائل

❇️ بزرگ کردن نقاط ضعف خود یا همسر

❇️ ندیدن نقاط قوت و قدرت خود یا همسر

❇️ منفی نگری و بدبینی

❇️ سرزنش کردن خود یا همسر

❇️ باید و نباید کردن در مورد خود یا همسر

❇️ به منظور برداشتن و به خود گرفتن

❇️ برچسب زدن به خود یا همسر

❇️ ذهن خوانی کردن و خواندن فکر همسر با این تفکر که حس ششم من قویه

❇️ استدلال هیجانی کردن

❇️ تفکر چه می شد اگر؟

❇️ همیشه انتظار اتفاقات بد داشتن

❇️ مسائل رو در بدترین حالت پیش بینی کردن

❇️ نگاه یک جانبه و یکسوگرایانه به مسائل داشتن و لجبازی و یکدندگی

📣 زن و شوهر با آگاهی از این خطاهای شناختی و ویروس های ذهنی،  لازم است سعی کنند مچ خود را بگیرند و به همسر خود یادآوری کنند که در حال تفکر و عمل توام با خطای شناختی است و لازم است هر دو تسلیم این افکار بیمارگونه نشوند.

📣 چه موقع می گوییم اختلاف زناشویی پیش آمده است؟

📢 وقتی که ارتباط زن و شوهر از ارتباط موثر به ارتباط غیر موثر تبدیل شود.

🌹ارتباط موثر،  تعریف خود را دارد و حداقل دارای ۳ نشانه است؛

✅ وقتی زن و شوهر با هم هستند با هم هماهنگ می باشند و از بودن با هم لذت می برند.

✅ وقتی از هم دورند به یاد هم هستند و از خاطره با هم بودن به خوبی یاد می کنند و برایشان لذت‌بخش است.

✅ مشتاق هستند زودتر به هم برگردند و دلشان برای با هم بودن تنگ می شود.

👌 وقتی تنش و اختلاف پیش آمد ( که گفتیم در زندگی زناشویی اجتناب ناپذیر است ) ،  مهمترین مهارت، مهارت گفتگو کردن و ابراز وجود موثر است.

✅ گفتگو کردن همراه با گوش کردن فعال و به کار بردن مهارت ابراز وجود، با هدف رفع سوء تفاهم می باشد.

✅ سوءتفاهم، اکثر مواقع، به علت خطاهای شناختی که در پیام قبل بررسی کردیم، ایجاد می شود.  هدف شفاف سازی و برگرداندن سردی رابطه به ارتباط موثر می باشد.

📢 اکثر زندگی های زناشویی که به مرحله ای رسیده است که می گویند؛ حرف زدن دیگر فایده ندارد و کار ما از این حرفها گذشته است،  به دلیل انباشته شدن سوءتفاهم های متعدد حل نشده است.

📣 لطفن گفتگو کردن و ابراز وجود را در هنگام ایجاد سوءتفاهم و ایجاد تنش و بهم خوردن ارتباط موثر جدی بگیریم.

📣 معمولا زنان و شوهران، وقتی در باره صحبت کردن با همدیگر توصیه می شوند،  اولین واکنشی که دارند،  این است که ما نمی توانیم با هم صحبت کنیم.

📣 در پاسخ به اینکه چرا نمی تونید با هم صحبت کنید؟ اغلب می شنویم که تا با هم بخواهیم صحبت کنیم یا همسرم گوش شنوا ندارد یا اگر بشنود بلافاصله کارمان به سر و صدا و جنجال می کشد و با قهر و ترک کردن خانه تمام می شود.

👌 علت این نحوه عملکرد و دلیل آن این است که چند نکته بسیار مهمی را در که در ارتباط موثر لازم است رعایت شود را رعایت نمی کنند.

❇️ رعایت مهارت مسئله مداری

❇️ بکار بردن تکنیک همدلی کردن

❇️ اجرای مهارت گوش کردن فعال

❇️ به کار بردن تکنیک درست ابراز وجود

❇️ اجرای خوب هوش هیجانی

 

❇️ رعایت مسئله مداری در گفتگوهای زناشویی برای حل اختلافات و بیرون آمدن از تنش های زناشویی ،  یعنی اینکه وقتی موردی در روابط زناشویی باعث ایجاد تنش و ناراحتی و سوء تفاهم  می شود،  وقتی زن و شوهر می خواهند برای بررسی آن صحبت کنند،  در طول جلسه با هم، فقط در مورد مسئله مورد اختلاف با هم صحبت کنند و از مطرح کردن مسائل دیگر و اختلافات دیگر،  دوری کنند و هر کدام،  رعایت نکرد،  دیگری یادآوری می کند که موضوع صحبت فقط مسئله مورد تنش فعلی هست.

❇️ رعایت تکنیک همدلی در گفتگو کردن برای مدیریت اختلافات و تعارضات ،  یعنی توجه به دنیای مطلوب همسر ،  یعنی خود را به جای او گذاشتن و از دید و نگاه او به مسئله مورد اختلاف نگاه کردن،  یعنی از پشت عینک های او به خودت نگاه کردن،  یعنی توجه به نظام های ارزشی او و خواسته ها و انتظارات همسر را دیدن و به آنها توجه کردن و یعنی خودخواهانه در گفتگوی حل اختلاف وارد نشدن و حق به جانبانه قضاوت نکردن و جای حقی هم برای همسر قائل شدن و به نیازهای عشقی و عاطفی او که در گفتار قبلی گفتیم، 

توجه کردن.

❇️ گوش کردن فعال به این معنی هست که علاوه بر شنیدن،  گوش کنیم. وقتی گوش می کنیم،  تمام توجه و حواس ما به همسرمان هست. وسایل و موانعی که باعث بر هم زدن حواس می شود ( موانع ارتباطی)  را حذف می کنیم،  مثل تلویزیون،  گوشی،  روزنامه، مجله،  بازی کردن با یک وسیله در دستمان و…  علاوه بر حذف موانع ارتباطی،  تماس چشمی با همسر برقرار می کنیم و در چشم یکدیگر نگاه می کنیم،  گاهی با اعمال و حرکاتی مثل تکان دادن سر،  گفتن کلمات تایید آمیز و یا برگرداندن و انعکاس دادن قسمتی از حرفهای همسرمان،  نشان می دهیم که ششدانگ حواسم به تو هست. یک نکته مهم در گوش دادن فعال،  علاوه بر نکات بالا،  ساکت ماندن و حرف نزدن و نظر ندادن، تا پایان یافتن صحبت های همسرمان هست.

 

❇️ تکنیک ابراز وجود و قاطعیت، 

یک تکنیک بسیار مهم است که یک مهارت اساسی و گم شده در روابط انسانی است. تکنیکی که می تواند کمک کننده حفظ روابط موثر و بهبود دهنده اشکالات ارتباطی و اصلاح رابطه باشد و از ایجاد سوءتفاهم بیشتر پیشگیری و حتی سبب رفع سوءتفاهم ها شود. در تکنیک ابراز وجود، وقتی مسئله ای مورد اختلاف پیش آمد، بجای قهر،  پرخاشگری، سکوت های آزار دهنده، بی محلی، پشت سر صحبت کردن و غیبت کردن و…  در شرایط زمانی و مکانی مناسب و در تنهایی با همسر جلسه گفتگو می گذاریم یا یادداشتی برای او می گذاریم یا ایمیل می زنیم یا نامه ای برایش می نویسیم و بی واسطه با او حرفمان را می گوییم. در ابراز وجود ابتدا از نکات مثبت همسر صحبت می کنیم و بعد موضوع مورد ناراحت را روشن و واضح به او یادآوری می کنیم و احساس خود را و تاثیر این رفتار ناراحت کننده و احساس ایجاد شده را در خدشه دار کردن رابطه زناشویی بیان می کنیم.

 

❇️ هوش هیجانی، 

یعنی احساسات و هیجانات خود و دیگران را خوب درک کنیم و با توجه به این آگاهی دو جانبه بتوانیم در شرایط گوناگون،  عملکرد مناسب داشته باشیم و روابط خوبی برقرار نماییم.

❇️ به طور خلاصه،  هوش هیجانی موارد زیر را در بر می گیرد ‌؛

۱٫ مهارت حل مسئله

۲٫ احساس خوشبختی

۳٫احساس استقلال

۴٫ تحمل فشار روانی

۵٫ خودشکوفایی و خلاقیت

۶٫ خودآگاهی هیجانی

۷٫ واقع بینی

۸٫ روابط بین فردی

۹٫ خوش بینی

۱۰٫ عزت نفس

۱۱٫ کنترل خشم و عصبانیت

۱۲٫ انعطاف پذیری

۱۳٫ مسئولیت پذیری

۱۴٫ همدلی

۱۵٫ ابراز وجود

👌 نکته مهم این است که هر کسی از هوش هیجانی بالاتری برخوردار است، در  موقعیت های گوناگون شخصی،  خانوادگی،  اجتماعی،  شغلی و….  موفق تر از دیگران است و اینکه هوش هیجانی در هر سنی قابلیت اصلاح و بهبودی و ارتقاء با آموزش های مناسب دارد.

 

✅ یکی از دلایل اختلافات زناشویی جابجایی دلبستگی با وابستگی هست و این موضوع باعث بروز تعارضات مهمی در زنگی زناشویی می شود. در این گفتار    تفاوت های دلبستگی و وابستگی را می خوانیم؛

❇️ معمولا دیده می شود در بین زن و شوهرها ،مرزهای دلبستگی و وابستگی مشخص نیست . درحالیکه دلبستگی منجر به سازندگی و رشد رابطه می شود اما وابستگی آفتی هست که یک رابطه را تهدید کرده و به شکست می کشاند تفاوتهای دلبستگی و وابستگی بیان می شود .

❇️ کسانی که به اشتباه وابستگی را با عشق دلبستگی اشتباه گرفته اند توجه کنند و نسبت به اصلاح آن بکوشند و سعی کنند با دلبستگی ، پایه های یک خانواده گرم را پی ریزی کرده یا مستحکم نمایند .

♦️تفاوت اول

دلبستگی :رابطه ای خاص و پایدار بین دو نفراست که بواسطه خواستن یکدیگر , آن دو به هم نزدیک می شوند و هردو تمایل دارند.

وابستگی :به رابطه ای اشاره دارد که درآن وجود یک فرد به طرف مقابلش بستگی دارد اگر تو نباشی من مرده ام

♦️تفاوت دوم  

دلبستگی :ساز و کاری طبیعی برای بقاءاست .

وابستگی :مکانیسمی مرضی است

♦️تفاوت سوم

دلبستگی :از احساس امنیت و صمیمیت شکل می گیرد .

وابستگی :از احساس ناامنی نشات می گیرد .

♦️تفاوت چهارم

دلبستگی : احساس تعلق وجود دارد.

وابستگی : احساس تملک و جود دارد.

♦️تفاوت پنجم

  دلبستگی :به شخص استقلال می دهد .

وابستگی :آزادی را از شخص می گیرد .

♦️تفاوت ششم

دلبستگی :فرد را آنطور که هست می خواهیم .

وابستگی:فردرا آن چنان که می خواهیم , شکل می دهیم .

♦️تفاوت هفتم  

دلبستگی :شدت احساسات مثبت و منفی نسبت به معشوق در حد تعادل قرار دارد

وابستگی : احساسا ت شدید و غیرقابل کنترل نسبت به معشوق مشاهده می شود.

♦️تفاوت هشتم

دلبستگی : عشق غیر مشروط است .

وابستگی :عشق مشروط است .

♦️تفاوت نهم

دلبستگی : نوع عشق دگر خواهانه است .

وابستگی : عشق خود خواهانه است .

♦️تفاوت دهم

دلبستگی: توان عشق ورزیدن به خود و دیگری

وابستگی :ناتوانی در عشق ورزیدن به خود و دیگری .

♦️تفاوت یازدهم

  دلبستگی :مشتاق رشد است

وابستگی مانع رشد است .

♦️تفاوت دوازدهم

دلبستگی :موجب آرامش و نهایت است

وابستگی :به شکست ختم می شود

 

📢 یکی از دلایل پشت پرده و پنهان اختلافات زناشویی  که گاه خود زن و شوهر هم از آن بی خبر هستند ،  مسائل جنسی زناشویی می باشد.

❇️ فلسفه مهم و دلیل اصلی ازدواج ،  پاسخ به یکی از نیازهای مهم و فیزیولوژیک انسان می باشد که غریزه جنسی انسان است که برای پیشگیری از بی بند و باری ها و فحشا ، دین و قانون و فرهنگ ، راه حل ازدواج را قرار داده است.

❇️ متاسفانه در ازدواج ها ،  بخصوص در ازدواج های سنتی ، به مسئله ای مهم توجه نمی شود و آن یکی بودن تایپ جنسی دختر و پسر می باشد و گاه از کوچک ترین صحبت در این زمینه پرهیز می شود که یا با توصیه های اجتنابی بزرگترها یا با تفکرات تابویی که در ذهن دختر و پسر شکل گرفته است ،  این عدم کنجکاوی و شفاف سازی ، دیده می شود .

📣 بعد از محرم شدن و رسمی شدن ازدواج ،  متوجه می شوند چقدر از نظر تایپ جنسی از هم دارند . یکی طبع سرد ،  یکی طبع گرم ،  یکی چاق و یکی لاغر ،  یکی با فانتزی های جنسی و دیگری یا با فانتزی های جنسی متفاوت و یا بی فانتزی جنسی ،  یکی با آموزش ها و اطلاعات جنسی فراوان و یکی ناآگاه و چشم بسته تمام و……

📢 نتیجه این ناهماهنگی های جنسی ، آزار و سردی و ناکامی های جنسی هست که گاه سالها به علت تابو بودن مسائل جنسی بیان نمی شود و نقش آفرینی هایی می شود که نتیجه آن طلاق عاطفی ،  طلاق جنسی و مثل هم خانه زندگی کردن و جدا خوابیدن  و یا در نهایت ، طلاق قانونی هست.

📣 بسیاری از سردردها ،  بسیاری از پرخاشگری ها ،  بسیاری از تحریک پذیری ها و بیقراری ها ،  بسیاری از رفتارهای لج بازی و قهرهای تکرار شونده ،  بسیاری از دور از خانه بودن ها و به کار پناه بردن و رفیق بازی ها و در نهایت بسیاری از خیانت های زناشویی ،  به دلیل عدم ارتباط جنسی درست زن و شوهر و اشکال در  کمیت و کیفیت رابطه جنسی همسران است.

📣 لطفن به موضوع رابطه جنسی در زندگی زناشویی ،  به دیده یک رابطه معنوی مهم ، نگاه شود و در مورد کاستی ها و نقایص آن و بیان انتظارات جنسی ، زنان و شوهران در خلوت خود با شفافیت صحبت کنند و در بیان خواسته ها و انتظارات جنسی خود ، احساس خجالت و شرمندگی نداشته باشند و اگر یکی اینطور احساسی دارد ، دیگری در شکستن این احساس نادرست ، پیش قدم شود.

📢 یکی از دلایل اختلافات زناشویی ،  دخالت های بجا و نابجای اطرافیان در زندگی زناشویی زوجین می باشد.

❇️ سالهای اولیه ازدواج، اکثر زوجین با مسئله مسکن روبرو هستند و یکی از راه حل هایی که به ذهن والدین زوجین می رسد، سکونت زوجین در یکی از طبقات واحد مسکونی یکی از والدین دختر یا پسر می باشد. این راه حل، ممکن است راه حل خوبی در حل مشکلات مالی زوجین در ابتدای زندگی باشد اما به شرط آنکه بقیه مسائل رابطه ای هم به شکل درست، اجرا شود.

❇️ اکثر زوجین که دچار مشکلات زناشویی می گردند، وقتی در جلسات مشاوره زوج درمانی حاضر می شوند، بدترین خاطرات خود را از اوایل زندگی زناشویی که در کنار والدین زندگی می کردند،  یاد می کنند و علت آن را هم عدم تجربه عملکرد مستقل و دخالت در انتخاب ها و تصمیم گیری هایشان می دانند.

📣 بعضی از زوجین هم که به ظاهر دور از والدین زندگی می کنند اما وابستگی شدیدی یا از طرف زوجین به والدین و یا وابستگی شدیدی از طرف والدین را زوجین تجربه می کنند که هر دو مورد، باعث ایجاد تعارضات و تنش های متعدد و تکرار شونده در روابط زن و شوهر می شود.  این زوجین در جلسات مشاوره می گویند اگر بقیه بگذارند ما با هم خوبیم یا می گویند ما با هم مشکل نداریم و مشکل ما دخالت دیگران در زندگی ما هست.  این دیگران می تواند پدر،  مادر،  خواهر، برادر یا سایر فامیل و دوستان نزدیک باشند.

📣 زن و شوهر آنقدر لازم است هوشمند باشند و فلسفه ازدواج را خوب فهمیده باشند که به خاطر هیچکس، آرامش درون رابطه زناشویی خود را به خطر نیاندازند و عشق خود را تحت الشعاع مسائل بیرونی قرار ندهند.

 

📢  از چند سال گذشته،  با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش آن و اینکه در دست هر زن و مردی تلفن هوشمندی هست و شبکه های مجازی متعدد که راه ارتباط غیر حضوری و دسترسی به دیگران را آسان نموده است.

📣 متاسفانه، در حالیکه این تکنولوژی می تواند در راه رشد آدمی به کار رود اما در  بعضی از زندگی های زناشویی، یک آفت بزرگ و باعث اختلافات و تنش هایی گردیده است که گاه به طلاق قانونی ختم شده است.

📣 تلفن همراه و عضویت در شبکه های مجازی، در عین حال که یک وسیله شخصی محسوب می گردد . اما در زندگی زناشویی ،  یک وسیله شخصی که همسر حق ورود به آن را نداشته باشد،  نیست. 

📣 در عین احترام متقابل زن و شوهر به یکدیگر و اعتماد داشتن به هم و عدم وارسی گوشی یکدیگر ،  لازم است که گوشی زوجین اگر رمز دارد از رمز گوشی یکدیگر مطلع باشند و از انجام اعمالی که منجر به ایجاد شک و سوء ظن می گردد ، زن و شوهر ،  پرهیز نمایند.

📣 ریشه بسیاری از مشکلات و اختلافات زناشویی که در اتاق مشاوره مطرح می گردد ، متاسفانه به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع تلفن همراه و شبکه های مجازی ارتباط می یابد.

📢 همسران لازم است بدانند که هر گونه عمل یا رفتاری که به نوعی از یکدیگر پنهان نمایند یک آلارم برای دوری از یکدیگر و ایجاد زمینه سوء ظن و زمینه ساز خیانت و رابطه فرازناشویی می باشد و تلفن همراه و شبکه های مجازی مهمترین زمینه سازهای این مسئله می باشند. 

📢 یکی از دلایل مهم اختلافات زناشویی ،  خیانت زناشویی می باشد.  

📣 همچنین ،  یکی از دلایل مهم خیانت زناشویی ،  اختلافات زناشویی می باشد.

📢 بدانیم که اکثر مواقع ، خیانت زناشویی و اختلافات زناشویی دو مفهوم به هم وابسته ای هستند که هر کدام دیگری را با خود به کانون خانواده می آورد.

♦️زن و شوهر باید بدانند که هر گونه تنش یا موضوعی با مفهوم اختلاف ،  در روابط خود متوجه شدند ،  همانطور که در پیام های قبل گفتم مثل یک آلارم و روشن شدن چراغ پشت آمپر ماشین هست که اگر به آن توجه نشود ،  منجر به خرابی بیشتر و پر هزینه تر ماشین می شود.

📢 وقتی موضوعات تنش زای زندگی زناشویی ریشه یابی نگردد و رفع سوء تفاهم نشود ،  منجر به دوری احساسی و عاطفی و فیزیکی زن و شوهر و تعطیلی اتاق خواب می شود و نتیجه آن در اکثر مواقع کشیده شدن به طرف کسی می شود که جایگزین این کمبودها می گردد و شروع مفهوم روابط فرازناشویی و خیانت در زندگی زناشویی می باشد.

🔶 در چند پیام آینده در مفهوم روابط فرازناشویی و راهکارهای روبرو شدن صحیح با آن ،  برایتان خواهم گفت.

🔶 در باره خیانت زناشویی ، قبل از هر اقدامی ابتدا چند نکته مهم باید مفهوم شده باشد.

📢 نکته مهم تعریف خیانت زناشویی و اینکه چه زمانی در رابطه بین زن و مرد می توان گفت خیانت ،  اتفاق افتاده است.

📣 خیانت در مفهوم روانشناسی ، در رابطه ای تعریف می شود که از نظر قانونی ،  زن و مرد ازدواج کرده باشند و رسما به هم تعهد و مسئولیت وفاداری داده اند.

📣 در روابط غیر رسمی ،  به صورت ازدواج سفید ، رابطه دوست دختر و پسری ،  خیانت بر اساس قراردادههای درون فردی بین آنها تعریف می شود و مفهوم خیانت در ازدواج رسمی ،  متفاوت است و بر اساس پروتکل درمانی زوج درمانی نمی توان بر آن وارد شد.

📣 خیانت ( رابطه فرازناشویی ) ، در رابطه ازدواج و زناشویی ، به هرگونه رفتار و عملکردی که از طرف زن یا مرد انجام شود و از دیگری پنهان باشد و در فضای صمیمیت قابل بیان نباشد ،  گفته می شود.

📣 رفتارهایی که تعریف خیانت دارند ،  در ابتدا بسیار نامحسوس هستند ،  طوری که حتی خود فرد هم متوجه نیست ، چون تعریف خیانت را درک نکرده است.  هر رفتار و عملکردی که در آن ذره ای ناصداقتی به همسر باشد و رگه های پنهان کاری در رفتار زوجین دیده شود به معنای آلارم پشت آمپر ماشین زندگی زناشویی هست که باید به آن توجه کرد و رفع نقص نمود تا به آسیب و هزینه بیشتر  منجر نشود.

 

📢 خیانت در رابطه زناشویی یک بحران است.

📣 بحران ها ،  مرگ رابطه زناشویی را سرعت می بخشند.

🌸 روانشناسی و مشاوره ،  می خواهد مرگ رابطه زناشویی را به تاخیر بیندازد.

📣 اولین اقدام در برخورد با خیانت توسط مشاور و روانشناس ،  این است که بتواند نگاه فاجعه آمیز بودن به خیانت را به نگاه ایجاد یک بحران تبدیل کند که صد البته به معنای دست کم گرفتن خیانت نیست.

🔶 همیشه در هر بحرانی که پیش می آید مثل سیل ،  زلزله ،  آتش سوزی ها و اتفاقات بزرگ دیگر ، بلافاصله ،  ستاد بحران تشکیل می شود و اتاق فکر از متفکران و صاحب نظران و مسئولین برگزار می شود تا بتوانند بحران را به درستی مدیریت کنند و از بروز رفتارهای هیجانی و احساسی پیشگیری کنند که آسیب های بیشتری در بحران وارد نکنند و در گام های بعدی ،  در جهت رسیدگی و وضع قوانین برای پیشگیری از بحران های بعدی و مشابه اقدام می کنند.

👌اقدامی که در برخورد با یک خیانت ، باید اتفاق بیفتد ، دقیقا مثل برخورد با یک بحران و اتفاق ناگوار که تعادل زندگی زناشویی را بر هم زده است،  می باشد.

📣 شکل و شدت بحران ایجاد شده در خیانت و تاثیر آن بر خیانت دیده به عوامل گوناگونی بستگی دارد که چند مورد آن را بررسی می کنیم؛

🔶 خیانت یک پدیده  فرهنگ وابسته ،  جنسیت وابسته و شخصیت وابسته است.

♦️ما از خیانت ، تعریف واحد نداریم و ما تعاریفی از خیانت داریم که در یک طیف است و در تعریفی سهل گیرانه ،  رابطه فرازناشویی که فقط رابطه جنسی خارج از زناشویی را خیانت می داند و برقراری رابطه عاطفی را خیانت نمی داند.

♦️ در یک تعریف سخت گیرانه ،  هر گونه رابطه ای با جنس مخالف خارج از پیمان زناشویی را خیانت می داند.

🔶 انواع  روابط فرازناشویی ، از طیف بی وفایی تا خیانت با کیفیت های گوناگون وجود دارد که از رابطه کوتاه و بدون وابستگی تا رابطه عمیق عاشقی و وابستگی شدید و طولانی ،  می تواند باشد.

♦️خیانت ، انواع گوناگون دارد؛ خیانت جنسی ،  خیانت احساسی ،  خیانت جنسی – احساسی و خیانت تلافی جویانه .

📢 آنچنان که در پیامهای قبلی گفته شد ،   اینکه نوع و شکل اتفاقی که مفهوم خیانت گرفته چه هست و با توجه به اینکه همسر او چگونه باشد و چگونه فکر کند ،  واکنش به این اتفاق از بی تفاوتی و یا صحبت و گله کوچک تا بی آبرویی راه انداختن و فرد خیانت کرده را شهره خاص و عام کردن و برهم زدن زندگی ،  متفاوت می باشد.

👌 نکته مهم در برخورد اولیه با مسئله خیانت ، مدیریت بحران است. در واقع اتفاقی که افتاده به حریم خصوصی و عاشقانه فرد خیانت دیده تجاوز شده است و با توجه به نحوه تفکر فرد ،  شدت این بحران در طیف وسیعی خواهد بود ،  بخصوص اگر  او خود را وفادار به زندگی بداند و خود اهل خیانت نبوده باشد.

📣 اولین اقدام ،  نگاه داشتن آبروی فرد  و ثابت کردن خیانت با شواهد قوی و صحبت کردن با خود فرد است که با توجه به شخصیت فرد و مسائل جاری در بین زن و شوهر اتفاقات گوناگونی پیش خواهد آمد.

🔶 نکته مهم این است که مسئله ای که ایجاد شده به صورت یک رفتار اشتباه دیده شده و کل شخصیت و گذشته فرد ،  نباید زیر سوال برود.

♦️ نکته مهم دیگر،  اینکه فقط فرد خیانت کرده مقصر شناخته نشود و سهم هریک در ایجاد مسئله خیانت پذیرفته شود.

📢 اما در هر صورت چه فرد بپذیرد و قول دهد که دیگر خطایی نخواهد کرد و چه هر دو سهم خود را بپذیرند  ،  حضور در جلسه مشاوره و بررسی موضوع و زوج درمانی و غنی سازی زندگی زناشویی ، برای پیشگیری از خیانت مجدد الزامی و قطعی است و نباید در آن سهل انگاری شود و یا به عقب بیفتد.

🔔 صبحت در باب خیانت بسیار است، اما آن را پایان می دهیم،  موضوعی که در تمام فرهنگ ها و ملل و از گذشته تا حال بوده و باز هم خواهد بود و این به هتگنر نمایی زوجین بر می گردد که از باغ زندگی زناشویی و گلستان عشق خود چگونه مراقبت نمایند و علف های هرز گلستان عشق را به خوبی بچینند و دور بریزند تا فرصت آسیب زدن به گلستان عشق آنها را نیابند.

 

📣 در اختلافات زناشویی ،  وقتی مواردی به طور تکراری ، زیاد دیده شود می تواند پیش بینی کننده طلاق باشد.

👌 جان گاتمن، محقق در روابط زناشویی شش رفتار تکرار شونده زیر در روابط زناشویی را پیش بینی کننده طلاق می داند؛

🔶 شروع یک مشاجره با شدت زیاد

♦️انتقاد مکرر از همسر به جای گلایه کردن

🔶 نشان دادن تنفر و انزجار مکرر

♦️دفاعی رفتار کردن زیاد

🔶 فقدان تایید طرف مقابل در روابط

♦️زبان بدن منفی که مفهوم توهین و تحقیر را داشته باشد.

📣 مهمترین عاملی که منجر به طلاق می شود ،  تحقیر شدن است.

📣 خشم ،  خودش پیش بینی کننده طلاق نیست ،  مگر آنکه همراه با تحقیر باشد.

 

📣 مخاطبین ارجمند و محترم ، علت اینکه در بین پیام قبلی و این پیام فاصله بیشتر شد ،  این است که هر بار که برای نوشتن اقدام کردم ،  دستم به نوشتن نرفت و ذهنم مقاومت می کرد . چراکه نوشتن در باب طلاق ،  برایم سخت است.

👌 طلاق حلال ترین حرام خداوند است،  یعنی خداوند راضی به طلاق نیست اما در نهایت وقتی ادامه زندگی بسیار زجر آور و عذاب دهنده می گردد،  چاره ای جز طلاق نمی ماند.

📣 طلاق را باید زمانی تن داد ، که تمام راههای طی شده برای بهبود وضعیت موجود و رفع نقایص ارتباطی زن و شوهر طی شده باشد و مشاوره های خانوادگی و فردی لازم طی شده باشد و مشاوره ارزیابی همه جانبه طلاق انجام شده  باشد.

👌 اکثر طلاق هایی که صورت می گیرد ،  از جنس طلاق نیستند و به علت عدم توانمند بودن زن و شوهر در مهارتهای زندگی کردن و عدم هوش هیجانی مطلوب زوجین ،  بخصوص مهارتهای ارتباطی و همدلی می باشد.

📣 طلاق در مواردی که مسائل زیر مطرح باشد ،  لزوم بیشتری می یابد ‌؛

🔶 بیماری های روانپزشکی مزمن و بد پاسخ به درمان

♦️اعتیادهای مزمن که در پی درمان نیست و عوارض  آن به زندگی خانوادگی و فرزندان لطمه جدی وارد کرده است.

🔶 وسواس های شدید مختل کننده زندگی خانوادگی که تمایل به درمان ندارد یا بد پاسخ است.

♦️خشونت های فیزیکی که احتمال آسیب اعضای خانواده وجود دارد.

🔶 خیانت های تکرار شونده که فرد نمی خواهد تغییر رویه دهد و به سلامت خانواده لطمه وارد می شود.