اضطراب و مدیریت آن را بهتر بشناسیم

اضطراب و مدیریت آن را بهتر بشناسیم

در این لحظه نگران چه چیزی هستید؟ قبض هایتان؟ زندگی عاطفی تان؟ سلامتی تان؟سررسیدقسط یا اجاره تان؟ آیا از ارتفاع یا آسانسور یا عنکبوت یا سوسک و… می ترسید؟ از آمپول یا خون چطور؟ آیا فکر رفتن به میهمانی یا سخنرانی در جمع احساس بدی در معده شما ایجاد می کند؟ آیا اول شب خواب تان نمی برد و ساعت ها در تختخواب تان غلط می زنید و افکار مزاحم نمی گذارند بخوابید؟ آیا نیمه شب از خواب به حالت کابوس از خواب می پرید و به این فکر می کنید که مثلاً از پشت به یک ماشین زده اید؟ آیا نگران میکروب های روی دستگیره در هستید یا مدام شک می کنید گاز را خاموش کرده اید یا نه؟ آیا نگران نجس و پاکی هستید؟ یا نگرانی و افکاری مشابه اینها دارید؟ شاید وقتی این سوالات را می خوانید یک یا چند مورد از آنها برای شما یا نزدیکانتان آشنا باشد.

همه این افکار وجه اشتراکی دارند که موجب می شود هیجانی به اسم اضطراب در انسان ایجاد شود. پس می توان گفت ؛ نگرانی ، ترس ، وحشت زدگی ، شرم ، تجربه مجدد رویدادهای آسیب زا ، وسواس ها و رفتارهای اجباری ، همگی می توانند به عنوان تجارب مرتبط با اضطراب در نظر گرفته شوند.

وقتی از اضطراب صحبت می کنیم ، منظورمان یک نوع اضطراب خاص نیست بلکه منظورمان احساس ناراحتی ناشی از بلاتکلیفی و عدم قطعیت است که برای همه ما آشناست. اضطراب ، حالتی از ناآرامی و تشویش است ، تمرکز روی احتمال شکست یا بدبختی ، که باعث پریشانی می شود. نگرانی و ترس ، دو ویژگی مشترک اضطراب هستند . اضطراب از دو منبع سرچشمه می گیرد :

  • تنش جسمانی شامل نشانه های جنگ و گریز که از هورمون استرس ( کورتیزول )  ناشی می شود که به علت تحریک سیستم عصبی خودکار سمپاتیک است.
  • افکار متمرکز بر وقوع خطر یا احتمال های فاجعه آور در آینده

نشانه های جنگ و گریز زمانی در بدن ما ظاهر می شوند که بخواهند ما را برای فرار یا جنگیدن علیه تهدیدها آماده کنند. این علائم شامل خشکی دهان ، لرزش دست ، لرزش صدا ، احساس غش یا سرگیجه ، نفس های تند و سریع ، تعریق ، تپش قلب ، کرختی و غیره است. افکار اضطراب آور که اغلب ” چه می شود اگر… ” نامیده می شوند ، تصاویر و انتظاراتی در خصوص وقوع درد و رنج ، فقدان و فاجعه در ذهن ایجاد می کنند. این افکار به بدن هشدار می دهند تا برای مقابله با مسائل تهدیدآمیز آماده باشد ( پاسخ جنگ و گریز را فعال می کنند ) .

اما هیچ رویدادی به خودی خود موجب اضطراب نمی شود بلکه افکار شما در باره این رویدادها ، نحوه تفسیر و برداشت تان از این رویدادها و واکنش جسمی شما به این افکار هستند که حالت هیجانی اضطراب را ایجاد می کنند. اضطراب می تواند حالت موقتی داشته باشد یا زمان زیادی طول بکشد و با توجه به ادامه و شدت آن انواع اضطراب تعریف می شود مانند اضطراب منتشر ، حملات پانیک ، انواع فوبیاها و …

به نظر می رسد اضطراب ، تجربه ای حیاتی و ضروری برای بشر است که بعضی افراد فقط گاهی آن را تجربه می کنند ولی بسیاری از افراد زمان طولانی تری با آن درگیر هستند. واقعیت این است که هیچ کس نمی داند دقیقاً چه عاملی باعث بروز اضطراب می شود. قطعاً برخی از اضطراب ها بنا به دلایل مشخصی مثل تغییرات اساسی زندگی ، خطرات قریب الوقوع ( به عنوان مثال بلایای طبیعی یا مشکلات سلامتی ) و برخی مشکلات پزشکی یا عوارض جانبی یک دارو نمایان می شوند اما زمانی که با یک الگوی اضطرابی روبرو باشیم نمی توان به طور دقیق آن را به علت خاصی ربط داد.

می توان گفت اضطراب نتیجه تعامل پیچیده بین افکار و الگوهای تفکر ، تنش جسمانی ، استعداد زیستی ، رویدادهای استرس زا در زندگی و همچنین مطالبات متناقض زندگی است . نگرانی ، ترس از بلا تکلیفی است ؛ به این معنا که امکان رخداد هر چیزی به ویژه اتفاقات دردناک وجود دارد . نکته قابل توجه اینجاست که نگرانی همواره متمرکز بر آینده است. وقتی شما در لحظه زندگی کنید و تمرکزتان روی اتفاقاتی باشد که در اینجا و اکنون رخ می دهد ، نگرانی به هیچ وجه نمی تواند فشاری بر زندگی شما وارد کند . نگرانی بسیاری از لذت های ما را از بین می برد . در صورتی که اگر نبود می توانستیم لذت بیشتری را تجربه کنیم و سرزندگی بیشتری داشته باشیم. تقریباً همه افراد نگرانی را تجربه می کنند . درست است؟ چرا نگران نشویم؟ نگرانی تلاش مداومی است در جهت پاسخگویی به سوالات مهم زندگی از قبیل : نکند انتخاب اشتباهی داشته باشم؟ نکند به کسی آسیب بزنم؟ نکند به اندازه کافی خوب نیستم که دوست داشتنی باشم؟ نکند نتوانم قبض هایم را پرداخت کنم؟ اما مهم مدیریت این نگرانی ها و برخورد توام با سلامت روان با آن است تا منجر به اضطراب نشود.

 اضطراب شبیه عفونت و شکستگی استخوان نیست. هیچ درمانی چه به تنهایی چه به صورت ترکیبی ، اضطراب را به طور قطع ” شفا ” نمی دهد. بلکه راههای مدیریت و هدایت درست آن را برای تجربه آرامش و رهایی فراهم می کند. داروهای ضد اضطراب هم برای برخی افراد و زمان محدودی مفیدخواهند بود. در واقع برای مقابله موفقیت آمیز با اضطراب ، با توجه به ماهیت و شکل اضطراب و ماهیت شخصیت فرد مضطرب ، ترکیبی از درمان های روانشناختی ، رفتاری ، روان درمانی ، روان کاوی ، هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی و هیپنوآنالیز و آموزش خود هیپنوتیزم و درمان پزشکی و دارودرمانی نیاز هست . علاوه بر این ، داشتن انگیزه قوی و درجاتی از تعهد نیز برای تغییر ضروری است.

……………………………………………………………………………………………………….

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) : 
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵ 
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵ 
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵ 
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما :  
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan