هیپنوتیزم متافوریک

هیپنوتیزم متافوریک

 

متافور یعنی استعاره و هیپنوتیزم متافوریک یعنی هیپنوتیزم استعاره ای. هیپنوتیزم حالتی از تغییر هوشیاری می باشد که به آن خلسه می گوییم و در حالت خلسه امواج مغزی انسان تغییر کرده و از حالت بتا به حالت آلفا در آمده است و در خلسه های عمیق تر حتی به موج مغزی تتا هم می رسد . این سیر تغییر امواج ، ناشی از کند شدن فرکانس های امواج مغزی می باشد و شرایط تلقین پذیری ذهن انسان فراهم می گردد . در این حالت مغزی ، برای تاثیر گذاری و مداخله در ذهن ناخودآگاه سوژه ، درمانگر هیپنوتیزمی می تواند در جهت اهداف درمانی ، موثرتر اقدام نماید . البته شرط لازم سطح هیپنوتیزم پذیری خوب سوژه را هم باید مد نظر داشته باشیم .

امتیاز هیپنوتیزم متافوریک این است که در این حالت هیپنوتیزمی ، لازم نیست حتماً سوژه به خلسه های عمیق هیپنوتیزمی وارد شود و به طور کلاسیک و سنتی هیپنوتیزم ، در روی مبل هیپنوتیزم قرار گیرد و لازم نیست چشم ها را ببندد . در هیپنوتیزم متافوریک ، اصلاً  لازم نیست به سوژه بگوییم که دارد هیپنوتیزم می شود ، بلکه با عملکرد هنرمندانه و عالمانه هیپنوتیزور و در حالت گفتگوی محاوره ای ، هیپنوتیزم متافوریک شکل می گیرد و سوژه ، بعد از جلسه درمانی تغییری در افکار ، احساسات و رفتار خود تجربه می کند ، هدفی که در هیپنوتیزم و روان درمانی مد نظر ما می باشد و هیپنوتیزم یک نوع روان درمانی موثرتر و میان بر می باشد که طول درمان و جلسات درمانی را کوتاه تر می نماید . معمولاً در جلسه درمانی بعد ، این کلام را می شنویم که شما جلسه قبل بدون اینکه بفهمم مرا هیپنوتیزم کردید مگه نه ؟ چون یک تغییرات جالبی در خودم احساس کردم . مثلاً دیگر عصبای نشدم یا با هسرم و فرزندم ارتباط بهتری داشتم یا تمرکز ذهنی بهتر داشتم و کیفیت درسخواندنم بهتر شده بود و یا با انگیزه بهتری صبح ها بیدار می شوم و….

 در حالت متافوریک ، نحوه بیان هیپنوتیزور به گونه ای می باشد که از متافور و صحبت بیان شده ، مفهومی پنهان شده ، ذهن سوژه برداشت می کند . مفهومی عمیق تر که ماندگاری عمیق تری در ذهن سوژه به جا می گذارد . مفهومی که در ناخودآگاه سوژه جای خود را باز می کند و یادآوری آن متافور ، مفهوم عمیق را تداعی می کند و سوژه در عملکردی متفاوت تر ظاهر می شود و تغییری محسوس از خود به نمایش می گذارد و نتیجه ای که از هپنوتیزم مد نظر هیپنوتیزور می باشد ، حاصل می شود.

این حالت هیپنوتیزمی ، اثربخشی بیشتر و ماندگاری بیشتری دارد . در هیپنوتیزم متافوریک ، لازم است هیپنوتیزور دانش عمیق تری از هیپنوتیزم ، روانشناسی ، روان درمانی و مطالعات ادبی و متافورهای حاکم بر جامعه و خرد جمعی داشته باشد و همچنین سوژه هیپنوتیزمی از ادراک و فهم متناسب برای دریافت متافورها و مفاهیم عمیق آن داشته باشد ، تا به منظور درمانی لازم ، دست یابیم . هیپنوتیزم متافوریک ، برای سوژه هایی با سطح تحصیلات و دانش کم یا ضریب هوشی پایین و یا سنین پایین یا سطح فرهنگ پایین ، مناسب نمی باشد مگر با هنرمندی درمانگر هیپنوتیزمی به کار برده شود که گاه در یک جلسه به پاسخ های درمانی می رسیم که از روش های دیگر روان درمانی به هیچ وجه نمی رسیدیم و بعلاوه ، وقتی مراجع کشش جلسات درمانی دیگر را نداشته باشد یا برای جلسات دیگر مقاومت داشته باشد ، هیپنوتیزم متافوریک می تواند یک انتخاب مناسب باشد . از طرفی هیپنوتیزم متافوریک ، مناسب سوژه های مقاوم به هیپنوتیزم شدن یا با عدم همکاری لازم می باشد و یک انتخاب خوب برای برخورد با این مراجعین می باشد . در جامعه و در خرد جمعی جوامع و فرهنگ های مختلف ،  بخصوص در فرهنگ غنی ایرانی ، تمام ضرب المثل ها و ادبیات ما سرشار از این متافورها می باشد . مثلاً ضرب المثل قسم حضرت عباس رو قبول کنم یا دم خروس رو ، با یک گل بهار نمیشه ، جوجه رو آخر پاییز می شمارند ، زمستان میره و رو سیاهی به زغال می مونه و ….

استاد هیپنوتیزم ، دوست و همکار ارجمندم جناب دکتر مهدی فتحی که نقش بسزایی در غنی کردن هیپنوتیزم متافوریک داشته اند ، با کتاب اخیرشان بنام ” مخزن هیپنوتیزمی ” بخوبی نقش کتاب مخزن الاسرار نظامی گنجوی را در هیپنوتیزم متافوریک به بیان هیپنوتیزمی ، افتخار ما به ادبیات متافوریک ایران را به نمایش گذاشته اند . در هیپنوتیزم جهانی ، میلتون اریکسون روانپزشکی هستند که هیپنوتیزم متافوریک را پایه گذاری کردند و به عنوان هیپنوتیزم اریکسونی از آن یاد می شود و نوعی هیپنوتیزم پیشرفته می باشد . در هیپنوتیزم اریکسونی متامدل ها یا میلتون مدل ها مطرح می شوند . در نوشتاری دیگر در باره متا مدل ها بیشتر صحبت خواهم کرد.

………………………………………………………………………………………………………………………………..

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) :
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما : 
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan