توانمندی های خود را چقدر می شناسیم؟

توانمندی هایمان را چقدر می شناسیم ؟

ما بارها جلو آیینه ایستاده ایم و خود را در آینه دیده ایم و یا هرشب سر بر بالین می گذاریم و خودگویی هایی داریم. در این حالات خود را و توانایی هایمان را چگونه می بینیم و چگونه به خودمان یادآوری می کنیم؟ یک فرد سالم با احساس ارزشمندی و عزت نفس خوب خود را در آینه یا خودگویی ها چه گونه می بیند؟ بارها مراجعینم را در مطب در مقابل آینه قدی قرار داده ام و خواسته ام آنچه در چشم خود می بینند یا آنگونه که خود را در آینه می بینند به زبان آورند و بسیار دیده ام که هیچ نکته مثبت و توانمندی در خود ندیده اند ، اما نقاط ضعف خود را بسیار گفته اند .

توانمندی های موجود در یک فرد با سلامت روان و عزت نفس مطلوب را می توان اینگونه نام برد ؛ شجاع ، دقیق و مواظب ، جسور و با جرات ، ماجراجو ، بلند نظر و سخاوتمند ، مراقبت کننده ، محتاط ، توانمند و با عرضه ، خلاق ، قانع و خرسند ، مهربان و با محبت ، متعهد ، مشوق ، متفاوت ، مصمم ، کنجکاو ، منعطف ، انعطاف پذیر ، منصف ، با انرژی ، با ذوق و شوق ، رئوف و با ملاحظه ، صمیمی ، با گذشت ، صادق ، کمک کار و مهربان ، سخت کوش ، خوشحال و شاد ، مستقل ، خنده آور ، فروتن ، امیدوار ، باز و گشوده ، وفادار ، بازیگوش ، آرام ، صبور ، منظم ، آسوده خاطر ، هدفمند ، حمایت گر ، عمل گرا ، قابل احترام و محترم ، معتبر ، کارآمد ، فکور و جدی ، قوی ، با مهارت ، مسئول ، فهیم ، با شعور ، همدلی و همدردی ، عاقل و خردمند ، دارای حس همکاری و کمک رسان.

هر فردی با ویژگی های انسان سالم ، توانمندی های ۵۴ گانه فوق را تا حد زیادی دارد و انسان های موفق معمولاً کامل تر دارند. وقتی در جلسات مشاوره می خواهم که این توانمندی ها را مراجعین طبقه بندی نمایند ، به طوری که در چهار حالت ندارم ، زیر ۵۰ درصد ، بالای ۵۰ درصد و اینکه ۱۰۰ درصد دارم ، آنها را مشخص کنند ، اتفاقات جالبی می افتد و تقسیم بندی های بسیار متفاوتی را به نمایش می گذارند. افراد با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا معمولاً در قسمت ندارم و زیر ۵۰ درصد انتخابی ندارند یا تعداد اندکی انتخاب کرده اند. لطفاً شما هم بر اساس تقسیم بندی که گفته ام توانمندی های خود را چیدمان کنید و اگر در ندارم و زیر ۵۰ درصد کارت های زیادی گذاشتید ، لازمه هر چه سریع تر به یک مشاور و روان درمانگر مراجعه داشته باشید تا با کسب توانمندی های بیشتر ، حال خوب و موفقیت را برای خود رقم بزنید.

این عقیده که هر فرد ، توانایی های ارزشمندی دارد که گاه ممکن است به وضوح نمایان نباشند را می توان به ساختار یک کوه یخی تشبیه کرد. نکته اصلی اینجاست که همه ما مجموعه ای از توانایی های نهفته ای داریم که اگر بتوانیم یک یا دوتای آن ها را بشناسیم ، کیفیت زندگی ما و چگونگی برخورد موثر با مسائل و مشکلات بسیار آسان خواهد شد. شاید این ادعا را نیز بتوان پذیرفت که مجموعه ی توانمندی های آدمی همانند کوه یخی است که فقط نوک آن پیداست و هیبت عظیم آن زیر آب پنهان است. نوک قابل مشاهده و نمایان توسط بدنه ی پنهان و ناپیدای عظیم و منسجمی حمایت می شود ؛ اگر کمی دقیق باشیم ، در می یابیم هر توانایی شکوفا شده و قابل مشاهده ای به وسیله ی توانایی های پنهانی که نسبت به آن ها هشیار نیستیم ، حمایت می شود.

ما یک توانایی های کمکی هم داریم. همه ی ما همواره برای غلبه بر هزاران مسئله ای که در زندگی به وجود می آید از توانایی هایمان استفاده می کنیم. هر کسی خزانه ای از توانایی ها دارد که برای بیشتر چالش های زندگی اش کفایت می کنند. البته واقع بینانه نیست اگر انتظار داشته باشیم همواره فقط به توانایی های خودمان تکیه کنیم. همه ما گاهی نیاز داریم روی توانایی های دیگران مثلاً خانواده ، والدین ، دوستان ، همکاران ، همسایه ها و کارشناسان نیز حساب کنیم تا به این وسیله بتوانیم توانایی های خود را کامل کنیم. گاهی اوقات شاید بزرگی و کوچکی یا تازگی مشکل باعث می شود که ما غمگین و ناامید شویم ، شاید توانایی های ما تضعیف شوند یا در تاثیر آن ها تردید کنیم. اما گاهی نیز پیش می آید در رو در رویی با مشکلات بزرگ تر تقاضای کمک از دیگران برایمان سخت باشد یا شاید ندانیم از چه کسی و چطور تقاضای کمک کنیم. ممکن است احساس بی کفایتی یا گناه کنیم یا دفعات گذشته را که تقاضای کمک مان بی نتیجه مانده است به خاطر بیاوریم. بنا به هر دلیلی ، وقتی نمی توانیم در کنار توانمندی های خودمان از توانمندی های دیگران استفاده کنیم، دچار دردسر می شویم.

گاهی ما توانایی هایمان را می توانیم به دیگران هدیه دهیم که نقطه مقابل دریافت توانایی های کمکی از دیگران است و می توانیم توانایی های خود را با دیگران سهیم شویم. بسیاری معتقدند توانایی ها تا وقتی به اشتراک گذاشته نشوند ، توانایی به حساب نمی آیند. ایده ی هدیه دادن توانایی های خود به دیگران ، فکر خوبی در باره چگونگی سهیم شدن در توانایی های یکدیگر است. می توانیم به دوست یا عزیزانمان هدیه ای ملموس پیشکش کنیم یا وقت مان ، توجه مان ، مهارت و دانش و ارزش های خود را به او پیشکش کنیم. گاهی نیز می توانیم بدون این که شناخته شویم توانایی های خود را مثل یک حامی ، سخاوتمندانه و بی هیچ چشمداشتی به دیگری هدیه بدهیم. گاهی می توانیم توانمندی خاصی را در محل کار ، به همکاری ، هدیه بدهیم ، بدون اینکه وابستگی ایجاد کنیم و به این ترتیب توانایی و عزت نفس طرف مقابل را بالا ببریم.

امیدوارم همه ما در رشد توانمندی هایمان روز به روز موفق تر باشیم و توجه به رشد توانمندی های فرزندانمان و همراهان و … را همیشه به یاد داشته باشیم و یکی از ساده ترین و بهترین و سریع ترین راه برای افزایش و تقویت توانمندی های خودمان و دیگران مشاهده و بازخورد دادن مثبت توانمندی ها به خودمان و دیگران است.

………………………………………………………………………………………………………

جهت مشاوره ، روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی یا آموزش خود هیپنوتیزم 

نوسط دکتر سعادت الله روحانی

با شماره های زیر بگیرید :

  •     تلفن های تماس با ما ( مشهد ) : 
  •            ۳۶۰۶۰۸۶۹
  •            ۳۶۰۸۷۳۱۵ 
  •            ۰۹۱۵۳۱۴۸۰۰۵ 
  •            ۰۹۱۵۰۰۱۸۰۰۵ 
  •  آدرس کانال ما در تلگرام : 
  • ravanshenasiebehroozi@ 
  • آدرس سایت ما :  
  • .www.hypnosrohani.ir
  •  آدرس ما در اینستاگرام :
  •   dr.saadatallahrohan