بلوغ عاطفی و نقش آن در سلامت روان

بلوغ عاطفی و نقش آن در سلامت روان

 

در شرایط حاضر نوجوانان و کودکان با مشکلات بسیاری در زندگی خود مواجه می شوند. این مشکلات موجب مسائل روان تنی بسیاری چون اضطراب ، تنش ، ناکامی و آشفتگی عاطفی در زندگی روزمره می شوند. چیزی که می تواند از این مشکلات پیشگیری کند رشد مفهومی بنام بلوغ عاطفی در سیر زندگی می باشد . در واقع، بلوغ عاطفی نه فقط از عوامل موثر در الگوی شخصیت است بلکه به کنترل رشد نوجوان کمک می کند. مفهوم رفتار عاطفی بالغ در هر سطحی حاصل رشد طبیعی عاطفی است. شخصی قادر به کنترل عواطف خویش است که تاخیر در ارضاء را تحمل می کند ، بدون اینکه تاسف بخورد و رنج بکشد. بلوغ عاطفی جریانی است که طی آن شخصیت فرد مداوماً برای احراز بیش از پیش سلامت عاطفی ، از لحاظ روانی و فردی می کوشد. او قابلیت مقاومت در برابر تاخیر در ارضای نیازها را دارد . او توان تحمل میزان معقول ناکامی را دارد . او به طرح و نقشه دراز مدت معتقد است و می تواند توقعات خویش را بر مبنای اقتضای موقعیت به تعویق اندازد یا در آن تجدید نظر نماید. کودکی که از لحاظ عاطفی بالغ است توان سازگاری موثر با خود ، اعضای خانواده ، هم کلاسی ها ، جامعه و فرهنگ خویش را داراست. برجسته ترین علامت  بلوغ عاطفی تحمل تنش است . یک علامت دیگر، بی تفاوتی به برخی از انواع محرکات است که بر کودکان یا نوجوانان اثر می کند و او را بی حوصله یا دستخوش احساسات می نماید. بعلاوه، شخص بالغ از نظر عاطفی پیوسته دارای گنجایش شادی و تفریح است . او از کار و تفریح هر دو لذت می برد و توازن بین آنها را حفظ می نماید . افرادی که از لحاظ بلوغ عاطفی بالغ هستند دارای خصوصیات زیر هستند: تمایل به غیر همجنس، درک نگرش و رفتار دیگران ، میل به پذیرش نگرش ها و عادات دیگران و قابلیت تاخیر پاسخ های خود . اگر رشد عاطفی فردی بالا باشد، قابلیت انطباق او بالاست ، تمایلات بازگشتی و یادآوری خاطرات ناخوشایند در او کم است و حساسیت های او در حداقل است . کسی که از لحاظ بلوغ عاطفی بالغ است الزاماً همه موجبات اضطراب و خصومت را حل نکرده بلکه مداوماً در فرآیند دیدن خودش در چشم انداز روشن تری است و مرتباً برای نیل به تلفیق سالم احساس ، تفکر و عمل می کوشد .

رفتار اختلال عاطفی را می توان به شکل زیر توصیف کرد : او چون کودکان عمل می کند ، در جستجوی همدلی است ، او خود پسند است ، اهل دعوا است ، رفتار کودکانه دارد . خود محور و پر توفع است و اگر در بازی ببازد عصبانی می شود . معیارهای عدم بلوغ عاطفی را در پنج مورد می توان توضیح داد :

  1. عدم ثبات عاطفی

این عامل مجموعه ای از عدم قابلیت در حل و فصل مشکلات ، زودرنجی ، نیازها ، نیاز به کمک در کارهای روزمره ، آسیب پذیری ، لجاجت و تندخویی می باشد . ،

  1. بازگشت عاطفی

بازگشت عاطفی شامل مواردی مثل احساس حقارت ، بیقراری ، خصومت ، پرخاشگری و خودمداری است

  1. ناسازگاری اجتماعی

چنین شخصیتی فاقد قابلیت انطباق اجتماعی است . دچار نفرت است . گوشه گیر و در عین حال متکبر است . دروغ می گوید و تنبلی می کند .

  1.  فروپاشی شخصیت

این عامل شامل کلیه علائمی است که نشان دهنده فروپاشی شخصیت است مانند واکنش سازی ، هراس ، دلیل تراشی ، بدبینی ، رفتار ضد اخلاقی و مانند آن . چنین فردی از احساس حقارت رنج می برد و از این رو از طریق پرخاش و تخریب نسبت به محیط واکنش نشان می دهد و احساس وارونه نسبت به واقعیت دارد و درجات متفاوتی از عصبیت از خود نشان می دهد .

  1.  فقدان استقلال

چنین فردی وابستگی انگلی نسبت به دیگران نشان می دهد ، خودبین است . رغبت های محسوس ندارد و مردم او را غیر قابل اعتماد می دانند .

در بیانی دیگر نشانه های کسی که بلوغ عاطفی دارد را می توان به زبان ساده تر و خودمانی تر اینگونه بیان کرد :

 اولین نشانه ی کسی که بلوغ عاطفی دارد این است که خودش را دوست دارد. نه اینکه مغرور باشه نه اینکه خود شیفته باشد. اتفاقاً کاملاً به نقاط ضعف خودش آگاه است و از بیان کردنش هم ترسی ندارد اما با وجود محدودیت ها و مشکلاتش با خودش مهربان است. این در مورد بقیه هم هست. این افراد به بقیهی احترام می گذارند با وجود اینکه شاید چیزهایی را آنها نپسندند. این افراد به زور نمی خواهند کسی را تغییر دهند و می توانند دیگران را همانطور که هستند بپذیرند. رفتارهای دیکتاتوری و زورگویی و کنترل گری ندارند. اگر از آنها انتقاد شود برآشفته نمی شوند و عصبانی کردنشان کار سختیه. در گذشته زندگی نمی کنند و اگر اتفاقات تلخی برایشان اتفاق افتاده باشد ، توانستند با آن کنار بیایند. اهل نق زدن ، غر زدن نیستند. شکست هایشان را به سرنوشت و تقدیر و خدا و شانس و …. ربط نمی دهند. از مشکلات گذشته درس های لازم را گرفتند و پرونده آن را بستند. اگر شرایط برایشان سخت شود خودشان را سریع نمی بازند و سعی می کنند بقیه را هم مدیریت کنند و الهام بخش باشند. کمتر مواقعی این افراد را بحران زده میشود دید. این افراد در زندگی شان دنبال مقصر نمی گردند. دنبال آرامش و شادی و حال خوب هستند و به بقیه هم کمک می کنند این گونه باشند. بخشندگی و حمایت گری زیادی دارند و از کمک به دیگران دریغ نمی کنند . نوع دوست و اخلاق مدار هستند. دنبال دردسر و حاشیه سازی و ایرادگیری نیستند. آنها قصد دارند خوب زندگی کنند و بقیه را هم در این مسیر کمک می کنند. ذهنی باز دارند و روشنفکر هستند. تحت تاثیر شایعات قرار نمی گیرند و هر خبری و هر حرفی را قبول نمی کنند. تعصبات مذهبی ، قومی و … ندارند. خودشان را در چهارچوب های سنت گیر نمی اندازند. گوش به حرف رسانه نیستند. همرنگ جماعت نمی شوند. علاقه دارند هر چیزی را از فیلتر عقل و فکر خودشان عبور دهند و بعد در مورد آن تصمیم بگیرند. نه تنها به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار نمی گیرند بلکه راهنمای دیگران نیز می باشند. زندگی شان را وقف پول نمی کنند و پول درآوردن را در راستای حال خوب می دانند. درآمد خوبی دارند و در خرج کردن هم دست ودلباز هستند و تفریح ، بازی و سفر جزء برنامه زندگی شان است. به یادگیری و مطالعه اهمیت می دهند . با تمام این نقاط قوت اگر با مشکلی روبرو شوند از کمک گرفتن از درمانگر و روانشناس دریغ ندارند چون برای سلامتی جسمی و روحی خود اهمیت می دهند.

………………………………………………………………………………………………………………………………..

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما : 
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan