طرحواره ها یا تله های زندگی

طرحواره ها یا تله های زندگی

طرحواره ها یا تله های روانی یک نوع طرز تفکر هست که فرد بر اساس آن زندگی می کند. طرحواره ها آسیب زننده هستند و در زندگی شخصی و روابط فرد  با دیگران و در رابطه با جنس مخالف و بخصوص ازدواج ، مشکلات و مسائل متعددی را ایجاد می کنند. بخصوص اگر هم زن و هم مرد ، هر دو ، طرحواره های رابطه ای داشته باشند ، بسیار مشکل ساز می شود و رابطه را به تنش های فراوان و مستمر و در نهایت به جدایی می کشاند. به همین دلیل قبل از به رسمیت دادن هر رابطه ای به قصد ازدواج ، حتماً لازم است مشاوره شده و طرحواره هایشان شناسایی ، مقایسه و در جلسات روان درمانی ، درمان شود. طرحواره ها ، بر اساس نحوه وراثت افراد و نحوه تربیت توسط والدین و حوادث مهم تاثیرگذار در دوران کودکی و نوجوانی ، شکل می گیرند. در برخورد با طرحواره ها ، افراد سه گونه عمل می کنند؛ اجتناب از طرحواره ، تسلیم شدن به طرحواره و مقابله سازگارانه با طرحواره . روش اجتناب و تسلیم ، روشهای غلط و اشتباه هستند که مسائل و مشکلات جدی تری را ایجاد می کنند. روش مقابله سازگانه ، یک روش صحیح می باشد که  توسط درمانگر ، طرحواره ها شناسایی و طرحواره درمانی انجام شده و روشهای برخورد درست با طرحواره هایش را فرد آموخته است .

از زبان کسانی که این طرحواره ها را دارند ( ۱۵ تا ۱۸ طرحواره اصلی توسط جفری یانگ شناسایی شده است ) در باره تعدای از طرحواره ها ، می گوییم تا کمی با طرحواره ها آشنا شوید :

  1. رها شدگی و بی ثباتی :

در برخورد با دیگران و در روابطم همیشه یک فکر توی سرم هست که خواهش می کنم مرا تنها نگذار . من باور دارم ، نزدیکان و افراد مهم زندگی ام ، من را ترک می کنند یا به فرد دیگری علاقه مند می شوند ! آنها به من محبت و توجه لازم را ندارند چون از جهت هیجانی ، بی ثبات و غیر قابل پیش بینی هستند .

  1. بی اعتمادی و بد رفتاری :

 من نمی توانم به کسی اعتماد کنم .  من انتظار دارم دیگران همیشه به من ضربه بزنند و با من بد رفتاری کنند. به باور من ، دیگران دروغ می گویند و دغل کار و سودجو هستند پس من نمی توانم به کسی اعتماد کنم.

  1. محرومیت هیجانی :

 هیچ کس مرا دوست ندارد . در روابطم ناموفق هستم و آدمها زود از من فاصله می گیرند چون دوست داشتنی نیستم . من باور دارم که تمایلات و نیازهایم به محبت ، حمایت عاطفی و همدلی ، به اندازه کافی از جانب دیگران ارضاء نمی شود.

  1. نقص و شرم :

من باور دارم انسانی بد ، ناقص ، نامطلوب ، حقیر و بی ارزش هستم و در نظر افراد مهم زندگی هم ، به درد نخور و ناپسند هستم. من نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس هستم. من با دیگران دوس ندارم دوست صمیمی شوم چون احساس می کنم لازمه صمیمیت اینکه از خودم بگم . در این حالت از من متنقر میشه وقتی درون منو بفهمه

  1. وابستگی و بی کفایتی :

من نمی توانم به تنهایی و بدون کمک قابل توجه دیگران ، مسئولیت های روزمره خودم را در حد قابل قبول ، انجام دهم . من بدون کمک دیگران ، احساس درماندگی می کنم. من به تنهایی نمی تئانم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم . اگر اتفاق بدی برایم بیفتد و کسی نباشد که از من مراقبت کند چه خاکی توی سرم بریزم .

  1. آسیب پذبری نسبت به ضرر و بیماری :

من احساس می کنم هر لحظه ممکن است فاجعه ای رخ دهد و برایم حادثه ای در کمین است  ! مریض شوم ، بمیرم یا اتفاق بدی برایم بیفتد ! مثلاً تصادف کنم ! زلزله بیاید یا می ترسم دیوانه شوم ! گاهی حمله شروع میشه . دست خودم نیست . تنگار دارم قبض روح می شوم . قلبم تند تند می زند . نفس کم می آورم . گیج می شوم . همه چیز غیر واقعی و گنگ به نظر می رسد.

  1. شکست :

احساس می کنم در زندگی شکست خورده هستم و باور دارم در آینده هم در کارهایم شکست خواهم خورد. من نمی توانم از این شکست ها ، فرار کنم . من نسبت به دیگران ، احساس بی لیاقتی می کنم . بقیه از من موفق تر هستند .

  1. استحقاق و بزرگ منشی :

من نسبت به دیگران ، یک سر و گردن بالاتر هستم . من باید به تمام خواسته هایم دست پیدا کنم . پس دیگران باید حقوق ویژه ای برای من قائل باشند و هر چه می خواهم برایم فراهم کنند . همه چیز باید مطابق میل من باشد ، در غیر این صورت از هم می پاشم.

  1. معیارهای سرسختانه و عیب جویی افراطی :

من هیچ وقت از هیچ چیز راضی نیستم . همیشه در حال دوندگی هستم . انگار هیچ آرامش و آسایشی ندارم . با این همه کار باز هم احساس می کنم کم کاری کرده ام. من برای اینکه به معیارها و آرمان های بزرگم برسم ، باید بسیار تلاش کنم . کارهایم باید عالی ، بی نقص و در زمان کوتاه انجام شوند . نباید کاری کنم که کسی از من انتقاد کند .

۱۰٫ ایثارگری :

خواسته ها و نیازهای دیگران ، مهم تر از نیازهای خودم هستند و باید ارضاء شوند . احساس می کنم اگر به فکر دیگران نباشم ، خودخواه می شوم و دیگران از من ناراحت می شوند و من احساس گناه می کنم .

  1. . اطاعت :

من احساس می کنم که مجبورم ، کنترلم را کامل به دیگران بدهم و نه نگویم . مجبورم همیشه از خواسته های دیگران تبعیت کنم . اگر از دیگران اطاعت نکنم ، دچار خشم ، محرومیت یا انتقام آنها می شوم ! من احساس می کنم عقاید ، احساسات و تمایلات من برای دیگران ارزشی ندارند .  

   ۱۲٫ انزوا و طرد اجتماعی

من احساس می کنم با بقیه مردم متفاوت هستم و  وصله ناجور هر جمعی هستم. از جمع خجالت می کشم ، نمی توانم با دیگران حرف بزنم و توقع دارم که دیگران مرا دوست داشته باشند. هیچ کس مرا دوست ندارد . به هیچ جمعی احساس تعلق خاطر ندارم.

۱۳٫ خویشتن داری و خود انضیاطی ناکافی

من یک کاری رو که می خواهم شروع کنم خیلی امروز و فردا می کنم و بالاخره وقتی شروع کردم به هر بهانه ای زود رهایش می کنم و از نصفه ولش می کنم . حاضر نیستم از خوشی هایم و لذت های انی و زود گذرم به خاطر اهدافم بگذرم و تحمل سختی رو ندارم و پشتکارم پایین است .

۱۴٫ خویشتن تحول نیافته و عدم بلوغ روانی

انگار هنوز ناف مرا از والدینم نبریده اند حتی وقت دانشگاه رفتم ، وقتی سربازی رفتم و حتی وقتی ازدواج کردم هنوز احساس وابستگی به پدر و مادرم دارم و در همه موارد و تصمیم گیری ها با آنها مشورت می کنم و انگار از خودم اختیاری ندارم .

۱۵٫ بازداری هیجانی

من در بیان احساسات و حرفهای درونی ام ضعیف هستم . اصلاً حرف دلم رو نمی تونم بیان کنم . خیلی کم حرف هستم طوری که فقط شنونده ام و جوصله آدم ها رو سر می برم . بقیه به من می گویند چقدر سرد و بی عاطفه هستم . حتی گفتن دوستت دارم به عزیزانم برایم خیلی سخت و گاه نمی توانم بگویم دوستت دارم .

……………………………………………………………………………………………………….

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) : 
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵ 
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵ 
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵ 
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما :  
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan